کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۴۳۴
تاریخ خبر:

انتشار نامه تایید تخلف پرستار در مرگ آدین

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ماجرای آدین ایمانی، نوزاد ۴۵ روزه آبدانانی با زنده شدنش در غسالخانه و نجاتش توسط مرتضی بیگی قهرمان این داستان که نیروی غسالخانه بود، وجهه زیبایی داشت اما مرگ این نوزاد در غروب جمعه ۱۴ آذرماه پایانی تلخ به این ماجرا بخشید. آدین ۴۵ روزه که از ابتدای به دنیا آمدنش تحت نظر بود و سپس در تاریخ ۹/۹/ ۹۹ دچار تشنج ‌ و به بیمارستانی در آبدانان منتقل شد اما به دلیل کافی نبودن تجهیزات، به بیمارستان امام خمینی ایلام فرستاده شد.

آدین فرزند دوم این خانواده است. پدر آدین درباره روز حادثه یعنی پنجشنبه می‌گوید: من خودم بالای سر فرزندم بودم که به کما رفت. پسرم به اکسیژن احتیاج داشت اما نمی‌دانم چرا دستگاه اکسیژن را از بالای سرش برداشته بودند. خودم رفتم پرستار را صدا زدم. شاید باورتان نشود اما او خواب بود. از این طرف به آن طرف دوید تا دستگاه اکسیژن بیاورد.

آخر سر هم از بالای سر یک بیمار که احتیاج به اکسیژن نداشت، دستگاه را برداشت اما چه فایده دیگر تلاش‌های او به درد نمی‌خورد و فرزندم به کما رفت. تیم احیا‌ هم که از راه رسید تلاششان بی‌نتیجه بود. مادر آدین هم درباره این ماجرا می‌گوید: «شامگاه پنجشنبه یکی از پرستاران این بیمارستان وارد اتاق شد و اقدام به قطع اکسیژن بیمارمان کرد و به من توضیح داد، چون امکان استفاده از ماسک دستگاه برای نوزاد نیست، پس دستگاه اکسیژن را در کنار کودک و بر سینه نوزاد گذاشته می‌شود.

با اقدام پرستار بعد از دور شدن دستگاه اکسیژن، نوزادم دچار کمبود اکسیژن شد و تقریباً از هوش رفت. با تکان خوردن طفل فهمیدم فرزندم دارد از دست می‌رود. پرستاران را خبر کردم و با استیصال از این اتاق به آن اتاق به این طفل اکسیژن‌رسانی مجدد شد ولی به دلیل اینکه مدت‌ زمان زیادی نوزاد بدون اکسیژن بود، تنفس فرزندم با سختی انجام شد.» سرانجام اعلام شد آدین فوت کرده و او را ترخیص کردند و با اصرارهای خانواده‌‌، جنازه کودک برای دفن به خانواده‌اش سپرده شد و چون روز تعطیل بود آرامستان ایلام نپذیرفت. خانواده، نوزاد را به آبدانان یعنی زادگاهش برای دفن بردند.

*** زنده شدن کودک در غسالخانه
در مسیر سه ساعته از ایلام تا آبدانان، نوزاد در آغوش پدرش بوده و حتی پدر آدین می‌گوید: احساس کردم پسرم سرفه کرد‌ اما برادرم گفت از غم دچار توهم شده‌ام‌ اما در غسالخانه آبدانان، نیروی آنجا متوجه می‌شود نوزاد زنده است، او را احیا می‌کند و به بیمارستانی در اهواز منتقلش می‌کنند. پدر آدین می‌گوید: قرار بود دوباره آدین را به بیمارستان ایلام منتقل کنند اما من با این کار به شدت مخالفت کردم.

یک بار فرزندم را که هنوز زنده بود به جای یک فرد جان باخته راهی قبرستان کرده بودند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد فرزندم را که زنده بود با دست خودم داخل قبر می‌گذاشتم و رویش خاک می‌ریختم. پدر آدین می‌گوید: وقتی آدین را به بیمارستان منتقل کردیم پزشکان گفتند شرایط او اصلا خوب نیست و احتمال زنده ماندش بسیار کم است.

ماجرای فوت آدین ایمانی و جریان‌سازی رسانه‌ای باعث شد تا دادستانی ایلام مهلت ۴۸ ساعته برای مشخص شدن ماجرا بدهد. حتی وزارت بهداشت به این پرونده ورود کرد و ماجرا تا جایی پیش رفته است که دکتر جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت جداگانه موضوع را بررسی می‌کند و در این راستا یک تیم به استان ایلام اعزام شده است.

از سوی دیگر، روز شنبه ۱۵ آذر کمیسیون پزشکی با حضور متخصص اطفال تشکیل شد و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: براساس بررسی‌های انجام شده هیچ گونه قصور و کوتاهی از طرف تیم درمان کشف نکردیم اما پرونده و مستندات در اختیار نظام پزشکی قرار داده شده است.

*** انتشار نامه مشکوک
روز شنبه، ۱۵ آذرماه با انتشار بیانیه دانشگاه علوم پزشکی ایلام مبنی بر عدم قصور پزشکان در معالجه نوزاد آبدانانی، نامه سرپرستار بخش اطفال بیمارستان امام خمینی، شهر ایلام منتشر و ابعاد جدیدی از این پرونده رقم خورد. در این نامه که خطاب به مدیریت پرستاری بیمارستان نوشته شده بود، به صراحت از تخلف یکی از پرستاران در قطع اکسیژن و وخیم شدن حال نوزاد نام برده شده است.

محبوب رستم‌زاد، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این باره با تایید اینکه این نامه در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: صحت نامه در دست بررسی است و در صورت تایید اطلاع‌رسانی می‌شود. اما نه دکتر عادل مقصودی‌نژاد، رئیس بیمارستان امام خمینی، نه محبوب رستم‌زاد، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، نه مدیریت بخش پرستاری بیمارستان، هیچ‌کدام در تماس روزنامه هفت‌صبح حاضر به پاسخگویی نسبت به این ماجرا و وجود این نامه که تخلف پرستار بخش را گزارش می‌کرد، نشدند.

حالا پدر آدین در سوگ فرزندش می‌گوید: «فرزندم را از دست دادم، وضعیت روحی همسرم و فرزند دیگرم خوب نیست. حالا فقط منتظر هستیم تا مشخص شود چه کسی مسئول این اتفاق ناخوشاید است و پاسخ ما را چه کسی خواهد داد.»

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۲۴۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر