کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۳۳۹
تاریخ خبر:

امسال منتظر واریز چقدر عیدی باشیم؟

روزنامه هفت صبح | مرور مصوبه‌های رسمی پرداخت پاداش آخر سال کارگران،کارمندان، بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی، معلمان حق‌التدریسی و… پرداخت پاداش پایان سال شاغلان و بازنشستگان از ماه بهمن در بسیاری از ادارات، نهادها و بنگاه‌های دولتی و خصوصی آغاز می‌شود. طبق بررسی‌ها میزان این پاداش مشخص شده و کار پرداخت نیز بر اساس اعلام از ماه بهمن در دستور کار بخش مهمی از کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است. تکلیف عیدی کارگران هم از مدت‌ها پیش مشخص شده است.

*** کارگران چقدر عیدی می‌گیرند؟
مطابق قانون کار حداقل عیدی کارگران برای یک سال کار حداقل معادل ۶۰روز و حداکثر ۹۰روز است. بر این اساس امسال حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین سه میلیون و ۸۲۰هزار تومان تا پنج میلیون و ۷۳۱هزار تومان خواهد بود. بر اساس ماده واحده قانون کار که در پایان شهریور سال ۱۳۷۰ اصلاح شد تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف هستند به هریک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

برای محاسبه حداقل عیدی باید دستمزد روزانه مصوب امسال را در ۶۰روز ضرب کنیم. با توجه به اینکه دستمزد روزانه ۶۳هزار و ۶۸۰تومان است، حداقل عیدی که باید پرداخت شود سه میلیون و ۸۲۰هزار تومان خواهد بود. در ماده واحده قانون کار آمده است که مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر عیدی که کارگران دریافت می‌کنند هم پنج میلیون و ۷۳۱هزار تومان است.

در میان جامعه کارگری برخی افراد عیدی کامل دریافت نمی‌کنند. برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم براساس ۶۰روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهانه در عدد دو، ضرب شده و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می‌شود. (حداقل مزد ضربدر ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضربدر تعداد ماه کارکرد).

برای نمونه چنانچه فرد یک ماه کار کرده باشد ۳۱۸هزار و ۵۰۰تومان و با دو ماه کار ۶۳۷هزار تومان دریافت می‌کند. چنانچه فردی نیمی از سال را در کارگاهی مشغول به کار باشد یک میلیون و ۹۱۱هزار تومان عیدی می‌گیرد. عیدی افرادی که دو ماه، سه ماه، چهار ماه و پنج ماه از سال مشغول به‌‌کار بوده‌اند به ترتیب ۶۳۷هزار تومان، ۹۵۵هزار و ۵۰۰تومان، یک میلیون و ۲۷۴هزار تومان، یک میلیون و ۵۹۲هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود.

عیدی کارگری که هفت ماه در یک کارگاه فعالیت داشته امسال دو میلیون و ۲۲۹هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود. به‌ازای هشت ماه فعالیت در کارگاه کارگر امسال دو میلیون و ۵۴۸هزار تومان عیدی می‌‌گیرد. عیدی کارگران با ۹ماه فعالیت در کارگاه معادل دو میلیون و ۸۶۶هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود. عیدی کارگران با ۱۰ و ۱۱ماه فعالیت در یک کارگاه به‌ترتیب سه میلیون و ۱۸۵هزار و ۵۰۰تومان و سه میلیون و ۵۰۳هزار و ۵۰۰تومان خواهد بود.

*** کارمندان دولت چقدر عیدی می‌گیرند؟
هیات دولت نیز پاداش پایان سال کارمندان خود را یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تعیین کرده است. این میزان عیدی در انتهای سال ۹۹ به کارمندان دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار) از جمله کارمندان خود رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت پرداخت می‌شود.

اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام‌وقت اشتغال به کار دارند هم مبلغ ثابت یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان را به‌عنوان عیدی و پاداش آخر سال در بهمن ماه دریافت می‌کنند. البته پرداخت پاداش آخر سال به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به‌نسبت خدمات تمام‌وقت آنان در سال ۱۳۹۹ بوده و در هر‌حال میزان عیدی این‌گونه افراد از ۵۰درصد رقم تعیین شده کمتر نخواهد بود. معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعت‌های تدریس خود مشمول مصوبه پرداخت عیدی می‌شوند.

*** اعلام میزان عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران
عیدی بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمان متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز معادل یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد بود.

*** عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی
بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی خود را دریافت کرده‌اند. رقم عیدی امسال یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود که به‌گفته مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به افراد بازنشسته، از کارافتادگی ‌کلی و بازماندگان آنها پرداخت شده است.

کدخبر: ۳۷۲۳۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر