کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۲۵۰۴
تاریخ خبر:

افزايش عجيب قيمت خودروهای وارداتی

روزنامه هفت صبح| داستان اين گزارش از يك توئيت در فضاي مجازي با اين مضمون آغاز شد:«25 روز پيش سانتافه 2017 با 25هزار كاركرد قيمت گرفتم دو ميليارد و 600 ميليون تومان، امروز سانتافه 2017 با 35هزار كاركرد سه ميليارد و 150 ميليون تومان قيمت دادند!» البته قيمت خودروها به طرز عجيبي افزايش يافته و كارشناسان اين حوزه دلايل مختلفي براي آن بيان مي‌كنند. عده‌اي بالا رفتن نرخ ارز را در اين موضوع دخيل مي‌دانند و عده‌اي ديگر فروش خودرو در بورس كالا و استقبال از آن را بي‌تاثير نمي‌دانند. در اين گزارش قيمت چند خودروي وارداتي دست دو را بررسي مي‌كنيم.

تورم را دست‌كم نگيريد
فربد زاوه، كارشناس حوزه خودرو درباره علت افزايش قيمت خودروهاي وارداتي تاكيد مي‌كند بالا رفتن نرخ تورم را دست‌كم نگيريد. او به هفت‌صبح مي‌گويد:« تاثير بورس كالا را كه به كل كنار بگذاريد. دو دليل را براي اين افزايش قيمت عنوان مي‌كنم. موتور تورم به سرعت دارد كار مي‌كند. موتور تورم در كشور متوقف كه نشده هيچ بلكه سرعت گرفته است. دومين موضوع اين است خودروي جايگزين اين خودروهاي دست دوم خارجي وجود ندارد.

وقتي سقف واردات خودرو روي 20هزار دلار بسته شده است؛ اين خودرويي كه در حال حاضر وجود دارد 5 سال از عمرش گذشته است اما در بين وارداتي‌ها هم جايگزين ندارد. تازه سانتافه كه رقم خوبي دارد اگر روي قيمت لكسوس و پورشه برويد ارقام عجيب است. ماشين 2013 با قيمت عجيبي در بازار وجود دارد. مثلا پورشه 2011 حدود 6 ميليارد تومان است. بنز اس 2014 حدود هشت ميليارد تومان شده است! اصلا فروشنده وجود ندارد. فقط فردي اين خودروها را خريداري مي‌كند كه سرمايه‌گذاري كند. ولي خريد اين خودروها هم با ركود مواجه شده است.»

نقش نرخ ارز بر قيمت‌ها
زاوه مي‌گويد:« نرخ ارز، در واقع دماسنج تورم است. در كوتاه مدت نرخ ارز تغييري روي قيمت خودروهاي وارداتي ندارد و در بلندمدت است كه نرخ ارز مي‌تواند قيمت را تغيير دهد. نه ظرف دو هفته! وقتي كالايي گران مي‌‌شود به معناي تورم نيست چون ممكن است كالايي جايگزين آن بيايد.

ما هم جايگزين نداريم و واردات جديد نیز نداريم و در نتيجه نمي‌توانيم هزينه‌ها را با توجه به بالا رفتن نرخ ارز مديريت كنيم. در اين تورم قيمت خودرو و مسكن عجيب افزايش يافته است.» از سوي ديگر، میتسوبیشی لنسر، هیوندای النترا، ب ام و ۵۳۰ چهار خودرویی هستند که در بازار آزاد از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان طی هفته‌هاي گذشته رشد قیمت را تجربه کردند.

شيب تند افزايش قيمت خودروي خارجي
بررسی روند یک ماه گذشته قیمت‌ها حاکی از آن است که شیب افزایش قیمت‌ها در میان خودروهای خارجی تندتر بوده است. در بررسی قیمت‌ها در میان مدل‌های هیوندای، قیمت هیوندای اکسنت در طول یک ماه گذشته با رشد بيش از ۴۰ میلیون تومانی مواجه شده، به طوری که از یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان در حال حاضر در بازار قيمت‌هاي زير را دارد:

يك ميليارد و 190 ميليون تومان در سايت باما، ايران جيب نيز يك ميليارد و 150 ميليون تومان قيمت داده است. قیمت هیوندای آزرا (گرنجور) ۴ سیلندر مدل ۲۰۱۹ با افزایش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ۴ میلیارد و 200 میلیون تومان در سايت باما و ايران جيب تغییر قیمت داده است. همچنین قیمت هیوندای النترا مدل ۲۰۱۸ از یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان در همين يك ماه به ۲ میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است. در این‌میان، قیمت هیوندای i۲۰ از یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان به یک میلیارد و 200 ميليون تومان افزایش یافته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۸ هم‌اکنون در بازار ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت مدل ۲۰۱۷ این خودرو هم ۲۰۰ میلیون تومان گران شده و در بازار ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. اسپورتیج‏، 4 سیلندر GT لاین 2017 در آبان دو ميليارد و 880 ميليون تومان بود و در 14آذر 3 ميليارد و 250 ميليون تومان قيمت دارد. اسپورتیج‏، 4 سیلندر GT لاین 2018 در آبان ماه سه ميليارد تومان بود و ديروز باما، 3ميليارد و 450 ميليون تومان قيمت داد. با بررسي قيمت‌ها هر خودروي خارجي حدود 100 الي 400 ميليون تومان افزايش قيمت داشته است.

کدخبر: ۴۹۲۵۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر