کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۵۹۸
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت‌صبح | همه‌چیز درباره افزایش سقف وام مسکن

روزنامه هفت صبح | سقف وام خرید مسکن از محل اوراق تسه دو برابر شد. آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش مبلغ وام خرید خانه با اوراق گواهی حق تقدم موافقت کرده و بر این اساس مجموع مبلغ وام خرید و جعاله مسکن از ۲۴۰ به ۴۸۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. شاید در نگاه اول عالی به نظر برسد، ولی باید بدانید که هزینه دریافت این وام حدود ۵۷٫۶میلیون تومان و اقساط ماهانه آن حدود هشت میلیون و ۷۰۰هزار تومان است.

وام خرید مسکن از محل اوراق به هر دو صورت انفرادی و زوجین پرداخت می‌شود. هر زوج در تهران پیش از این می‌توانست ۲۰۰میلیون تومان وام خرید مسکن بگیرد که این مبلغ حالا به ۴۰۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس، زوج‌های ساکن مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ با جمعیت بالای ۲۰۰هزار نفر می‌توانند ۳۲۰میلیون تومان وام بگیرند و سقف وام برای زوج‌های ساکن شهرهای کوچک ۲۴۰میلیون تومان تعیین شده است.

مبلغ وام برای افراد مجرد دقیقا نصف این ارقام یعنی ۲۰۰میلیون تومان در تهران، ۱۶۰میلیون تومان در شهرهای بزرگ و ۱۲۰میلیون تومان در شهرهای کوچک است.علاوه بر افزایش مبلغ وام خرید مسکن، وام جعاله هم دو برابر شده است. متقاضیان وام خرید مسکن می‌توانند برای افزایش قدرت خرید خود علاوه بر تسهیلات اصلی، وام جعاله دریافت کنند. این وام قبلا ۴۰میلیون تومان بود و با ابلاغیه جدید بانک مرکزی به ۸۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وام اوراق مسکن نیازی به سپرده‌گذاری در بانک ندارد و بلافاصله می‌توان آن را دریافت کرد. با این تفاوت که برای گرفتن این وام باید اوراق تسه بخرید و هر برگه تسه برای دریافت ۵۰۰هزار تومان وام کافی است. قیمت اوراق تسه در آخرین معاملات فرابورس ایران حدود ۶۰هزار تومان است. با این حساب دریافت وام ۴۸۰میلیونی به ۹۶۰برگه تسه به ارزش ۵۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان احتیاج دارد. با پرداخت این مبلغ می‌توانید بلافاصله وام خرید مسکن را دریافت کنید. البته این وام روی قراردادهای رسمی پرداخت می‌شود و خانه مورد نظر باید کمتر از ۲۵سال سن داشته باشد.

مهلت بازپرداخت وام خرید مسکن ۱۲سال و وام جعاله مسکن پنج سال است و نرخ سود ۱۷٫۵درصدی برای آن در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس متقاضیان وام ۴۰۰میلیونی باید هر ماه شش میلیون و ۶۶۰هزار تومان قسط پرداخت کنند. به این رقم باید اقساط ماهانه دو میلیونی وام جعاله که به مدت پنج سال پرداخت خواهد شد را هم اضافه کنید. با این حساب متقاضیان وام ۴۸۰میلیونی در مجموع حدود هشت میلیون و ۶۶۰هزار تومان اقساط ماهانه خواهند داشت که البته با روش پلکانی می‌توان اقساط را با مبالغ کمتر آغاز کرد و سال به سال درصدی به آن اضافه خواهد شد.

کدخبر: ۴۱۴۵۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر