کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۹۴۰
تاریخ خبر:

امسال منتظر بازی فیفا نباشید!

روزنامه هفت صبح، ‌امیر پایدار| فدراسیون بین‌المللی فوتبال رسما اعلام کرد که با همکاری استودیوها و بازیسازهای مطرح به‌دنبال ساخت بازی‌های جدید فیفا و شروع رقابت با الکترونیک آرتز است. بدون هیچ شک و تردیدی، شبیه‌ساز فوتبال الکترونیک آرتز یکی از بهترین و پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های ورزشی صنعت بازی‌های ویدئویی برشمرده می‌شود که هر ساله به همراه یک‌سری پیشرفت‌ها، واقع‌گرایانه‌ترین تجربه مسابقات فوتبال را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد و در حال حاضر میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان دارد. در این میان، چند وقتی است که گزارش‌ها از پایان همکاری الکترونیک آرتز و فدراسیون بین‌المللی فوتبال یعنی فیفا در سال ۲۰۲۳ میلادی حکایت داشتند و بر اساس آن‌ها، به نظر می‌رسید که نام سری فیفا از این پس تغییر می‌کند.

بعد از مدت‌ها کشمکش میان مقامات فیفا و الکترونیک آرتز، سرانجام ساعاتی قبل کمپانی EA از عدم تمدید قراردادها با فدراسیون بین‌المللی فوتبال خبر داد و به‌دنبال آن، رسما اعلام شد که نام بازی‌های فوتبال فیفا از سال آینده میلادی به EA Spots FC تغییر می‌کند. به بیان ساده‌تر، بعد از گذشت سه دهه همکاری و تصاحب امتیاز انحصاری استفاده از برند فیفا، دیگر خبری از نام‌گذاری فیفا برای مجموعه شبیه‌ساز فوتبال شرکت الکترونیک آرتز نخواهد بود.

بر اساس قرارداد قبلی، الکترونیک آرتز تنها تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اجازه استفاده از برند فیفا را برای مجموعه ورزشی خود در اختیار داشت. با این حال، ظاهرا فیفا و تیم سازنده این قرارداد را به مدت چند ماه تمدید کرده‌اند تا بازی مورد انتظار فیفا ۲۳ در اواخر سال جاری میلادی روانه بازار شود. بر این اساس، این آخرین بازی فوتبالی است که الکترونیک آرتز با استفاده از برند فیفا به دست بازیکنان می‌رساند و در آینده به‌جای FIFA 24، شاهد انتشار بازی EA Spots FC خواهیم بود.

شرکت الکترونیک آرتز مدعی است که این تغییر نام تاثیری در کلیات بازی ایجاد نمی‌کند و مهم‌تر از همه، منجر به لغو قراردادها و لایسنس‌های تیم‌های باشگاهی نمی‌شود. به عبارت دیگر، تمامی تیم‌ها به همراه استادیوم‌ها در EA Spots FC حضور دارند و صرفا مجور جام جهانی از این مجموعه صلب می‌شود. از طرفی، تیم توسعه‌دهنده بر این باور است که پایان همکاری با فدراسیون فیفا نه تنها به ضرر بازیکنان نیست، بلکه آزادی عمل بیشتری را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

در همین حین، به نظر می‌رسد که فدراسیون بین‌المللی فوتبال به‌دنبال همکاری با استودیوهای بازیسازی و شرکت‌های ناشر است تا به‌زودی با توسعه بهترین شبیه‌ساز فوتبال با نام فیفا، به رقابت جدی با کمپانی الکترونیک آرتز بپردازد. البته ماجرا به این سادگی نیست و به خاطر تمدید کوتاه‌مدت قرارداد با EA، فدراسیون فیفا تا سال ۲۰۲۳ میلادی اجازه ساخت بازی شبیه‌ساز فوتبال را ندارد.

به همین خاطر، این فدراسیون هم‌اکنون با همکاری بازیسازها در حال توسعه اولین بازی غیرشبیه‌ساز فوتبال با نام فیفا و بدون دخالت EA است که این اثر رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را برای بازیکنان رقم می‌زند. به علاوه، فیفا اذعان داشت که برای ساخت یک بازی غیرشبیه‌ساز فوتبال با محوریت جام جهانی ۲۰۲۳ زنان که در تابستان سال آینده و در دو کشور استرالیا و نیوزیلند برگزار می‌شود، مذاکره می‌کند. البته، هنوز جزئیاتی از این عناوین در دسترس نیست و باید منتظر انتشار خبرهای بیشتری در این زمینه بمانیم. از طرفی، ناگفته نماند که هر دو تورنمنت مزبور در بازی فیفا ۲۳ شرکت الکترونیک آرتز هم حضور دارند.

بعد از انتشار این دو بازی غیرشبیه‌ساز، فدراسیون فیفا از تابستان سال ۲۰۲۳ میلادی به سراغ عرضه اولین بازی شبیه‌ساز فوتبال خود می‌رود. بر اساس اعلام فیفا، در حال حاضر مذاکره‌هایی با ناشرهای معروف و شناخته‌شده صنعت بازی‌های ویدئویی صورت می‌گیرد تا وظیفه ساخت و انتشار بازی فیفا ۲۴ را به آن‌ها محول کند. جانی اینفانتینو، رئیس کل فیفا، مدعی است که سری بازی‌های فیفا به‌عنوان بهترین شبیه‌ساز فوتبال شناخته خواهند شد.

او در این زمینه توضیح می‌دهد: به شما اطمینان خاطر می‌دهم که تنها عنوانی که نام و برند فیفا را یدک می‌کشد، بهترین گزینه برای هواداران فوتبال خواهد بود. فیفا یک برند ماندگار و رسمی برای بازی‌های فوتبال است. نام فیفا از این به‌بعد در بازی‌های جدید FIFA تحت عناوین فیفا ۲۴، فیفا ۲۵، فیفا ۲۶ و پس از آن‌هم باقی می‌ماند و این نام تا ابد به‌عنوان برترین و بهترین بازی شبیه‌ساز فوتبال شناخته خواهد شد.

طبق گزارش رسانه معروف نیویورک تایمز، فدراسیون بین‌المللی فوتبال تنها در صورتی قرارداد خود با الکترونیک آرتز را به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید می‌کرد که این کمپانی مبلغ ۵/۲ میلیارد دلار به‌عنوان حق کسب امتیاز نام‌گذاری به آن‌ها پرداخت کند. این در حالی است که فیفا برای ۱۰ سال گذشته تقریبا یک میلیارد دلار از کمپانی مذکور دریافت کرده بود. در واقع، فیفا مبلغ تمدید این قرارداد را چیزی بیش از دو برابر افزایش داده است.

جدا از این مورد، فیفا در نظر داشت که امتیاز ورزش‌های الکترونیک را نیز در قالب یک قرارداد جداگانه به EA به فروش برساند، لیکن الکترونیک آرتز به‌دنبال تصاحب کمال و تمام مجوز نام و لوگوی فیفا برای تمامی بخش‌های بازی خود بود. به‌خاطر این اختلاف‌نظرها، مدیران شرکت الکترونیک آرتز از ادامه همکاری با فدراسیون بین‌المللی فوتبال صرف‌نظر کردند.

لازم به ذکر است که این لایسنس تنها مربوط به مجوز استفاده از نام فیفا برای نام‌گذاری شبیه‌‎ساز فوتبال و تورنمنت جام جهانی است و هیچ ارتباطی با قرارداد تیم‌های باشگاهی ندارد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا فیفا بدون همکاری با الکترونیک آرتز می‌تواند بازی شبیه‌ساز فوتبال خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی راهی بازار کند یا این فدراسیون توان رقابت با EA را نخواهد داشت؟

شرح عکس: دلیل اصلی این قطع همکاری هزینه بالای حق امتیاز فیفا اعلام شده.

کدخبر: ۴۵۵۹۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر