کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۰۲۵۵
تاریخ خبر:

امیدواری پتروشیمی‌ها بعد از ‌ضربه مهلک دی‌ ماه

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | مصوبه حمایتی دولت، رسیدن به نقطه حمایت تکنیکال یا اقبال سهامداران عمده به بازار؛ دلیلش هرچه باشد، بورس در هفته گذشته با بازگشت روند صعودی توانست دل بسیاری از سهامداران را به‌دست آورد و بعد از ۲۵روز کاری بالاخره روز چهارشنبه روند خروج متوالی پول از بورس متوقف شد.

در هفته‌ای که گذشت اغلب گروه‌ها از روند صعودی بورس بهره‌ بردند، اما افزایش قیمت‌ها در گروه محصولات شیمیایی رنگ و بوی دیگری داشت. گروهی‌ که دی‌ماه سختی را پشت‌سر گذاشت، حالا به لیدر روند صعودی تبدیل شده است. باید دید کدام سهام گروه پتروشیمی پتانسیل بیشتری برای افزایش قیمت دارد؟

‌نوری؛ بازدهی ماهانه منفی ۳/۹درصد
بعد از اصلاح ۳۰درصدی، حالا نوری چند روزی است به روند صعودی برگشته. شرکتی که طرفداران زیادی در بین سهامداران محصولات شیمیایی دارد و عموما در روندهای صعودی توانسته سود خوبی نصیب سهامدارانش کند. از ابتدای روند صعودی هفته گذشته تا کنون نوری حدود ۱۵درصد افزایش قیمت را پشت‌سر گذاشته اما همچنان فاصله زیادی تا سقف قیمت خود در دی‌ماه دارد.
فاصله تا سقف دی‌ماه: ۲۴درصد

‌شپدیس؛ بازدهی ماهانه منفی ۷/۱۷درصد
شرکت پتروشیمی پردیس به‌عنوان بزرگترین تولید‌کننده اوره در ایران بعد از برگزاری مجمع پرحاشیه دیگر نتوانست بین دیگر نمادها سر بلند کند. سقوط قیمت شپدیس در دی‌ماه و بعد از مجمع عمومی باعث شد حدود ۳۵درصد سرمایه سهامداران از بین برود. شپدیس که در حال شکست مقاومت ۲۰هزار تومانی بود، تا ۱۲هزار تومان عقب‌نشینی کرد. البته قیمت سهام شپدیس در یک هفته اخیر حدود ۱۵درصد رشد کرده است.
فاصله تا سقف دی‌ماه: ۳۵٫۵درصد

‌فارس؛ بازدهی ماهانه منفی سه درصد
بزرگترین شرکت حاضر در بورس ایران، لیدر بی‌رقیب گروه محصولات شیمیایی است. فارس در این گروه به بازارگردان‌هایش معروف است. همان‌هایی که اجازه نمی‌دهند حتی برای یک روز صف خرید یا فروش برای فارس تشکیل شود و شاید به همین خاطر تغییرات قیمت فارس نسبت به دیگر نمادهای پتروشیمی کمتر بوده. فارس در روند نزولی دی‌ماه حدود ۲۰درصد ارزش خود را از دست داد اما در چند روز اخیر توانسته با افزایش قیمت ۱۳درصدی بخشی از این ضررها را جبران کند. هرچند تا سقف دی‌ماه همچنان فاصله داریم.
فاصله تا سقف دی‌ماه: ۱۱درصد

‌تاپیکو؛ بازدهی ماهانه منفی ۱۰درصد
لژیونر شستا در گروه محصولات شیمیایی از دیگر نمادهای بزرگ پتروشیمی است. تاپیکو از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است و شرایط سختی را در دی‌ماه پشت‌سر گذاشته است. شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در روند نزولی دی‌ماه اصلاح ۲۶درصدی را تجربه کرد و از وقتی خبر مصوبه حمایتی دولت آمده توانسته در یک هفته حدود ۱۳درصد از ضررها را جبران کند ولی همچنان پتانسیل افزایش قیمت تا سقف دی ماه را دارد.
فاصله تا سقف دی‌ماه: ۱۹درصد

‌پترول؛ بازدهی ماهانه منفی ۱۱درصد
گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از دیگر غول‌های گروه محصولات شیمیایی است که سهامدارانش چشم‌انتظارند تا بلکه ضررهای دی‌ماه جبران شود. چراکه آن روند نزولی قیمت‌ها باعث شد سهامداران پترول حدود ۳۱درصد سرمایه خود را از دست بدهند. از وقتی با مصوبه حمایتی دولت و رسیدن شاخص به مرز حمایت تکنیکال، روند صعودی به گروه محصولات شیمیایی برگشته، پترول توانسته افزایش قیمت ۱۶درصدی را نصیب سهامدارانش کند، هرچند همچنان پتانسیل افزایش قیمت وجود دارد.
فاصله تا سقف دی‌ماه: ۲۴درصد

‌شاراک؛ بازدهی ماهانه منفی شش درصد
پتروشیمی شازند بعد از سه روز صف خرید متوالی، چند روزی است که روی قیمت چهار هزار و ۱۰۰تومان درجا می‌زند. شاراک در جریان روند نزولی دی‌ماه سقوط ۲۵درصدی را تجربه کرد و عملا یک‌چهارم سرمایه سهامدارانش را از بین برد. از وقتی روند صعودی گروه محصولات شیمیایی آغاز شده، شاراک حدود ۱۵درصد افزایش قیمت داشته و حالا احتمالا در حال کف‌سازی برای صعودی دوباره و پس گرفتن سقف قیمت دی‌ماه است.
فاصله تا سقف دی‌ماه: ۱۶درصد

‌زاگرس؛ بازدهی ماهانه منفی ۱۹درصد
نماد نفرین شده شرکت پترویشیمی زاگرس، حسابی برای سهامداران گران تمام شده. روند نزولی زاگرش از اوایل مهرماه شروع شده بود و تازه یک هفته است که همزمان با روند صعودی گروه شیمیایی، زاگرس هم دست از کاهش قیمت برداشته. در جریان سقوط پتروشیمی‌ها در دی‌ماه، زاگرس حدود ۴۰درصد ارزش خود را از دست داد و ضرر سنگینی نصیب سهامدارانش کرد. در چند روز اخیر شاهد رشد ۱۸درصدی قیمت سهام زاگرس هستیم که رقم قابل توجهی به نسبت دیگر نمادهای شیمیایی به‌نظر می‌رسد اما اینکه زاگرس بتواند ضررهای گذشته را جبران کند، حداقل در کوتاه‌مدت دور از ذهن است. با این وجود افزایش حجم معاملات زاگرس برخی سهامداران این شرکت را امیدوار کرده است.
فاصله تا سقف دی‌ماه: ۵۳درصد

کدخبر: ۴۴۰۲۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر