کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۷۱۷۹
تاریخ خبر:

التهاب بازار خودرو زیر فرش رفت!

هفت صبح، محمدحسین شاوردی| آیا قیمت خودرو کاهش یافته است؟ این سوال بسیاری از خوانندگان هفت صبح و دیگر رسانه‌های اقتصادی است که مدام از نتیجه بخش بودن راه حل تازه دولت برای کاهش قیمت خودرو می‌پرسند. موضوعی که یافتن پاسخ آن سخت نیست. با از پریز کشیدن دوشاخه نمایش جولان قیمت‌ها به صورت آنلاین، امکان مانیتورینگ یا رصد بازار خودرو برای عامه مردم از دست رفته است. اندکی هم از بار التهاب کاسته شده اما قیمت در بازار خودرو نزولی نیست. در واقع قیمت خودرو حتی با بسته شدن سایت‌های فروش انلاین هم بهبود نیافته است.
رصد هفت صبح از آگهی دهندگان دو سایت مشهور فروش آنلاین خودرو در کنار گشت و گذار در گالری های مرکز و شمال شهر نشان می‌دهد فعلا بازار روی دور تثبیت قیمت‌ها متمرکز شده و خبری از کاهش قیمت نیست.
برای نمونه در بازار وارداتی‌ها هیوندای آزرا ۲۰۱۸ صفر کیلومتر روی عدد ۱٫۳ میلیارد تومان تثبیت شده و دی‌اس ۷ کراس‌بک همچنان ۱٫۵ میلیارد تومان قیمت دارد. در رده پایین‌تر، بهای ۸۸۰ میلیونی تویوتا کمری XLE کارکرده، در کنار قیمت ۸۷۵ میلیونی کیا اوپتیما ۲۰۱۷ کارکرده و البته بهای ۹۰۰ میلیونی لکسوس GS250 مدل ۲۰۱۴ از جمله مواردی است که کمترین تغییر را به خود دیده است.
در بین خودروهای نو و صفرکیلومتر اقتصادی هم میتسوبیشی ASXمدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به ترتیب معادل ۶۷۵ و ۷۲۰ میلیون تومان است. در عین حال نیسان جوک اسپورت ۵۵۰ میلیونی، سانگ یانگ تیوولی ۴۷۰ میلیونی و قیمت‌گذاری کیا سراتو ۲۰۱۸ در محدوده ۵۸۵ میلیون، سه مورد دیگری است که نشان می‌دهد در بازار وارداتی‌‌ها اتفاق خاصی پس از خاموشی چراغ قیمت‌های انلاین رخ نداده است و مالکان این خودروها روی ارزش فعلی خودروهای خود اصرار دارند.
در بازار خودروهای داخلی هم ویتارا همچنان تا ۶۷۵ میلیون و پژو ۲۰۰۸ حدود ۳۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سه کراس‌اوور محبوب چینی بازار یعنی هاوال اچ۲، هایما اس۷ و جک اس۵ توربو هم به ترتیب ۳۱۵، ۳۲۵ و ۳۲۰ میلیون تومان خرید و فروش شده و تحول خاصی را از سر نگذرانده‌اند. از عجایب بازار فعلی خودرو اما افزایش بهای هیوندای آی۲۰ تا ۳۵۵ میلیون و رسیدن نرخ این خودرو به قیمت چری تیگو۷ اکسلنت است که قبل از گرانی‌ها فاصله‌ای ۶۰ میلیونی با هم داشتند.
در رده ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هم کماکان بهای سه خودرو دنا پلاس توربو در انواع ۲و ۴ایربگ، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، ام‌وی‌ام ایکس۳۳ اتومات و رنو ساندرو جز اندکی نوسان تغییری نداشته و به ترتیب با ۲۴۰، ۲۰۳، ۲۰۵ و ۲۰۵ میلیون تومان همان وضعیت قبلی را دارند. دلیل گرانی تازه این خودروها عرضه نسخه‌های مدل۹۸ این محصولات به بازار است که همگی فاصله زیادی با مدلهای ۹۷ از نقطه نظر قیمت دارند.
در پایین‌ترین رده اما پژو ۴۰۵ اندکی کاهش قیمت داشته و فعلا در محدوده ۸۵ تا ۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. رانا اما ۹۶ میلیون، دانگ فنگ اچ۳۰کراس حدود ۱۴۰ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ۲ نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. پراید۱۳۱، تیبا۲، ساینا و کوییک اتومات هم با داشتن شرایطی مشابه فعلا قیمتی معادل ۵۳، ۶۱، ۶۴ و ۹۷ میلیون تومان داشته که اندکی بیش از گذشته (حداکثر ۱ میلیون تومان) خرید و فروش می‌شوند.
به نظر می‌رسد سناریو کاهش قیمت خودرو از طریق جارو کردن التهاب تا زیر فروش و سرپوش گذاردن بر آن نه تنها نتیجه واضحی نداشته که زمینه کاهش آگاهی‌های عمومی از وضعیت اقتصادی را نیز به وجود آورده است.

کدخبر: ۲۵۷۱۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • rezanice682

    التهاب مسکن هم زیر فرش ببرید

  • asghar

    بر باعث و بانیش لعنت