کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۱۰۵
تاریخ خبر:

امروز در بورس و فرابورس چه خبر بود؟

اگر بخواهیم وضعیت امروز بورس را به‌طور خلاصه شرح دهیم باید به رشد پنج هزار و ۵۱۸واحدی شاخص در پایان معاملات اشاره کنیم. به این ترتیب شاخص در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۹واحدی قرار گرفت.

*** ارز معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به دو هزار و ۸۸۵میلیارد تومان رسید. درست است که این عدد صفرهای زیادی دارد اما حواستان باشد که در بازار ارزهای دیجیتال روزنامه عددی بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان جابجا می‌شود.

*** بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد امروز حدود ۹۰میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

*** مهمترین اتفاق امروز بورس بازگشت دامنه نوسان متقارن به معاملات بود که توصیه می‌کنیم حتما مطلب امروز احمدرضا نجفی در نسخه PDF روزنامه یا تیتر «تجربه سه ماه زندگی با دامنه نامتقارن در بورس» در همین اپلیکیشن خودمان را بخوانید. طبق مصوبه سازمان بورس از امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت دامنه نوسان قیمت در تمامی نمادهای معاملاتی بازارهای بورس اوراق بهادار تهارن به مثبت و منفی پنج درصد و دامنه نوسان صندوق‌های قابل معامله به مثبت و منفی ۱۰درصد تغییر پیدا می‌کند.

*** محصولات شیمایی امروز عموما سبزرنگ بودند و معاملات نمادها بدون تشکیل صف خرید یا فروش و با تعادل نسبی جریان داشت. شپترو و شگویا با رشد سه درصد در خط مقدم قرار دارند. شجم، شپلی، شلرد و شپاکسا از معدود نمادهای قرمز شیمیایی در بازار امروز هستند. فلزات اساسی سراسر سبزرنگ است. فملی، فولاد، ذوب و فخوز در حدود دو درصد رشد کرده‌اند و فجر و فسپا به صف خرید رسیده‌اند.

*** نمادهای حاضر در گوره فرآورده‌های نفتی امروز به روند صعودی روزهای گذشته ادامه دادند. شبندر در آستانه صف خرید قرار دارد و شپنا و شتران پشت سر آن حرکت می‌کنند. در گروه دارویی شاهد رنگ قرمز برای اغلب نمادهای کوچک و بزرگ از جمله برکت بودیم. نمادهای بزرگ خودرویی اغلب نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شدند اما کوچک‌ترها کارشان را با صف فروش آغاز کردند. نمادهای گروه سرمایه‌گذاری عموما بازار متعادلی داشتند اما واعتبار، وتوصا و وصنا با تغییر مسیر ناگهانی به صف فروش رسیده و گروه را قرمزرنگ کردند.

*** امروز روز خوبی برای سهامداران شرکت‌های استخراج کانه‌های فلزی بود. کچاد، کگل، ومعادن و کنور همگی صف خرید دارند. هلدینگ‌ها از جمله شستا و وغدیر با نوسان ناچیز نسبت به روز گذشته معامله شدند و بانک‌ها به تعادل رسیدند. در نقشه بازار دو گروه سیمان و محصولات غذایی تنها گروه‌های سراسر قرمزرنگ با صف‌های فروش سنگین بودند.

*** بررسی وضعیت صف‌های خرید و فروش بازار سرمایه نشان می‌دهد در ساعات پایانی معاملات حدود ۳۷۰ نماد که ۶۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، صف فروش دارند. در روز‌های گذشته تعداد صف‌های فروش به ۴۳۰ نماد می‌رسید. این موضوع نشان می‌دهد با کاهش حجم مبنا و بازگشت دامنه نوسان متقارن حدود ۶۰ نماد از صف فروش نجات پیدا کرده‌اند. در آن سوی بازار ۲۸ نماد یعنی پنج درصد بازار صف خرید دارند.

*** نماد تازه وارد بورس در اولین روز معاملات با صف خرید سنگین ۱۴۰ میلیارد تومانی کار خود را آغاز کرده است. فگستر در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار گرفته و عجیب اینکه حجم عرضه به حدی بوده که با تکمیل حجم مبنا قیمت پایانی سهام فگستر پنج درصد رشد کرده است. کچاد با صف خرید ۳۰ میلیارد تومانی در رتبه دوم ایستاده و فجر با صف خرید ۲۱ میلیارد تومانی در مقام سوم این فهرست قرار دارد. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز می‌توان به ونفت، شصدف، وپست، کگل، شبندر و هرمز اشاره کرد.

کدخبر: ۳۹۰۱۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر