کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۴۱۶
تاریخ خبر:

افزایش مبتلاها آرام و خزنده؛ کرونا نرفته بر‌می‌گردد؟

روزنامه هفت صبح | «دوستان تعداد افرادی که با علائم کرونا مراجعه می‌کنن خیلی‌زیاد شده. من خودم فکر می‌کردم که پاندمی دیگه تمومه اما راستش چند روزیه که دوباره ترس افتاده به جونم. تعداد کسانی که تست‌شون مثبت میشه خیلی بالاست، خیلی‌ها هم میگن که اصلا تست نمیدن چون جلو باد کولر خوابیدن سرماخوردن در حالی‌که از نظر من علائم‌شون خیلی شبیه کرونا‌ست. درسته که تعداد فوتی‌ها هنوز خیلی بالا نرفته اما سر جدتون ماسک رو بی‌خیال نشید، مخصوصا تو جاهای سر بسته.»

این متن توئیت یکی از پزشکان توئیتر است. وقتی به آمارها هم مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که اگرچه ردی از بحران یا تغییرات آماری که واقعا نگران‌کننده باشد، دیده نمی‌شود اما واقعا تعداد مبتلاها به شکلی آرام و خزنده در حال بالا رفتن است و دیروز تعداد مبتلاها به حدود یک ماه و نیم پیش رسید، در‌حالی‌که در طول این یک ماه‌و‌نیم روند تعداد مبتلاها به شکل محسوسی رو به کاهش بود.

به‌نظر می‌رسد که این افزایش ملایم تعداد مبتلاهای جدید از هفته آخر خرداد شروع شده و در حالی‌که این عدد زیر ۱۰۰ نفر بود، ناگهان نه‌تنها سه رقمی شد بلکه به سرعت عدد ۲۰۰ را هم رد کرد و در ۶ روزی که از تیرماه می‌گذرد، فقط یک روز زیر ۲۰۰ نفر بوده است. دیروز هم ناگهان با عدد ۳۵۲ مبتلای جدید مواجه شدیم که نشان می‌دهد شاید هنوز برای خداحافظی کامل با ماسک و بقیه مراقبت‌ها زود باشد.

حمید سوری اپیدمیولوژیست هم در مصاحبه‌ای گفته: «به‌عنوان کسی که متخصص حوزه اپیدمیولوژی هستم و از ابتدا هم در کرونا درگیر بودم، به هیچ‌وجه کنار گذاشتن ماسک را توصیه نمی‌کنم. البته اینکه صرفاً اعلام کنیم فضای باز، باید بدانیم که یک ورزشگاه هم با تراکم جمعیت بالا فضای باز تلقی می‌شود، اما در آنجا احتمال سرایت ابتلا بسیار بالا‌ست؛ بنابراین نمی‌توان به این صورت قضاوت کرد. بنابراین نمی‌توان به‌صورت علمی چنین توصیه‌ای کرد؛ به‌ویژه درحال‌حاضر که شرایط کرونا شکننده‌تر شده و خبرهای نگران‌کننده‌ای می‌آید، اصلاً موافق نیستم که سخت‌گیری‌های مربوط به رعایت پروتکل‌ها به‌صورت رسمی کاهش یابد.»

اوضاع کشورهای اطراف هم نشان می‌دهد که باید بیشتر احتیاط کرد، مثلا در حالی‌که حدود یک ماه پیش تعداد مبتلاهای جدید عراق به زیر ۱۰۰ نفر در روز رسیده بود حالا مرز هزار نفر مبتلای روزانه را هم رد کرده. البته خبر خوب اینکه هنوز هم تعداد فوتی‌ها پایین‌تر از روزانه ده نفر است و واکسیناسیون کار خودش را کرده، بااین وجود وضعیت عراق و شروع سفرهای زیارتی از ایران به این کشور به این نگرانی اضافه کرده است. جالب اینکه کماکان کشورهایی مانند روسیه و برزیل نتوانسته‌اند اوضاع را کنترل کنند و در حالی‌که آمریکا با آن وضعیت اسف‌بار گذشته حالا زیر ده فوتی در روز دارد، این کشورها هنوز به‌صورت تقریبی روزانه ۵۰ فوتی تقدیم کرونا می‌کنند.

کدخبر: ۴۶۴۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر