کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۴۱۵
تاریخ خبر:

افزایش آمار کرونا و بی‌خیالی نگران‌کننده مردم

دو روز پیش حسن روحانی در واکنش به خبرهایی که از شروع پیک دوم کرونا در کشور شنیده می‌شد،گفت: ««نباید با بیان این که نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است و کدام کار اشتباه بوده یا سرعت عمل زیاد بوده است، فضای روانی جامعه را به هم بریزیم.» با این وجود خود مسئولان محلی اعلام می‌کنند که شرایط طوری است که می‌توان گفت وارد پیک دوم شده‌ایم.
دیروز تعداد مبتلاهای تازه ۲هزار و ۳۶۴ نفر اعلام و گفته شد که ۷۲ نفر از مبتلاها هم جان باخته‌اند.

*** بحران تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌های بندرعباس
فریدون همتی، استاندار هرمزگان با ابراز نگرانی از شیوع مجدد بیماری کرونا در این استان گفته است تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌های بندرعباس کاملا پر شده است. به گزارش ایسنا، او هشدار داده است که «اگر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود وضعیت وخیم‌تر خواهد شد.»
همتی آماری از شیوع کرونا در این استان ارائه نداده است. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم روز شنبه گفته بود که استان هرمزگان در وضعیت هشدار قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی هم گفته: «طی حدود یک هفته گذشته، مبتلایان به بیماری کرونا در استان افزایش قابل توجهی داشته و زنگ خطر پیک دوم کرونا در استان به صدا درآمده است.»استاندار آذربایجان‌غربی هم روز گذشته در جلسه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا از بی‌توجهی برخی شهروندان نسبت به بیماری کرونا ابراز نگرانی کرده بود.

استاندار کرمانشاه مسئول دیگری است که از آغاز پیک دوم ابتلا به کرونا در استان تحت مسئولیتش ابراز نگرانی کرده و گفته: «اگرچه امیدواریم پیک دوم بیماری در کشور شروع نشده باشد که البته علائم و شواهد خلاف این امر را نشان می‌دهد اما در استان کرمانشاه قطعا با پیک دوم بیماری مواجهیم. در پیک اول بیماری تعداد افراد بستری در استان به ۱۹۴ نفر رسید اما اکنون در پیک دوم با ۲۵۶ نفر بستری مواجهیم که بسیار خطرناک است. اگر مردم در زمینه مدیریت پیک بیماری کرونا خوب همکاری و عمل نکنند، این احتمال وجود دارد که خسارت پیک دوم از پیک اول بدتر باشد.»

اوضاع در هرمزگان هم کماکان در وضعیت نامطلوب قرار دارد و استاندار هرمزگان برای چندمین بار اعلام کرده است که اگر مردم خودشان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند مسئولان مجبور خواهند شد محدودیت‌های اجباری را تشدید کنند.خبر ابتلای ۱۰ کودک به کرونا در نهاوند از اول خرداد تا دیروز هم جزو خبرهایی بود که نگرانی‌ها را تشدید کرد. این خبر را فرماندار شهرستان نهاوند داده و گفته: «از ابتدای خردادماه تاکنون ۴۲ مورد کودک مشکوک داشته‌ایم که نتایج آزمایش ۱۰مورد مثبت اعلام شده است.»

*** عقب‌نشینی از دو تصمیم
به نظر می‌رسد که با شروع موج دوم ابتلا به کرونا وزارت علوم که کمی پیش اعلام کرده بود امتحانات دانشگاه‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد، از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده است چراکه مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره امکان لغو امتحانات حضوری در تمام دانشگاه‌ها به دلیل افزایش آمار کرونا گفت: این امکان در صورت
درخواست ستاد کرونا وجود دارد.

در حالی که طبق اعلام وزارت علوم دانشگاه‌ها باید از شنبه ۱۷ خرداد بازگشایی می‌شدند با گذشت یک روز از این تاریخ هنوز وضعیت و پروتکل‌های مربوط به این بازگشایی برای بعضی دانشگاه‌ها مشخص نشده است. از سوی دیگر امتحانات بسیاری از دانشگاه‌ها از روز گذشته آغاز شده و هستند دانشگاه‌هایی که تصمیم خود را درباره حضوری یا غیرحضوری بودن این امتحانات اتخاذ نکرده‌اند.

به طور مثال تا این لحظه دانشگاه شاهد، مالک اشتر و هنر تاریخ و نحوه برگزاری امتحانات خود را اعلام نکرده‌اند و دانشگاه‌های پیام نور، علم و فرهنگ و علوم پزشکی شهید بهشتی تاریخ شروع و پایان امتحانات خود را به صورت دقیق اعلام نکرده‌اند. از آن طرف تعداد زیادی از دانشجویان پویشی برای لغو تمامی امتحانات راه انداخته‌اند و می‌گویند چون تمام دانشجویان امکان حضور در کلاس‌های مجازی را نداشته‌اند برگزاری امتحانات عادلانه نیست.

شیوع موج دوم کرونا تاریخ شروع بازی‌های لیگ برتر را هم تغییر داد. در حالی که جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود می‌توان بازی‌های لیگ برتر را از آخرین هفته خرداد از سر گرفت و سازمان لیگ هم تاریخ ۲۵ خرداد را برای شروع بازی‌ها اعلام کرده بود، دیروز مهدی محمد نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام کرد که احتمالا بازی‌ها از هفته اول تیرماه شروع خواهند شد، البته طبق گفته‌های او هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده است.

*** ساز و کار بازگشایی سینماها
زمزمه بازگشایی سینماها، سالن‌های تئاتر و… که از سوم اسفند پارسال تعطیل بودند، برای آخر ماه رمضان شنیده می‌شد اما کمی بعد اعلام شد که این مراکز از اول تیرماه شروع به کار خواهند کرد آن هم با ضوابط سختگیرانه. محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به مهر گفته: «وقتی دولت اعلام کرد که پاساژها می‌توانند بازگشایی شوند، ممکن بود صاحب پاساژی بگوید من نمی‌خواهم بازگشایی کنم و این موضوع به خودشان ربط داشت. شرایط سینما هم همین است و ممکن است سینماداری بگوید من نمی‌خواهم سینما را باز کنم اما تمام سینماهای کشور طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مجاز به بازگشایی هستند.»

طبق حرف‌های طباطبایی نژاد، هر چقدر که سینماداران در بازگشایی مختار هستند، صاحبان فیلم‌ها مجبورند طبق وعده‌ای که داده بودند عمل کنند. او گفته: « برخی صاحبان فیلم‌های سینمایی که اعلام کرده بودند در صورت بازگشایی سینماها هم در شرایط فعلی حاضر به اکران فیلمشان نیستند، هر فیلمی که حاضر به اکران نشود و بعد از انتخاب از این فرصت انصراف دهد، طبق نظام‌نامه اکران سال ۹۹، به مدت ۶ ماه از اکران محروم می‌شود.»

*** خیال راحت مردم
در حالی که نگرانی‌ها از موج دوم شیوع کرونا بین مسئولان مختلف در حال بالا گرفتن است مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام کرده است نتایج اجرای شش موج نظرسنجی توسط این مرکز و دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری تهران نشان می‌دهد، نگرانی شهروندان تهرانی از ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا، در نیمه خرداد ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده و ۴۱درصد شهروندان به مقدار «زیاد» نگران ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا هستند. این رقم پایین‌ترین درصد، در طول اجرای شش موج نظرسنجی است. براساس نتایج این نظرسنجی، ۴۱ درصد از پاسخگویان به مقدار «زیاد»، ۲۲درصد به مقدار «متوسط» و ۳۷ درصد به مقدار «کم» نگران ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا هستند.

نتایج به تفکیک گروه‌های مختلف نشان می‌دهد، زنان بیشتر از مردان نگران ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا هستند. جوانان زیر ۳۰ سال نسبت به سایر گروه‌های سنی نگرانی کمتری دارند. بین افراد با تحصیلات دانشگاهی و غیردانشگاهی نیز تفاوت معناداری مشاهده نمی‌شود.اگر نظرسنجی ایسپا هم نبود، حضور پرشور مردم در خیابان‌ها و آمار سفرهای تفریحی آنها نشان می‌دهد که خیلی از آنها فاصله زیادی با نگرانی‌های ماه‌های اول دارند.

کدخبر: ۳۳۲۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر