کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۲۹۷
تاریخ خبر:

اما و اگرها و ابهامات درباره نسل دوم سمند ‌

روزنامه ‌هفت صبح | سمند هنوز هم مهم‌ترین خودرو ملی ایران است. محصولی که نخستین بار ما را به شکل جدی با دانش ساخت خودرو آشنا ‌ و طراحی اتومبیل را برای ما معنا کرد. این خودرو گویا پس از حدود دو دهه قرار است پای به نسل دوم بگذارد و به کل بازطراحی شود. این خودرو که زمانی رقیب هیوندای ورنا و آوانته در بازار ایران بود، به دلیل بی‌توجهی خودروساز ایرانی به اعتبار خود سال‌ها با ظاهری یکسان به بازار تزریق شد و فرصت خودنمایی در بازارهای بین‌المللی را نیافت.

حالا در شرایطی که الانترا در طول همین دو دهه از نسل سوم به نسل هفتم رسیده و یکی از بهترین‌های سگمنت c در رده سدان‌های اقتصادی است. اینجا ابتدا ماجرای نسل دوم سمند و شایعات این پروژه را پی می‌گیریم و سپس برخی سوالات در خصوص نسل دوم این خودرو را مطرح می‌کنیم. ابهامات درباره نسل دوم سمند بسیار زیاد است.

*** داستان طراحی نسل دوم سمند چطور لو رفت؟
معمولا خودروسازان تصویری از ایده‌های خود برای نسل‌های آتی محصولات‌شان را تا اتمام پروژه و تایید کانسپت نهایی به تاخیر می‌اندازند. در ایران قضیه برعکس است و خودرو هنوز به تایید نهایی نرسیده تصویر آن منتشر می‌شود. درباره نسل دوم سمند نیز داستان به همین منوال است. چندی پیش که اعضای کمیسیون صنایع مجلس از ایران‌خودرو بازدید داشتند، طرح خودرویی مفهومی در نمایشگاه دستاوردهای این خودروساز به چشم می‌خورد.

این الگوی طراحی شده مربوط به سدان جدید ایران‌خودرو است و گویا قرار است تا این طرح مبنای ساخت نسل دوم سمند باشد. آنطور که پایگاه خبری «اسب بخار» گزارش داده، این خودروی مفهومی توسط شرکت «جتکو» طراحی شده و به عنوان الگوی برگزیده انتخاب شده است. منابع آگاه می‌گویند ‌ از میان سه الگوی پیشنهادی برای سمند جدید، طرح جتکو با موافقت مواجه شده و احتمال آن زیاد است که با تغییرات تجاری‌سازی، این خودروی مفهومی به عنوان نسل دوم سمند معرفی شود.‌

یکی از منابع رسانه اسب بخار می‌گوید ‌ این خودروی مفهومی به تازگی طراحی نشده و مدتی است که از ساخت نمونه‌های اولیه آن می‌گذرد. همچنین پروژه سمند‌ یا سدان جدید ایران‌خودرو به گونه‌ای تعریف شده تا بدنه و ساختار جدیدی ‌ روی پلتفرم PF1 ارائه شود. برای همین می‌توان توقع داشت که ایران‌خودرو در سال‌های ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱، خودرویی مدرن‌تر از K132 را به بازار معرفی کند و بالاخره نسل فعلی سمند را از رده تولید خارج کند.‌

سدان جدید ایران‌خودرو که در برخی جلسه‌ها، سمند جدید معرفی می‌شود خودرویی فست بک و با طراحی به‌روزتر از محصولات قبلی این خودروساز است. البته که برخی کارشناسان طراحی صنعتی، خطوط طراحی نمونه مفهومی این خودرو را بسیار شرقی و کره‌ای می‌دانند و معتقد هستند ‌ باید نسخه نهایی این محصول، باخطوط طراحی متناسب با زمان عرضه معرفی شود.‌در حال حاضر ایران‌خودرو برنامه دارد تا در ماه‌های آتی محصولات جدیدی چون K132 را به بازار معرفی کند.

به گفته مدیران این خودروسازی قرار است تا کی ۱۳۲ از مهر ۱۳۹۹ به تولید آزمایشی برسد و در زمستان سال جاری وارد فاز تولید تجاری شود. همچنین ایران‌خودرو در تدارک آن است که به‌زودی یک کراس‌اوور را با کد پروژه K125 به بازار معرفی کند. البته که به احتمال زیاد، این رویداد صنعتی در زمستان ۱۳۹۹ رخ خواهد داد و هنوز چند ماهی با معرفی این کراس‌اوور داخلی فاصله داریم.

*** و اما سوالات درباره نسل دوم سمند…
ایران خودرو شرکتی بزرگ و باسابقه اما فاقد هرگونه استراتژی مشخص در تولید محصولات است. این شرکت هم‌اینک بیش از پنج محصول در رده c با اشکال مختلف و پلتفرم یکسان دارد که علیه همدیگر در حال رقابت هستند! این کار که از ایجاد صرفه مقیاس تولید و رشد تیراژ ممانعت به عمل می‌آورد، باعث شده تاهمزمان سمند ال‌ایکس، سورن، دنا، دنا‌پلاس و پژو پارس روی خط تولید باشند و در عین حال پژو۴۰۵، رانا، پژو۲۰۶اس‌دی، پژو ۳۰۱ و کا۱۳۲ هم در همین محدوده دنبال مشتری بگردند.

چرخی در فضای ایران‌خودرو و مرور مشخصات فنی تولیدات بالا نشان می‌دهد همه این خودروها در یک دامنه تجهیزاتی-مسافرتی مشابه قدرت ارائه خدمات به خریداران را دارند و این در حالی است که بازار تشنه سدان‌های متوسط اسپورت و کشیده لوکس یا کراس‌اوورهای اقتصادی کوچک و متوسط است. بر این مبنا اگر قرار باشد نسل‌های تازه‌ای از دنا، رانا یا سمند به بازار عرضه شود، باید با یک بازمهندسی کامل و بر مبنای تحقیقات بازار و ذائقه مشتریان باشد.

موردی که احتمالا و بر‌طبق تجربه سال‌های اخیر روی لزوم عرضه اس‌یووی، وانت پیکاپ، سدان‌های سایز D و E و البته محصولات کراس تاکید خواهد داشت. ‌در عین حال اگر سیاستگذاری دولت به سمتی نرود که ‌ راهی بازارهای خارجی شود و تیراژ آن به دو تا سه برابر اعداد کنونی نرسد، از هم‌اکنون باید آن را پروژه‌ای شکست خورده دانست که تنها برای دلخوشی به اجرا درآمده و انتظار درآمدزایی و ارزآوری برای آن چیزی جز رویا نیست.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۴۵۲۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر