کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۰۵۴
تاریخ خبر:

امسال باید چقدر برای بیمه ماشین کنار بگذاریم؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | گزارشی از جزئیات حق بیمه، تخفیف‌ها و پوشش‌های بیمه شخص ثالث در سال ۹۹٫ امسال باید ۲۵درصد بیشتر برای خرید بیمه شخص ثالث هزینه کنید. بر اساس مصوبه بیمه مرکزی، با توجه به افزایش ۲۲درصدی نرخ دیه، هزینه حق بیمه شخص ثالث برای سال ۹۹ معادل ۲۵درصد افزایش پیدا کرده و حالا اگر بخواهید برای پراید بیمه‌نامه بگیرید، باید حدود دو‌میلیون تومان هزینه کنید.

مبلغ حق بیمه بقیه خودروهای چهارسیلندر، امسال حدود دو‌میلیون و ۲۷۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. البته این رقم بدن احتساب تخفیف برای کسانی است که در سال‌های گذشته از شرکت بیمه خسارت دریافت نکرده‌اند.

کسانی که از بیمه‌نامه‌شان برای پرداخت خسارت استفاده نکنند، هر سال مشمول پنج‌درصد تخفیف خواهند شد. این بیمه‌نامه‌ها تا سقف ۱۱میلیون تومان خسارت‌های مالی، تا سقف ۴۴۰میلیون تومان خسارت‌های جانی و تا سقف ۳۳۰میلیون تومان حوادث راننده را پوشش می‌دهند. با افزایش دو‌برابری حق بیمه می‌توان سقف پوشش خسارت‌های مالی را ۲۰برابر کرد.

*** هزینه بیمه شخص ثالث برای انواع خودرو
بیمه شخص ثالث پایه برای پراید و پیکان براساس جدول نرخ‌نامه بیمه مرکزی برای سال ۹۹ معادل یک‌میلیون و ۶۷۵هزار تومان در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به نرخ‌نامه قبلی ۲۵درصد افزایش پیدا کرده است.

آنطور که بیمه مرکزی تصمیم گرفته، حق بیمه شخص ثالث برای خودروهای چهارسیلندر یک‌میلیون و ۹۶۹هزار تومان و برای خودروهای بیش از چهارسیلندر دو‌میلیون و ۲۰۳هزار تومان در نظر گرفته شده است. اغلب خودروهای داخلی چهارسیلندر هستند و برخی خودروهای خارجی بالای چهارسیلندر به حساب می‌آیند. باید توجه داشته باشید که این ارقام صرفا مربوط به حق بیمه پایه است.

طوری که حق بیمه حوادث راننده و ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده هم به این ارقام اضافه می‌شود. با این حساب خرید بیمه شخص ثالث برای پراید و پیکان یک‌میلیون و ۹۷۳هزار تومان، بقیه خودروهای چهارسیلندر، دو‌میلیون و ۲۷۷هزار تومان و برای خودروهای بالای چهارسیلندر، دو‌میلیون و ۴۵۷هزار تومان هزینه لازم دارد.

‌تاکسی‌ها باید هزینه بیشتری برای خرید بیمه شخص ثالث پرداخت کنند. حق بیمه برای تاکسی‌های درون‌شهری ۱۰درصد و برای تاکسی‌های بین شهری ۲۰درصد بیشتر از سواری‌ها محاسبه می‌شود. برای مثال حق بیمه شخص ثالث سالانه برای یک تاکسی بین شهری پژو۴۰۵ به حدود دو‌میلیون و ۷۳۳هزار تومان می‌رسد.

*** بیمه شخص ثالث چه میزان خسارت را برعهده می‌گیرد؟
پوشش بیمه شخص ثالث اجباری برای جبران خسارت‌های مالی تا سقف ۱۱میلیون تومان است. این پوشش به اندازه ۲٫۵درصد نرخ دیه ماه‌های حرام هر سال محاسبه می‌شود. با توجه به اینکه نرخ دیه برای سال ۹۹ توسط قوه قضائیه ۳۳۰میلیون تومان اعلام شده است، دیه در ماه‌های حرام به ۴۴۰میلیون تومان می‌رسد و هر خودرو باید تا سقف ۱۱میلیون تحت پوشش مالی بیمه شخص ثالث قرار بگیرد.

بیمه شخص ثالث تا سقف ۴۴۰میلیون تومان یعنی به اندازه دیه کامل در ماه‌های حرام پوشش جبران خسارت‌های جانی دارد. این موارد مربوط به پوشش خسارت‌هایی است که به خودروهای دیگر وارد می‌شود. اگر در یک تصادف رانندگی، شخص راننده‌ هم دچار خسارت جانی شود، بیمه شخص ثالث تا سقف ۳۳۰میلیون تومان از این خسارت‌ها را جبران می‌کند که تحت عنوان تعهد حوادث راننده، در بیمه‌نامه شخص ثالث در نظر گرفته می‌شود.

*** چطور می‌توان پوشش بیمه شخص ثالث را افزایش داد؟
اگر می‌خواهید با خیال راحت رانندگی کنید، می‌توانید با کمی هزینه بیشتر سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث را به طور قابل توجهی افزایش دهید. بیمه شخص ثالث اجباری شامل پوشش ۱۱میلیونی برای خسارت‌های مالی می‌شود که این رقم تا نصف دیه کامل در ماه‌های حرام یعنی ۲۲۰میلیون تومان قابل افزایش است.

باید توجه داشته باشید که خسارت مالی در تصادف‌های رانندگی هیچ‌موقع بیشتر از ۲۲۰میلیون تومان نخواهد شد. چراکه اگر با خودروهایی با ارزش بالای ۲۲۰میلیون تومان تصادف کنید، صرفا تا نصف دیه کامل تعهد دارید. خودروهای این‌چنینی غیرمتعارف محسوب شده و مابقی خسارت واردشده به آنها برعهده بیمه بدنه خودرو خسارت‌دیده است. ‌افزایش سقف پوشش بیمه شخص ثالث با افزایش حق بیمه رابطه نمایی دارد. به این معنا که اگر شما دوبرابر حق بیمه بیشتری پرداخت کنید، شرکت بیمه تا ۲۰برابر بیشتر شما را تحت پوشش قرار خواهد داد.

برای مثال حق بیمه پراید با پوشش ۱۱میلیونی، یک‌میلیون و ۹۷۳هزار تومان است اما با پرداخت حق بیمه سه‌میلیون و ۸۸۱هزار تومانی، می‌توان بیمه‌نامه‌ای با پوشش خسارت‌های مالی تا سقف ۲۲۰میلیون تومان خریداری کرد. توجه داشته باشید که پوشش خسارت‌های جانی در هر حالتی ۳۳۰میلیون تومان برای حوادث راننده و ۴۴۰میلیون تومان برای شخص ثالث است و صرفا پوشش خسارت‌های مالی تغییر پیدا خواهد کرد.

*** خریداران بیمه چقدر تخفیف می‌گیرند؟
هر سال که از خرید بیمه شخص ثالث بگذرد، سال بعد مشمول تخفیف خواهید شد. البته این در صورتی است که از شرکت بیمه خسارت نگیرید. در چنین حالتی بعد از یک‌سال، مشمول پنج‌درصد تخفیف خرید بیمه شخص ثالث خواهید شد. این رقم برای سال دوم ۱۰درصد، سال سوم ۱۵درصد و … در نظر گرفته می‌شود.

این رقم برای خودروهایی که ۱۴سال از بیمه خسارت نگیرند به حداکثر مقدار یعنی ۷۰درصد می‌رسد. چنین راننده‌هایی صرفا یک‌سوم هزینه بیمه شخص ثالث را پرداخت می‌کنند.‌مثلا حق بیمه شخص ثالث سال ۹۹ برای پرایدی که پنج‌سال تصادف نکرده و از شرکت بیمه خسارت نگرفته است، مشمول ۲۵درصد تخفیف در خرید بیمه‌نامه جدید شده و حق بیمه برای آن یک‌میلیون و ۴۵۴هزار تومان محاسبه خواهد شد.

کدخبر: ۳۲۲۰۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر