کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۱۵۲
تاریخ خبر:

امروز در بورس و فرابورس چه خبر بود؟

بورس امروز بالاخره لباس سبز پوشید و با رشد پنج هزار و ۵۰۰واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۴۶۹ واحد دست پیدا کرد. اتفاقی که نتیجه عقب‌نشینی از تصمیم قبلی و بازگشت دامنه نوسان متقارن به ‌حساب می‌آید.

*** امروز دامنه نوسان در بازار سرمایه برای سومین مرتبه در چهار ماه گذشته دچار تغییر شد و از حالت نامتقارن دوباره به حالت متقارن بازگشت. دامنه نوسان در ۲۵ بهمن سال گذشته از حالت متقارن خارج و به منفی دو و مثبت شش درامده بود، چندی پیش به مثبت شش و منفی سه تغییر یافت و امروز بر اساس آخرین تصمیم شورای عالی بورس دامنه نوسان دوباره به مثبت و منفی پنج برگشت.

*** امروز اغلب نماد‌های گروه بانکی از جمله وپاسار، وتجارت، وبصادر، وپارس و ونوین حدود یک درصد رشد کردند. فلزات اساسی پربازدهی‌ترین گروه بازار امروز بود. تا پایان معاملات برای فملی، فولاد و ذوب صف خرید تشکیل شد، فخوز حدود پنج درصد رشد کرد و شاهد روند صعودی در نماد‌های کاوه، فاسمین، فجر، فایرا، هرمز و ارفع بودیم. نماد‌های کوچک فلزی همچنان قرمزرنگ بودند. نماد‌های خودرویی به خوبی از پس صف‌های فروش برآمدند، اما نتوانستند رنگ سبز به خود بگیرند. خودرو و خبهمن نزدیک به قیمت روز گذشته و خساپا با کاهش یک درصد و خگستر با کاهش دو درصدی به کار خود پایان دادند. فرآورده‌های نفتی علاوه بر جمع آوری صف‌های فروش موفق شدند به محدوده سبز تابلو راه پیدا کنند. امروز شپنا و شبندر حدود سه درصد، شتران دو درصد و شبریز نیم درصد افزایش قمیت داشتند. در گروه محصولات شیمیایی برای پترول و شگویا صف خرید تشکیل شد و فارس، آریا، نوری و پاکشو رشد قابل قبولی را پشت سر گذاشتند. دارویی‌ها تا پایان معاملات قرمزرنگ و صف فروش برکت پابرجا باقی ماندند. شستا و وغدیر در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی به صف خرید رسیدند، اما دیگر هولدینگ‌ها با کاهش قیمت سهام روبرو بودند. بیمه‌ها به جز ما و البرز، سیمانی‌ها به جز سفارس و سیدکو، لیزینگ‌ها به جز واحیا، ماشین آلات برقی، نهاد‌های مالی، خدمات فنی مهندسی، انبوه‌سازی و مخابرات از جمله گروه‌های قرمزرنگ بازار امروز بودند.

*** سمگا، بنو و غصینو در غیاب کویر صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش را از آن خود کردند. ارزش صف فروش سمگا به حدود ۱۴۵ میلیارد تومان می‌رسید. بنو با صف ۱۲۶ میلیارد و غصینو هم با صف ۱۱۰ میلیاردی در بازار ظاهر شدند. عجیب اینکه بخش عمده صف‌های فروش بازار امروز به قدری بی‌رونق بودند که قیمت پایانی سهام در اغلب آن‌ها بدون تغییر باقی ماند. قثابت، کاذر، خزر، کزغال،‌های وب، سنیر، ثنوسا، رکیش، وتوصا، سدور، کاما، فرزین و کطبس از جمله این نماد‌ها هستند که ارزش صف فروش هرکدامشان بالای ۴۰ میلیارد تومان است.

*** شرکت ملی صنایع مس ایران امروز با هجوم خریداران روبرو شده است. طوری که تا ساعات پایانی معاملات حدود هزار و سفارش خرید در سقف قیمت به ارزش ۳۴ میلیارد تومان برای نماد فملی ارسال شده و کسی حاضر به فروش سهام نیست. ذوب بعد از روند نزولی طولانی مدتی که پشت سر گذاشت، بلاخره یک روز خوب را تجربه کرده و با صف ۳۰ میلیارد تومانی در رتبه دوم سنگین‌ترین صف خرید بازار قرار دارد. پترول هم با صف خرید ۱۵ میلیاردی در رتبه سوم ایستاده. شصدف، وغدیر، واعتبار، شگویا، البرز، وساپا، فولاد و شستا از دیگر نماد‌های دارای صف خرید با ارزش بالای یک میلیارد تومان در بازار امروز هستند.

*** در ساعات ابتدایی معاملات امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، از بین ۲۰۴ نماد بورسی معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در ۱۶۲ نماد هستیم و حدود ۴۲ نماد در مسیر صعودی حرکت می‌کنند. روند بورس از ساعت ۱۱ با رنج مثبت در نماد‌های شاخص‌ساز تغییر پیدا کرد، اما با وجود رشد شاخص، همچنان ۶۳ درصد نماد‌های بازار سرمایه با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کنند. تعداد این نماد‌ها به ۳۵۵ نماد می‌رسد که حدود ۵۰ نماد کمتر از روز‌های گذشته بود. ارزش کل صف‌های فروش در ساعات پایانی معاملات امروز حدود پنج هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان برآورد می‌شد.

*** سهامداران شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های کاشی الوند، سیمان خاش و ایران دارو بیشترین افت را تجربه کردند. در فرابورس سهامداران شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان و تولید نیروی برق دماوند بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های دارویی ره آورد تامین، آسیا سیر ارس و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

کدخبر: ۳۸۹۱۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر