کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۱۵۰
تاریخ خبر:

انتظارات بلندپروازانه ‌برای آینده پلی‌استیشن‌۵

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار|‌ اکنون حدود هشت ماه است که از وارد شدن به نسل نهم کنسول‌های خانگی می‌گذرد. پلی‌استیشن ۵ موفق شده تا نه‌تنها موفقیت زمان عرضه پلی‌استیشن ۴ را تکرار کند، بلکه رکورد بیشترین فروش اولیه در نقاط مختلفی از دنیا (ازجمله بازار آمریکا) را بشکند.

این رکوردشکنی در شرایطی اتفاق افتاده که همه‌گیری جهانی همچنان ادامه دارد و مشکلات کمبود موجودی کنسول‌ها به‌شکل گسترده‌ای دامن‌گیر کمپانی‌های بزرگ است. با توجه به غیبت سونی در نمایشگاه بازی لس‌آنجلس، مدیر استودیو‌های این کمپانی مصاحبه‌ای مفصل را صورت داده و اطلاعات جدیدی را درباره آینده پلی‌استیشن ۵ در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. گفت‌و‌گویی که بخش‌هایی از آن را در ادامه مرور کرده‌ایم.

در رویداد سپتامبر سال گذشته سونی بازی‌های انحصاری بزرگی را برای پلی‌استیشن ۵ معرفی کرد؛ ازجمله نسخه جدید مجموعه «گاد آو وار» و بازی «گرن توریزمو ۷».سونی قبلا از صحبت کردن در مورد پورت نسل هشتمی نسخه جدید «خدای جنگ» سر باز زده بود، اما هرمن هالست در گفت‌وگوی اخیر خود تایید کرده که هر دوی این عناوین بین نسلی هستند و برای پلی‌استیشن ۴ نیز منتشر می‌شوند. مطمئنا شنیدن چنین چیزی برای کاربرانی که به نسل بعدی کنسول‌ها کوچ کرده‌اند، ناامیدکننده است، اما آغاز شدن نسل جدید همیشه با چنین تصمیماتی همراه می‌شود و با این موضوع در نهایت از برخی جهات منطقی و عقلانی به‌نظر می‌رسد.

هرمن هالست تاکید می‌کند داشتن بازی‌هایی که قدرت پلی‌استیشن ۵ را نشان دهند اهمیت زیادی دارند، در نتیجه بازی‌هایی مانند «ریترنال» و «رچت اند کلنک» به‌طور کامل نسل بعدی هستند و تنها برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شده‌اند. اما از طرف دیگر، پلی‌استیشن ۴ بیش از ۱۱۰ میلیون کاربر دارد که نادیده گرفتن آن تقریبا غیرممکن است.

‌در یک سال و نیم اخیر بازی‌های بی‌شماری بابت چالش‌های به‌وجود آمده ناشی از کرونا تاخیر خورده‌اند. چالش‌هایی مانند برقرار کردن ارتباط میان تیم‌های چندملیتی که اختلاف زمانی و موارد این‌چنینی برنامه‌های ابتدایی استودیوها را دگرگون کرده است. استودیوهای سونی نیز همانند سایر استودیوهای دنیا، با این چالش‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به‌تازگی مطلع شدیم نسخه جدید بازی «گاد آو وار» که قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۱ منتشر شود، حالا تا سال ۲۰۲۲ تاخیر خورده است.

همچنین بازی گرن توریزمو ۷ نیز ابتدا برای همین امسال برنامه‌ریزی شده بود، اما مدتی پیش اعلام شد این عنوان نیز در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.در کنار مثال ذکر شده، یکی از مشکلات کووید۱۹ و دورکاری به‌وجود آورده، انجام پروسه موشن کپچر برای بازی‌های داستان‌محوری است که توسعه‌دهندگان سراسر دنیا در دست ساخت دارند. هرمن هالست در این مورد می‌گوید: «خب، ما دو بازی بسیار بزرگ داستان‌محور در دست ساخت داریم: هورایزن و نسخه جدید گاد آو وار. حقیقتا هر دوی این عناوین بابت دسترسی به ضبط حرکات موشن کپچر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.»

در سال‌های اخیر دیده‌ایم که سونی نیز حالا نیم نگاهی به بازار کامپیوترهای شخصی دارد و برخی از عناوین بزرگ خود را روی این پلتفرم عرضه می‌کند. «هورایزن زیرو داون» سال گذشته برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت. «دیز گان» نیز چند هفته پیش به این پلتفرم آمد و آمار و ارقام اولیه مثبت به‌نظر می‌رسند. اما سیاست سونی در قبال عرضه بازی‌های انحصاری روی کامپیوترهای شخصی چیست؟

هالست در این مورد می‌گوید عملکرد موفق هورایزن روی پیسی، نشان‌دهنده اشتیاقی است که گیمرهای خارج از اکوسیستم پلی‌استیشن نسبت به بازی‌های فرست پارتی سونی دارند. سونی به‌شکل واضحی به‌دنبال جذب این دسته از مخاطبان جدید است و می‌گوید که «در زمان‌های درست» عرضه بازی‌های بیشتری را برای این پلتفرم در نظر می‌گیرد .البته که هالست تاکید می‌کند عرضه بازی‌ها روی کامپیوتر شخصی، به قیمت از بین رفتن فهرست هیجان‌انگیز بازی‌ها روی کنسول نخواهد بود. اگر با کمی دقت به برنامه‌های سونی در این خصوص نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که عناوین عرضه شده روی کامپیوتر مانند هورایزن و دیز گان، دو یا سه سال بعد از عرضه اولیه از اکوسیستم پلی‌استیشن خارج شده‌اند.

با اتفاقاتی که طی چند ماه اخیر برای تیم ژاپن سونی افتاد، این استودیو دیگر به آن شکلی که قبلا می‌دانستیم وجود ندارد. نتیجه تعدیل نیرو و سازمان‌دهی مجدد این استودیو، تولد تیمی به‌نام Team ASOBI بود که حال به‌عنوان یک استودیوی مستقل و جداگانه، جدیدترین عضو خانواده PlayStation Studios محسوب می‌شود. تیم آسوبی که در توکیوی ژاپن واقع شده، تا پیش از این بخشی از استودیوی ژاپن بود و وظیفه توسعه بازی‌های سری Astro Bot را بر عهده داشت. این تیم خلاق که پس از عرضه شدن کنسول پلی‌استیشن ۵ و بازی Astro's Playroom مورد تحسین قرار گرفت، اکنون گسترش می‌یابد و به گفته سونی، «روی فرنچایزی برای تمام سنین که مخاطبان جهانی را جذب خواهد کرد» کار می‌کند.

آسترو بات به آرامی در حال تبدیل شدن به یک نماد جدید برای پلی‌استیشن است و هرمن هالست نیز ابراز امیدواری می‌کند که آن را در آینده نیز خواهیم دید. به‌‌رغم انتقادات وارد شده به سونی بابت سرمایه‌گذاری کمتر روی توسعه‌دهندگان ژاپنی، سونی همچنان معتقد است که ژاپن برای آنها اهمیت زیادی دارد و بخش مهمی از دی‌ان‌ای پلی‌استیشن به‌شمار می‌آید. البته هنوز باید دید که آینده عناوین ژاپنی روی پلی‌استیشن چگونه خواهد بود.

کدخبر: ۳۹۶۱۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر