کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۳۰۰
تاریخ خبر:

امروز دو بار در عرضه اولیه شرکت کنید

روزنامه هفت صبح | سرمایه‌گذارهای بازار بورس، امروز شاهد دو عرضه اولیه هستند. سهام شرکت تامین سرمایه بانک ملت با نماد تملت و شرکت صنعتی دوده‌فام با نماد شصدف برای اولین بار در بازار عرضه می‌شوند و هر نفر با کد بورسی خود می‌تواند در این دو عرضه اولیه شرکت کند. بازدهی عرضه اولیه برای شرکت‌های کوچک حداقل دوبرابر خواهد بود.

*** شرکت در عرضه اولیه تملت چقدر سرمایه لازم دارد؟
آنطور که اطلاعیه سازمان بورس نشان می‌دهد، امروز ۹۱۰میلیون سهم معادل ۱۳درصد کل ارزش شرکت تامین سرمایه بانک ملت در بازار دوم بورس عرضه می‌شود. حسابرس‌ها ارزش هر سهم این شرکت را برای عرضه اولیه بین ۳۲۰ تا ۳۴۰تومان ارزیابی کرده‌اند. در عرضه اولیه عموما سهام با حداکثر قیمت فروخته می‌شود.

در اطلاعیه سازمان بورس آمده، هر کد بورسی می‌تواند ۵۰۰سهم در این عرضه اولیه ثبت سفارش کند. با این حساب حداکثر سرمایه مورد نیاز برای شرکت در این عرضه، ۱۷۰هزار تومان است. البته باید توجه داشته باشید، از آنجایی که سهام شرکت به طور مساوی بین تمام فعالان بازار سرمایه تقسیم می‌شود، احتمالا تعداد سهام کمتری به هر کد بورس تعلق بگیرد. کارشناسان پیش‎بینی می‌کنند با توجه به مشارکت یک‎میلیون و ۵۰۰هزار نفر در آخرین عرضه اولیه بورس، سهم هر کد از سهام شرکت تملت حدود ۸۰هزار تومان خواهد بود.

*** شرکت در عرضه اولیه شصدف چقدر سرمایه لازم دارد؟
شرکت صنعتی دوده‌فام در سازمان فرابورس پذیرفته شده و سهام آن امروز برای اولین بار در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. در اطلاعیه مربوط به عرضه اولیه این شرکت، قیمت هر سهم آن بین هزار و ۹۰۰ تا هزار و ۹۹۰تومان تعیین شده است.هر کد بورسی می‌تواند امروز برای خرید ۶۰سهم شصدف سفارش ثبت کند.

از آنجا که عموما عرضه اولیه با حداکثر قیمت فروخته می‌شود، سفارشتان را باید با همان نرخ هزار و ۹۹۰تومان ثبت کنید. با این حساب نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه حداکثر ۱۲۰هزار تومان است. البته نهایتا سهام این شرکت به طور مساوی بین تمام شرکت‌کننده‌ها تقسیم می‌شود و احتمالا به هر کد بورسی ۵۰هزار تومان سهام شصدف تعلق بگیرد.

*** بازدهی سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه چقدر است؟
همه‌چیز بستگی به سهام مورد نظر دارد. سهام شرکت‌های بزرگ که برای اولین بار در بورس عرضه می‌شوند، عموما رشد کمتری را تجربه می‌کنند. آخرین مورد مربوط به سهام شرکت پتروشیمی نوری بود که به هر کد معاملاتی بیش از یک‌میلیون تومان سهم رسید، اما نهایتا بازدهی این عرضه اولیه ۲۷درصد بود.

در طرف مقابل شرکت‌های کوچک بازدهی بسیار بیشتری نصیب سهامداران می‌کنند. برای مثال روند صعودی چهارشرکتی که در بهمن‌ماه عرضه اولیه شدند، همچنان ادامه دارد و شاهد بازدهی دو برابری آنها هستیم. این اتفاق به احتمال زیاد برای سهام نمادهای شصدف و تملت هم بیفتد.

کدخبر: ۳۱۳۳۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر