کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۶۹۵
تاریخ خبر:

ال‌سی وایکیکی از بازار پوشاک ایران می‌رود؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | ‌ تا همین سه سال پیش قبل از اینکه فروشگاه‌های بزرگ لباس‌های خارجی از نایک و آدیداس گرفته تا سیسلی و منگو خیابان شلوغ خدامی‌ ونک را ترک کنند و فروشگاه پر ابهت آدیداس خالی شود، خیلی از برندبازها لباس‌هایشان را از نمایندگی‌های رسمی‌ می‌‌خریدند. اسم شعبه «تهران» هم در سایت‌های رسمی‌ برندها دیده می‌‌شد و قیمت‌ها در این بخش از سایت به ریال بود و حتی اگر شما از کشورهای دیگر خرید می‌‌کردید می‌‌توانستید آن را در شعبه‌های تهران از نظر سایز و مدل عوض کنید اما در سال ۹۷ واردات پوشاک ممنوع شد.

‌این ممنوعیت از سال ۹۸ طوری اجرا شد که دیگر در خیابان خدامی‌ و پاساژهای بزرگ نشانی از این برندها باقی نماند غیر از تک‌وتوک مغازه‌هایی که با سر در برندهای خارجی فعالیت می‌‌کردند و ادعای فروش کالای اصل داشتند اما نه نشانی از آنها در سایت برندهای معتبر بود و نه ارتباطی بین آنها و برند اصلی دیده می‌‌شد غیر از یک سر در عادی که البته نصب همان هم می‌‌توانست جرم تلقی شده و جنس‌های مغازه را به جرم قاچاق بودن به باد بدهد.

این وضعیت برای برندهای ترک فرصت استثنایی به وجود آورد کم‌کم فروشگاه‌های چند طبقه برندهایی مثل ال سی وایکیکی و کوتون جین وسط مراکز خرید لوکس تهران تاسیس شدند و شعبه‌های قدیمی‌ هم از همیشه شلوغ‌تر. برندهایی که نمایندگی داشتند و فروشگاه های زنجیره ای و شایعه که چهره های متنفذ هم در واردات قانونی این برندهای مشهور حضور دارند و این جور چیزها. اما حالا به نظر می‌رسد که احتمالا بهار این برندها هم در ایران در حال خزان شدن است.

این موضوع را از حرف‌های مدیرکل دفتر پوشاک وزارت صمت متوجه می‌شویم. افسانه محرابی که در یک برنامه تلویزیونی این ماجرا را توضیح می‌داد گفت:«دستورالعمل صدور مجوز تولید بدون کارخانه صادر شده است. بر این اساس برندهای خارجی باید برند و شرکت خود را در داخل ایران ثبت کنند و با یک تولیدکننده داخلی قرارداد ببندند و مشخصات کامل خود را به وزارت صمت ارائه بدهند.

اما تاکنون فقط یک برند خارجی اطلاعات مربوط به موجودی واردات خود را ارائه داده و از مابقی برندها هیچگونه اطلاعاتی نداریم و آنها قاچاق محسوب می‌شوند و با آنها برخورد خواهد شد.» همین چند ماه پیش هم مجید افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفته بود که طبق آخرین جلسه‌ای که در وزارت سمت برگزار شده قرار بر این شده که تابلوی فروشگاه‌های برندهای خارجی که محصولاتشان قاچاق محسوب می‌‌شود جمع‌آوری شوند.»

حاضر به همکاری نیستند
اگر حرف‌های آقای افتخاری درست باشد احتمالا باید به زودی با برندهای ترک خداحافظی کنیم یا اگر هم قرار باشد کماکان آنها را ببینیم دیگر خبری از فروشگاه‌های بزرگ و با تابلوهای عظیم‌الجثه نخواهد بود البته بعید است که این خبر برای مصرف‌کننده ایرانی چندان غمگین‌کننده باشد چون نه تنها قیمت محصولات این فروشگاه‌ها در تمام دو سال گذشته سر به فلک گذاشته بلکه دیگر تناسب چندانی هم بین قیمت و کیفیت آنها دیده نمی‌شد حتی مجموعه‌های جدید این برندها هم به ایران نمی‌‌آمد و ارتباطی بین این فروشگاه‌ها و برند اصلی وجود نداشت.

‌بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه پوشاک همین وضعیت را یکی از دلایلی می‌داند که باعث شده احتمال جمع شدن این فروشگاه‌ها و خداحافظی این برندها با ایران تقویت شود. او به هفت صبح می‌‌گوید: موضوع این است که مجوز این برندها تمام شده و احتمالا تمدید مجوز در مورد آنها با مشکل مواجه باشد. مشکل هم این است که برندهای ترک حاضر در بازار ایران نه حاضر هستند که مراحل قانونی کار را طی کنند و نه حاضر به جمع کردن فروشگاه‌هایشان هستند. آنها به دلیل تحریم‌ها نمی‌خواهند رسما اعلام کنند که در ایران نمایندگی دارند و کالاهایشان را در ایران تولید می‌ کنند برای همین هم خریدار ایرانی از خدمات زیادی که هزینه‌اش را پرداخت می‌کند محروم می‌شود.»

او ادامه می‌‌دهد: «کالایی که در فروشگاه‌های آنهاست دو حالت بیشتر ندارد یا قاچاق است یا به صورت قانونی بخشی از فرآیند تولیدش را در ایران گذرانده اما این برندها حاضر نیستند مراحل قانونی را طی کنند چون از تحریم می‌‌ترسند بنابراین کالاهایشان قاچاق محسوب می‌‌شود که به نظر ما همینطور هم هست در حقیقت نمی‌‌توان کتمان کرد که بخش عمده محصولات این فروشگاه‌ها به صورت غیرقانونی وارد ایران می‌شود.» گذشته از اینها معلوم نیست آن یک برندی که مراحل قانونی را طی کرده و می‌‌تواند فعالیت کند کدام است. حدس زده می‌‌شود که جین‌وست باشد چون طبق شنیده‌ها این برند کاملا در داخل ایران تولید می‌شود و صرفا اسم یک برند خارجی را یدک می‌کشد.

کدخبر: ۴۲۰۶۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر