کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۳۷۰
تاریخ خبر:

افزایش قیمت؛ خوشبختی کوچک کوییک و برلیانس!

هفت صبح| در حالی که اغلب محصولات مونتاژی و تولید داخل با افت قیمت محسوس در بازار روبرو شده‌اند، دو خودرو برلیانس و کوئیک در کمال تعجب افزایش قیمت جالبی را تجربه کرده‌اند.

البته رونق تنها چیزی است که در گالری‌های خودرو سطح شهر نمی‌توان پیدا کرد وگرنه تا دل‌تان بخواهد ماشین کارکرده و نو در انبار این صنف یافت می‌شود. مشاهده شخصی خبرنگار هفت صبح هم گویای این موضوع است و نمی توان آن را رد کرد. تنها در یک نمونه حدود ۱۵ دستگاه از یک محصول چینی در انبار یکی از گالری‌های عباس آباد حوالی مترو سهروردی قابل بررسی دقیق‌تر است. گفتگو با فعالان بازار خودرو هم موید این موضوع است که بحران امروز صنعت خودروسازی ایران کاهش شدید تقاضا و افت قدرت خرید است و باید هرچه زودتر برای آن تدابیری اندیشیده شود وگرنه حجم عظیمی از شغل را باید از دست رفته تلقی کرد. آهنگ ابتدایی بازار در روزهای ابتدایی سال ۹۸ هم با این ادعا قابل تایید است که تقاضا برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته است. این کاهش را می‌توان در قالب کاهش نسبتا محسوس عمده محصولات تولید داخل و مونتاژی در بازار خودرو طی هفته اول سال ۹۸ مشاهده کرد.
برای نمونه پراید در اغلب مدل‌ها بین ۲ تا ۴ میلیون تومان کاهش بها داشته و این عدد برای تیبا حدود ۳ میلیون تومان بوده است. پژو ۲۰۶ در دو تیپ ۲ و ۵ با افت ۳ تا ۴ میلیون تومانی همراه بوده تا این دو خودرو فعلا در بازار با قیمت‌های ۷۳ و ۸۸ میلیونی معامله شوند. برای خودروهای پرتیراژ دیگر بازار نظیر سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس و آریسان هم وضعیت چنین بوده و افت بها بین ۱ تا ۳ میلیون تومان است.
در یک رده بالاتر، خودروهای مونتاژی مدرن و گران هم افت قیمت داشته و برای نمونه سوزوکی ویتارا تا ۳۸۰، هیوندای آی۲۰ تا ۲۵۰ و سیتروئن سی۳ تا ۳۱۵ افت قیمت داشته‌اند. البته این وضعیت را می‌توان به پژو ۲۰۰۸ و کیا سراتو مونتاژی هم تعمیم داد. چینی‌های ارزان‌تر هم وضعیت مشابهی داشته و اغلب برندها از ساخته‌های چری تا خودروهای جک و چانگان افت قیمت را اخیرا تجربه کرده‌اند. این بین یک اتفاق جالب برای دو محصول در بازار رخ داده است.
اولی کوییک خودرو کوچک و اقتصادی سایپا است که به واسطه آپشن‌های نسبتا زیاد و هزینه نگهداری اندک اخیرا مورد توجه خریداران قرار گرفته و حدود ۶میلیون تومان رشد قیمت را در هفته ابتدایی سال تجربه کرده تا قیمتش فعلا روی ۸۸ میلیون تومان توقف کند.
دیگر خودرو خوشبخت بازار که مالکانش مدت‌هاست روی دور رونق افتاده‌اند برلیانس بوده که در افت فراگیر بازار، به دلیل شایعات خروجش از ایران و نیز روند قدرتمند کاهش تولید در سال ۹۷ با کاهش عرضه در بازار مواجه شده و هربار کانال‌های قیمتی تازه‌ای را درمی نوردد. مدل اچ۳۳۰ این برند هم در آخرین دقایق امروز بهایی ۱۳۷ میلیونی در نسخه فول اتومات داشت. مدلی که از موتور ۱۶۵۰سی‌ی برخوردار است و نسبت به مدل اولیه اندکی کشش بهتر عاید راننده‌اش می‌نماید.

کدخبر: ۲۵۴۳۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر