کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۳۵۵
تاریخ خبر:

افول ستاره‌ بخت هوآوی در ایران

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| بازار موبایل ایران در دو سالی که مردم درگیر ویروس نحس کرونا بوده‌اند رشد کرده. این اتفاق را می‌توان با توجه به خانه‌نشین شدن مردم، حجم دورکاری‌ها و برگزاری آنلاین کلاس‌های‌ درس مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها توجیه کرد. از اردیبهشت پارسال تا فروردین امسال روی‌هم رفته ۱۶ میلیون و ۴۱۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است. این آمار رسمی توسط انجمن واردکنندگان موبایل اعلام شده و نشان می‌دهد حدود ۹۴ درصد گوشی‌های وارد شده یعنی ۱۵ میلیون و ۳۴۰ هزار گوشی توسط مردم در همین مدت یک ساله خریداری و مراحل فعالسازی آنها انجام شده است.

در سال ۹۸ مجموع واردات تلفن همراه به کشور ۱۵ میلیون و ۳۸ هزار دستگاه بوده که ۱۴ میلیون آنها در شبکه فعال شدند. اما سال ۹۹ شاهد رشد بازار گوشی موبایل بودیم؛ چه در میزان واردات و چه در تعداد گوشی‌های خریداری شده. مقایسه آمارها همچنین نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای خرید گوشی موبایل است. در سال‌های گذشته بارها و بارها مسئولان اعلام کردند هر ماه یک میلیون دستگاه موبایل در کشور مصرف می‌شود اما این عدد حداقل در دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

آمارهای انجمن واردکنندگان موبایل نشان می‌دهد واردات گوشی در تابستان و پاییز سال گذشته افت پیدا کرده است. یعنی دقیقا در دوره‌ای که تخصیص ارز و اعمال محدودیت‌ها برای ثبت سفارش گوشی اتفاق افتاد اما پس از حل این مشکل روند واردات در زمستان ۹۹ دوباره اوج می‌گیرد. به‌شکلی که ۳۶ درصد واردات موبایل در سال گذشته در همین سه ماه انجام شده است.

همچنین با وجود اینکه ظرف سه ماه ابتدایی ۹۹ واردات گوشی با رویه مسافری سهم قابل توجهی از میزان واردات گوشی را به‌خود اختصاص داده، به‌مرور میزان آن شدیدا کاهش پیدا کرده است. پیش از این گمرک اعلام کرده بود در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۴۹۲ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش دو میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار با رویه تجاری وارد کشور شده است. این قسمت از گزارش هم نشان می‌دهد حدود دو میلیون و ۹۱۸ هزار دستگاه توسط مسافران وارد کشور شده است.

*** سهم برندها از بازار موبایل ایران
گزارش انجمن واردکنندگان گوشی موبایل حاوی اطلاعات قابل‌توجهی است. مثلا با مرور آن می‌توان متوجه شده کدام برند عنوان محبوب‌ترین برند موبایل کشور را یدک می‌کشد. در سال گذشته سامسونگ با ۵۴درصد و شیائومی با ۲۹درصد بیشترین سهم از گوشی‌های فعال شده در بازار موبایل ایران را داشته‌اند. سهم شیائومی به‌شکل خیره‌کننده‌ای رشد کرده و این برند چینی توانسته جایگاه دوم بازار تلفن همراه ایران را به خود اختصاص دهد.

شیائومی در سال ۹۸ تنها هفت درصد از سهم بازار ایران را داشته اما سهم آنها در سال گذشته به ۲۹درصد رسیده است. اپل و هوآوی با شش‌درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. نوکیا نیز که در سال ۹۸ سهم ۱۷درصدی از بازار ایران داشته اکنون با پنج درصد در رتبه پنجم قرار گرفته است. از نظر تعداد واردات سهم نوکیا ۱۴درصد است و جایگاه سوم را به‌خود اختصاص داده. سامسونگ با ۴۵درصد، شیائومی با ۲۴درصد رتبه‌های اول و دوم را دارند. هوآوی، اپل و آنر نیز به ترتیب سهم هفت، چهار و یک‌درصدی از کل گوشی‌های وارد شده در جایگاه چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند.

از لحاظ ارزش دلاری گوشی‌های وارد شده به کشور سامسونگ باز هم در صدر قرار گرفته و ۱.۳میلیارد دلار ارزش گوشی‌های سامسونگ وارد شده به کشور است. شیائومی با ۲۵درصد یعنی ۷۴۴میلیون دلار و اپل با ۲۱درصد یعنی ۶۴۰میلیون دلار از این حیث در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. ۱۷۷میلیون دلار نیز صرف واردات هوآوی و ۵۱میلیون دلار نیز برای واردات نوکیا پرداخت شده است.

*** بهترین‌گوشی‌های موبایل برای خریداران
سلیقه شما تعیین‌کننده است؛ چیزهایی مثل اینکه چقدر بودجه دارید یا کدام برند تولیدکننده موبایل را می‌پسندید در نهایت باعث خواهد شد کلی پول بدهید و یک همراه جدید بخرید. این نوشته اما می‌تواند کمک کند گوشی‌هایی که در بازار حضور دارند را بیشتر بشناسید و در نهایت یکی از آنها را انتخاب کنید. حتی می‌توانید دیدگاه شخصی نویسندگان هفت‌صبح را دوست نداشته باشید و با آنها مخالف باشید.

* یک: هوآوی P40 Pro به‌عنوان نورچشمی این برند شناخته می‌شود و دوربین‌ تشکیل شده از دو سنسور ۴۰ و ۵۰مگاپیکسل، به‌همراه سنسور هشت مگاپیکسلی تله‌فوتو و سنسور TOF سه‌بعدی تجربه‌ای فوق‌العاده از عکاسی ارائه می‌دهد. همچنین دوربین سلفی از نوع دوگانه با سنسور ۳۲مگاپیکسلی و سنسور TOF قادر است شما را در عکاسی سلفی سیندرلا جا بزند. با این حال پرفروش‌ترین گوشی هوآوی در حال حاضر همچنان P30 Lite است. بله این گوشی زمان زیادی در بازار حاضر بوده اما الان نسخه‌های به‌روزرسانی شده‌اش فراوان پیدا می‌شود. مردم به سختی می‌توانند جلوی شش گیگابایت حافظه‌موقت و دوربین سه‌گانه آن مقاومت کنند.

* دو: آیفون ۱۲ پرومکس با قیمتی معادل ۳۶ تا ۳۸میلیون تومان چشم بازار را کور کرده و حتی بین گوشی‌های اپل در صدر نشسته اما در بازار آیفون ۱۲ بیشتر از همه فروش دارد. شاید چون قیمت آن به حدود ۲۵میلیون تومان رسیده است. با این اوضاع خرید آیفون ۱۲ مینی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود اما اپل‌زامبی‌های ایرانی نشان داده‌اند به‌خاطر صفحه کوچک‌تر حاضر هستند پول بیشتری پرداخت کنند.

* سه: در حال حاضر مهم‌ترین گوشی‌های موبایل سامسونگ در بازار گلکسی نوت ۲۰ اولترا و سری گلکسی S21 هستند. جدیدترین گوشی‌های این برند هم مدل‌های میان‌رده گلکسی A71 و گلکسی A52 هستند. با این حال به‌صرفه‌ترین گوشی سامسونگ در بازار ایران را می‌توان مدل گلکسی A51 دانست اما با بودجه کمتر می‌توان گلکسی A32 را توصیه کرد.

* چهار: گوشی شیائومی مدل Redmi Note 9T دو سیم‌کارته با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت ارزان‌ترین گوشی سازگار با فناوری نسل پنجم موبایل است. این گوشی به دوربین سه‌گانه با کیفیت‌های ۴۸، دو و دو مگاپیکسل در پشت مجهز شده و قیمت آن فعلا در بازار ایران به ۴٫۶ تا ۴٫۸میلیون تومان رسیده است. با این حال ما به‌خاطر حافظه چهار گیگابایتی آن را توصیه نمی‌کنیم.

* پنج: نوکیا مانند گذشته محبوبیت ندارد اما چندتایی از مدل‌های آن در بازار ایران دست‌ودل خریداران را بدجوری می‌لرزاند و باعث می‌شود برای بررسی آنها هم که شده چند دقیقه‌ای پشت ویترین توقف کنیم. نوکیا ۷٫۲، ۶٫۲ و ۵٫۴ ازجمله این گوشی‌ها هستند که بین چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا نهایتا شش میلیون تومان فروخته می‌شوند. هر سه‌تا به قول بازاری‌ها خوش‌قیمت هستند.

* شش: ولوت و K61 تنها بازمانده‌های ال‌جی در بازار ایران به‌حساب می‌آیند. اولی بین ۱۳ تا ۱۴میلیون قیمت دارد و دومی را بین ۵٫۵ تا ۵٫۹میلیون تومان می‌فروشند. توصیه می‌کنیم هیچ‌کدام را نخرید چون ال‌جی فعالیت خود را در تولید موبایل متوقف کرده و بعید است نماینده‌هایش در ایران بتوانند به شما خدمات ارائه دهند.

* هفت: تنها گوشی قدرنادیده حال حاضر بازار OnePlus 7T Pro 5G است ولی هرکسی نباید سمت خرید این گوشی ۱۳ تا ۱۵میلیون تومانی برود.

*** نقد و بررسی جدید‌ترین موبایل بازار
سروکله Mi 11 Lite 5G تازه در بازار موبایل ایران پیدا شده است. این گوشی را باید جانشین Mi 10 Lite 5G بدانیم و البته یکی از مهمترین گوشی‌های سازگار با نسل پنجم موبایل در بازه قیمت زیر ۱۰میلیون تومان. در این نوشته قصد داریم آن را زیر ذره‌بین مخصوص هفت‌صبح ببریم تا مطمئن شویم کلکی درکارش نباشد.

* یک: شیائومی Mi 11 Lite 5G نسبت به مدل سال گذشته کمی کوتاه‌تر و کمی لاغرتر شده است. ارتفاع این گوشی از ۱۶۴ میلیمتر به ۱۶۰ میلیمتر کاهش پیدا کرده اما به‌نظر ما مهمترین تغییر کاهش ضخامت گوشی از ۷٫۹میلمتر به ۶٫۸میلیمتر است. امکان دارد بعضی‌هایتان بگویید داریم مته به خشخاش می‌گذاریم و زیادی حساس شده‌ایم اما وقتی خودتان گوشی را توی دست‌هایتان بگیرید، قطعا می‌فهمید اوضاع به‌نفع Mi 11 Lite 5G فرق کرده است. مدل پارسال واقعا شکل کتلت‌های زشت مامان‌بزرگ‌ها بود.

* دو: وقتی با اولین نسل از موبایل‌های سازگار با نسل پنجم موبایل روبه‌رو شدیم، ترسی بزرگ در دل‌مان نشست چون همه آنها حدود ۲۰۰گرم وزن داشتند (حالا چند گرم بالا یا پایین). انصافا برای دعوا وسایل خوبی بودند اما تحمل این وضعیت به‌عنوان گوشی موبایل به‌مرور طاقت‌فرسا خواهد شد. شیائومی در به‌روزرسانی خود موفق شده وزن گوشی جدید را حدود ۴۰گرم کاهش دهد. نخندید! این مسئله واقعا ملموس است.

* سه: گوشی جدید بدون ارتقای سخت‌افزار نمی‌شود. شیائومی برای گوشی جدید اسنپدراگون ۷۸۰ در نظر گرفته و با افزایش توان پرازنده گرافیکی آن را به محصولی بهتر برای بازی تبدیل کرده است. مدل پارسال شش گیگابایت حافظه‌موقت داشت و مدل جدید در حالت استاندارد به هشت گیگ حافظه‌موقت مجهز است اما در حال حاضر مدل‌هایی که راه خودشان را به ‌بازار ایران باز کرده‌‌اند، رم شش گیگابایتی دارند. مراقب باشید گول نخورید.

* چهار: صفحه‌نمایش Mi 11 Lite 5G بزرگتر شده؛ حدود یک‌دهم اینچ! اگر اپل این کار را کرده بود الان همگی داشتید به‌به و چهچه می‌کردید. بگذریم. نسبت صفحه و کیفیت نمایش تصاویر مانند مدل پارسال است. آدم به یک ترکیب عالی دست نمی‌زند. می‌زند؟

* پنج: تعداد مجموعه دوربین‌های اصلی از چهار به سه کاهش پیدا کرده است. در عوض به‌جای دوربین اسمی ۴۸مگاپیکسلی با دوربین اسمی ۶۴مگاپیکسلی روبه‌رو هستیم. خود شیائومی هم فهمیده کیفیت عملکرد دوربین مهمتر از عددبازی الکی و بازی با تعداد حسگرهاست.

* شش: ظرفیت باتری کمی بهتر شده، توان شارژسریع هم از ۲۰وات به ۳۳وات افزایش پیدا کرده است. می‌ماند چی؟ قیمت. فعلا برای این گوشی با حافظه شش گیگابایت حدود ۹میلیون و ۶۰۰، ۷۰۰هزار تومان پول بدهید.

کدخبر: ۳۹۸۳۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر