کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۳۹۴
تاریخ خبر:

افزایش تولید نارنجی‌پوشان در جاده مخصوص

روزنامه هفت صبح | چندی پیش سایپا با انتشار پستی در اینستاگرام، از «افزایش ۱۱ درصدی تولید محصولات با برند داخلی» خبر داد. به گفته این شرکت، گروه خودروسازی سایپا که متشکل از شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، زامیاد، بنیان‌توسعه صنعت خودرو (بن رو)، ایران کاوه و سایپا دیزل است، در مجموع توانسته‌اند ۲۰۳ هزار و ۱۶۸ دستگاه خودرو تولید کنند.

آنها با وجود افزایش تحریم و مشکلات اقتصادی، قطع همکاری شرکای خارجی، شیوع بیماری کرونا و البته توقف تولید پراید به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول این گروه خودروسازی، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خودروهای بیشتری با برند داخلی تولید کرده‌اند. سایپا می‌گوید ‌ با این کار علاوه بر تقویت توان و ظرفیت‌های کشور، توانسته‌اند برنامه بومی‌سازی را با قدرت بیشتری توسعه دهند و تعمیق کنند. آنها با برنامه‌ریزی و مدیریت جهادی علاوه بر صرفه‌جویی در منابع، به تولید و اشتغال توجه زیادی داشته‌اند.

طبق آمار کدال، تولید محصولات شرکت سایپا از ابتدای سال تا انتهای مردادماه به علت خروج پراید از خط تولید حدود ۶ درصد افت داشته اما شرکت‌های دیگر این گروه خودروسازی توانسته‌اند کاهش تولید شرکت مادر را جبران کنند و بدین ترتیب افزایشی ۱۱ درصدی را به ارمغان بیاورند. سایپا به‌زودی از شاسی‌بلند دو دیفرانسیل و آفرودی با نشان داخلی پرده برمی‌دارد که با نام «زامیاد تیوان» به تولید می‌رسد.

این محصول به گفته مدیرعامل گروه سایپا «نخستین خودرو SUV بومی‌سازی شده در داخل کشور» طی یک برنامه همکاری با شرکت فودی چین تولید می‌شود که سابقه شراکتی ۱۲ ساله با زامیاد دارد. چندی پیش هم شرکت زامیاد گزارش داد که در شش ماه نخست امسال با تولید بیش از ۱۷ هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری، رشدی ۱۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است. این شرکت به‌زودی «پادرا پلاس» را به بازار می‌فرستد تا روند رو به رشد خود را حفظ و سبد محصولاتش را متنوع‌تر کند.

*** شاهین از راه می‌رسد
آمار تولید سایپا در حالی منتشر شده که آنها به زودی با تولید شاهین محصولی برای رقابت با ایکو دنا خواهند داشت. این خودرو که در بازار ایران در سگمنت C قرار می‌گیرد، سدان ملی و خانوادگی سایپا است که روی مگا پلتفرم SP100 ساخته شده و به گفته مدیران و مهندسان پروژه می‌تواند ۳ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ بگیرد.

شاهین به‌تازگی در تایوان مورد تست و بررسی ایمنی قرار گرفته و در ویدئویی که سایپا منتشر کرده، کیسه‌های هوای این خودرو در تست برخورد ۱۰۰ درصدی از جلو با سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت، به درستی باز شده‌اند و ستون A هم آسیبی ندیده. ‌این آزمون گرچه با تست تصادف یورو انکپ و NHTSA تفاوت‌هایی دارد اما نشان می‌دهد که شاهین در تست کیسه هوا موفق عمل کرده است. سایپا با تولید این خودرو می‌خواهد علاوه بر افزایش تیراژ تولید، سهم بیشتری را از بازار خودروهای خانوادگی و سگمنت C به دست آورد.

مسئله‌ای که می‌تواند توقف تولید پراید را جبران کند. شاهین قرار است در دو نسخه S (پایه) و G عرضه می‌شود و بنابر اطلاعات منتشر شده در صفحه اینستاگرام سایپا، نسخه G مجهز به کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمزهای دیسکی جلو و عقب با ABS و EBD، ترمز اضطراری BAS، سنسور فشار باد لاستیک TPMS، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، سانروف، چراغ روشنایی روز و فرمان کمکی برقی است. قرار است این خودرو با موتور ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ توربو و جعبه‌دنده پنج سرعته دستی تولید شود.

کدخبر: ۳۵۴۳۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر