کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۷۵۲
تاریخ خبر:

امیر قلعه‌نویی؛ هر تیم‌، یک دسته گل!

روزنامه هفت صبح | استقلال، سپاهان، تراکتور، ذوب‌آهن و گل‌گهر سیرجان. اینها تیم هایی هستند که امیر قلعه‌نویی در مقطعی هدایت آنها را بر‌عهده داشته است. او این روزها هم سرمربی گل‌گهر است که درگیر یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌ها و رسوایی‌های نقل و انتقالاتی تاریخ لیگ برتر ایران است. البته که نمی‌شود شخص قلعه‌نویی را در این اتفاقات مقصر اول و آخر قلمداد کرد اما اینکه همه این اتفاقات عجیب و غریب در دوره سرمربیگری او در این تیم‌ها رخ داده، عجیب و سوال‌برانگیز است.

استقلال؛ لیستی که دیر ارسال شد
از هر استقلالی که بپرسید، کنار گذاشته شدن این تیم از لیگ قهرمانان آسیای سال ۲۰۰۷ یکی از تلخ‌ترین خاطراتش خواهد بود. در آن مقطع، امیر قلعه‌نویی در پست من‌درآوردی رئیس سازمان فوتبال باشگاه مشغول به کار بود، صمد مرفاوی سرمربی این تیم بود و مقداد نجف‌نژاد هم مدیرعامل باشگاه. قرعه‌کشی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم مشخص شده و استقلال حریفانش را شناخته بود.

تنها کاری که مدیران باشگاه باید انجام می‌دادند، ارسال به موقع فهرست بازیکنان و اعضای تیم به کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که دوستان از پس همین کار هم برنیامدند. نجف‌نژاد درست در آخرین روزی که ای‌اف‌سی تعیین کرده بود، فهرست را به ای‌اف‌سی ارسال کرد اما این کار را از طریق پست عادی انجام دادند و طبیعی بود که فهرست، به موقع به مقصد نرسد! همین اتفاق هم رخ داد و در نتیجه کنفدراسیون فوتبال آسیا، به راحتی و بدون تعارف، استقلال را از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشت.

جالب اینجا بود که دوستان در باشگاه استقلال، از این موضوع خبر نداشتند و خبرنگاران بودند که امیر قلعه‌نویی را از اتفاق رخ داده مطلع کردند‌ اما واکنش او به این خبر این بود: «نگران نباشید، فوقش جریمه‌اش را می‌دهیم!» اما این خوش‌خیالی ژنرال زیاد هم دوام نداشت و خیلی زود مشخص شد که کار با جریمه راه نمی‌افتد و استقلال به راحتی آب خوردن و با بی‌کفایتی دوستان، قبل از شروع مسابقات، از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد.

سپاهان؛ قهرمانی آسیا از دست رفت
چند سال بعد، سپاهان با تیمی پرمهره و کهکشانی و البته هدایت امیر قلعه‌نویی قهرمان ایران شد و در لیگ قهرمانان آسیا هم از مرحله گروهی و یک‌هشتم نهایی صعود کرد. در فاصله برگزاری مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم، فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران قرار داشت و سپاهان، رحمان احمدی را از پرسپولیس جذب کرد.

او در مرحله گروهی لیگ قهرمانان برای پرسپولیس بازی کرده و با گرفتن دو کارت زرد محروم بود‌ اما در باشگاه سپاهان هیچ کس از این موضوع خبر نداشت. سرمربی هم از مدیران و سرپرست باشگاه استعلام نگرفت و رحمان احمدی محروم در برابر السد قطر به میدان رفت. سپاهان در قطر السد را برد اما با شکایت تیم قطری، ۳برصفر بازنده شد و با وجود پیروزی ۲بریک در بازی برگشت، نتوانست به مرحله بعد صعود کند. غم‌انگیز اینکه همین السد در نهایت قهرمان آن فصل لیگ قهرمانان آسیا شد.

ذوب‌آهن؛ جذب غیرقانونی کی‌روش استنلی
در لیگ هفدهم امیر قلعه‌نویی سرمربی ذوب‌آهن بود. این تیم در نیم‌فصل کی‌روش استنلی برزیلی را جذب کرد. مشکل او این بود که از نظر سازمان لیگ در دو فصل گذشته سابقه بازی در سری A و B برزیل را نداشت و از این‌رو نمی‌تواند در لیگ برتر بازی کند. کی‌روش در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به ترتیب در تیم‌های رمو (سری C برزیل)، نورو هامبورگ (لیگ محلی برزیل)، کیتوسانگا (لیگ دو ژاپن) و رزنده برزیل (سری D برزیل) بازی کرده بود.

مسئولان باشگاه ذوب‌آهن همان موقع به امیر قلعه‌نویی سرمربی وقت تیم‌شان قول دادند که به زودی مشکل این بازیکن را حل می‌کنند و مجوز بازی استنلی را می‌گیرند. سرانجام این اتفاق افتاد و با نفوذ سعید آذری و تغییراتی در قوانین، استنلی کی‌روش توانست برای ذوب‌آهن بازی کند. البته سازمان لیگ پیش از آن به خیلی از باشگاه‌های لیگ برتری که خارجی‌های مورد نظرشان شرایط مقررات جدید کمیته نقل و ‌انتقالات را نداشتند، اجازه جذب بازیکن نداد‌ اما مهاجم برزیلی یک نمونه نقض قوانین در لیگ برتر بود.

تراکتور، بی‌اعتنایی به پنجره بسته
در لیگ شانزدهم قلعه‌نویی روی نیمکت تراکتور نشست. تیم او شروعی فوق‌العاده داشت و تا پایان نیم‌فصل پابه‌پای پرسپولیس آمد. در فصل نقل و انتقالات، احمد نورالهی، امید عالیشاه و هاشم بیک‌زاده به این تیم پیوستند و در چند بازی هم به میدان رفتند و گلزنی هم کردند‌ اما بعد از مدتی مشخص شد که پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور توسط فیفا بسته شده بوده و این تیم اجازه استفاده از بازیکن جدید را نداشته است! همه قوانین حکایت از ۳برصفر شدن این چند بازی به سود حریفان تراکتور داشت اما نتایج تغییری نکرد و فقط این سه بازیکن نتوانستند تا پایان فصل به میدان بروند! انگار نه انگار که تخلفی رخ داده بود!

سپاهان؛ تاخیری به بهای ۳ امتیاز
در لیگ نوزدهم، سپاهان رقیب جدی پرسپولیس در راه قهرمانی بود. تقابل دو تیم در اصفهان با تصمیم سازمان لیگ بدون تماشاگر شد‌ اما سپاهانی‌ها به این رای معترض بودند. اعتراض آنها تا هتل محل اقامت این تیم هم کشیده شد و کاروان این تیم چند دقیقه‌ای دیر به ورزشگاه نقش‌جهان رسید.

این تاخیر آنقدر طول کشید که سرانجام داور سوت پایان بازی را زد و یک روز بعد فدراسیون بازی را ۳برصفر به سود پرسپولیس اعلام کرد. در حالی که قلعه‌نویی مدعی بود که برای جلوگیری از رخ دادن اتفاقات بد، مجبور شده تیمش را در هتل نگه دارد اما انتشار چند ویدئو و مصاحبه‌های چند بازیکن نشان داد که سپاهان می‌توانست به موقع به ورزشگاه برسد اما جناب سرمربی که تمایلی به بازی در ورزشگاه بدون تماشاگر نداشت، مانع از حرکت به موقع اتوبوس تیم شد. بعدها مدیران وقت هم تلویحا تایید کردند که مقصر ۳برصفر شدن آن بازی امیر قلعه‌نویی بود.

گل‌گهر؛ تاوان سنگین بایناما
از همان روزهایی که خبر جذب اریک بایناما توسط باشگاه گل‌گهر منتشر شد، رسانه‌هایی بودند که نسبت به کیفیت و رزومه این بازیکن مشکوک شدند و به باشگاه گل‌گهر هشدارهایی دادند اما در تیمی که قلعه‌نویی سرمربی‌اش بود، گوش کسی به این حرف‌ها بدهکار نبود. او در سه بازی به میدان رفت و سرانجام مشخص شد که بایناما یک بازیکن غیرمجاز است.

این بار دیگر خبری از اغماض نبود و گل‌گهر در هر ۳ بازی ۳برصفر بازنده اعلام شد. شاید بگویید قلعه‌نویی در این ماجرا نقشی ندارد اما این را بدانید، کسی که بایناما را به گل‌گهر آورد، همان کسی است که استنلی کی‌روش را به ذوب‌آهن معرفی کرد! آیا باز هم معتقدید همه چیز اتفاقی است و قلعه‌نویی هیچ تقصیری در اتفاقات رخ داده ندارد؟

کدخبر: ۴۳۱۷۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر