کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۰۶۱
تاریخ خبر:

افت شدید فروش رنو به دلیل ترک بازار ایران

روزنامه هفت صبح| این دومین خودروساز فرانسوی حاضر در بازار ایران است که پس از پژو، در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ ‌ و کاهش تقاضا با افت شدید فروش روبه‌رو می‌شود.

فروش رنو هم مثل پژو روند نامساعدی دارد. این شرکت فرانسوی که سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در ایران می‌فروخت و چه به شکل مونتاژ و چه به شکل صادرات، یکی از سهامداران اصلی بازار بزرگ خودرو کشور بود، حالا با فشار آمریکا و حمله ترامپ به برجام، ایران را ترک کرده و چوب آن را هم خورده است. مسئولان رنو اخیرا با انتشار ویدئویی اعلام کردند، عامل اصلی کاهش فروش جهانی خودروهای تولید این برند، خروج رنو از ایران درپی تحریم‌های آمریکا است.‌

گزارش‌های اولیه شرکت نشان می‌دهد گروه رنو که مالکیت برندهای رنو، داچیا، آفتاواز/لادا و آلپاین را برعده دارد، در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۶٫۷ درصد کاهش فروش داشته که به معنی افول تقاضا به میزان ۱۴۰ هزار دستگاه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. رنو که در این مدت مجموعا ۱٫۹۴ میلیون دستگاه فروش داشته، در بازارهای بزرگی نظیربرزیل افت فروش بدی را تجربه کرده است. البته فروش خود رنو بیش از باقی زیربرندها کاهش یافته به طوری که این شرکت به تنهایی حدود ۱۲ درصد از خریدارانش را در شش ماهه اول سال ۲۰۱۹ از دست داده است.

رنو که تاریخ دقیق اعلام جزئیات فروش نیمه نخست سال ۲۰۱۹ خود را ۲۶ جولای (۵ مرداد) اعلام کرده، به غیر از آمریکای جنوبی و اورآسیا، در منطقه خاورمیانه، آفریقا و هند حدود ۲۸ درصد کاهش فروش داشته است. البته میزان فروش رنو در اروپا ثابت مانده و با کمترین تغییر نسبت به سال قبل، در محدوده یک میلیون دستگاه تثبیت شده است.‌در عین حال دو زیرمجموعه رنو یعنی داچیا و لادا موفق شده‌اند به ترتیب رشدی معادل ۴٫۵ و ۶٫۸ درصد را در آمار فروش خود محقق کنند. این موفقیت به دلیل قیمت ارزان این محصولات و بازارهای نوظهوری است که اخیرا لادا به آنها راه یافته است. لادا که قرار بود پس از بروز تحریم‌ها، به جای رنو با ایران خودرو و سایپا همکاری کند، محصولات مختلفی را با پلتفرم تندر۹۰ روی خط تولید دارد.

داچیا هم که پدیده سال‌های اخیر بازار اروپا بوده، مدت‌ها پیش از طریق رنو قصد داشت در ایران اردو زده و حتی طرح تاسیس مرکز تحقیق و توسعه خود را هم روی میز مقامات ایرانی گذاشته بود.‌اما‌ گذشت روزهای خوب رنو در ایران. این شرکت ‌ برنامه جامعی را برای ایران در نقشه پیشبرد اهداف خود تدارک دیده بود و به غیر از مونتاژ خودروهای قدیمی داچیا، قصد داشت با تیراژی بالا در یک کارخانه جدید محصولات مدرن خود نظیر داستر را تولید کند. اتفاقی که اگر محقق می‌شد حالا احتمالا رنو به جای افت فروش، با رشد بالایی در تیراژ محصولاتش روبه‌رو می‌شد و ایران هم به یکی از صادرکنندگان خودروهای روز و مدرن تبدیل می‌شد.

کدخبر: ۲۶۸۰۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر