کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۲۴۸
تاریخ خبر:

افغانستان در عزای دختران دشت برچی

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: شنبه شب صحرا کریمی، مدیرعامل افغان فیلم، مهمترین نهاد دولتی سینمای این کشور در حساب توئیتری‌اش، خبری هولناک را منتشر کرد. او با انتشار عکس دو دختر بسیار جوان نوشت که این دو کارمند افغان فیلم که تنها یک ماه است استخدام شده‌اند، گم شده‌اند و مسیرشان هم از«دشت برچی» گذشته است. صبح یکشنبه او خبر تلخ‌تر را هم منتشر کرد.

دو دختری که روی پروژه انیمیشنی کار می‌کردند، قربانی حمله تروریستی شده بودند و بدن‌های تکه تکه شده‌شان در بیمارستان عدلی کابل، در حالی که قابل شناسایی نبودند، پیدا شده بود. حالا از فاطمه و طیبه تنها یک فیلم باقی مانده که همان صبح انفجار در حال جارو زدن فرش قرمز افغان فیلم هستند تا میزبان مهمانان این موسسه باشند. جوان و خندانند و از اینکه تصاویرشان در دوربین ثبت شود، خجالت می‌کشند.

* دو: فاطمه محمدی و طیبه موسوی ظهر شنبه در مسیر به خانه و در انفجاری که دو خودروی نوع تونس را هدف قرار داد، کشته شده بودند. روز شنبه ۲۲ خرداد در دو انفجار جداگانه در شهر کابل؛ انفجار اول در منطقه مهتاب قلعه، در ناحیه ششم و انفجار دیگر در ایستگاه سرپل ناحیه سیزدهم این شهر که هر دو در غرب پایتخت قرار دارند، رخ داد که دلیل آن انفجار مین در دو خودروی مسافربری بود. در این دو انفجار هفت نفر از جمله فاطمه و طیبه کشته و ۶ نفر زخمی شدند.

* سه: زهرا سپهر، مشاور حقوقی، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک خود، طیبه موسوی، یکی از این قربانیان را «بانوی سینماگر» خوانده و نوشته که او متولد سال ۱۳۷۷در تهران ایران بود و در سال ۱۳۹۴ بعد از گذراندن آزمون سراسری کنکور در دانشکده هنرهای زیبای کابل به بخش هنرهای نمایشی راه یافت.

* چهار: فاطمه و طیبه تنها قربانیان حملات به غرب کابل نیستند. در یک هفته گذشته این دومین بار است که زنان در این منطقه مورد حلمه قرار می‌گیرند. یک مجری زن تلویزیون هم تنها چند روز پیش به روشی مشابه کشته شده بود و یک ماه قبل ۸۵ دختر دانش‌آموز در مدرسه سیدالشهدا در دشت برچی قتل‌عام شدند و یک سال قبل از آن هم حمله مردان مسلح به زایشگاهی در همان منطقه ۲۵ نفر از جمله نوزادان را به کشتن داد.

* پنج: مسعود حسینی عکاس برنده جایزه پولیتزر، در مورد وضعیت این منطقه و کشتار دختران مدرسه‌ای می‌نویسد:‌«نزدیک به ۹۰ دختر خردسال دانش‌آموز کشته، بیش از ۲۷۰ کودک دیگر زخمی و بیشتر از ۱۴۰ دختر کوچک دیگر در حالت شوک عصبی شدید! دخترک‌هایی که شوک شده‌اند، هر چند ساعت یکبار جیغ و داد و گریه می‌کنند! برخی در خواب به شدت می‌ترسند و فریاد می‌زنند که «مره نکش»! عده‌ای بر اثر شوک شدید ناشی از ترس سه انفجار، بینایی خود را از دست داده‌اند!

دخترکی که زیر پا له شده بود، یک چشم و شنوایی خود را از دست داده بود!» او در بخش دیگری از غمنامه‌ای که در صفحه فیسبوکش منتشر کرده یادآور می‌شود:« کارمان که تمام شد، به شعاع شاید پنج کیلومتری مکتب در کوچه‌ها گشتیم و حتی یک نیروی امنیتی یا پولیس ندیدیم! خیلی تعجب آور بود! من تاریخ افغانستان را برای همکار خارجی‌ام به گونه‌ای تدریس می‌کنم! با تعجب می‌پرسید که چرا دولت در دشت برچی نیروی پولیس و امنیتی ندارد!؟»

* شش: عالیه عطایی نویسنده مشهور افغانستانی که در ایران زندگی می‌کند در مورد این کشتار در صفحه اینستاگرامش می‌نویسد: بی شک زنان هدف فعلی طالبانند،زنان تحصیلکرده در پست و موقعیت و جایگاه از مدرسه تا دانشگاه و مشاغل…

* هفت: اما دشت برچی که تبدیل به قتلگاه هزاره‌های افغانستان و به ویژه زنان شده، کجاست؟ دشتِ بَرچی به‌طور مختصر برچی یک منطقه مسکونی در قسمت جنوب غربی شهر کابل است.این بخش از کابل در پی مهاجرت‌های داخلی افغانستان به منطقه بزرگی با بیش از یک‌میلیون جمعیت تبدیل شده‌است. بیش از ۸۸ درصدجمعیت این منطقه را هزاره‌ها تشکیل می‌دهد. منطقه غربی کابل در سال‌های اخیر یکی از نا امن‌ترین مناطق کابل می‌باشد که پیشتر حملات که در مراکز آموزشی‌، زیارتی، مساجد و… علیه شهروندان کابل صورت گرفته گروه موسوم به داعش مسئولیت آن را به دوش گرفته است و طالبان در موردش سکوت اختیار کرده است.

* هشت: بر سر تامین امنیت غرب کابل میان دولتی‌ها در افغانستان درگیری وجود دارد. بعد از حمله به مدرسه دخترانه، محمد محقق، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور امنیتی و سیاسی در واکنش به افزایش حملات در غرب کابل، در صفحه فیس‌بوک‌اش نگاشته است که حوادث «جنایت‌کارانه» در دشت برچی، دشمنی با مردم و برخورد خشونت آمیز قومی از سوی دشمنان مردم است. محمد محقق بدون این که جزئیات بدهد، نگاشته است«رد شدن طرح امنیتی غرب کابل از سوی امنیت ملی در افکار عمومی مردم سوال برانگیز شده است.» این ادعا البته بعدتر رد شد. اما هنوز هیچ طرحی امنیت را برای هزاره‌ها و زنان کابل تامین نمی‌کند.

کدخبر: ۳۹۶۲۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Papak

    نوشته اید ۱ میلیون جمعیت آنجا زندگی می ک نند ؛ اگر دولتش کاری نمی کند تنها راه ای ن است که یک نیروی مردمی تشکیل شود تا ترو ریست ها را نِفله کنند.