کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۱۰۲
تاریخ خبر:

اغراق‌های عباس قانع در گزارش بازی یوونتوس - ناپولی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | بررسی گزارش عباس قانع در بازی جذاب و مهم یوونتوس و ناپولی که هفت گل در بر داشت. چرا این گزارش به دل ننشست و به چه دلیل صدای اعتراض‌ها بلند شد؟ او در هر صحنه چه عملکردی داشت؟

مدتی است عباس قانع به عنوان گزارشگر فوتبال با تلویزیون همکاری دارد اما به‌شدت تحت تاثیر گزارش‌های اینترنتی‌اش است. از آن سو اغراق‌هایش در گزارشگری موردپسند دسته زیادی از مخاطبان قرار نگرفته و به همین خاطر است که در حین مسابقه جذاب یوونتوس و ناپولی شاهد اعتراض‌های زیادی هستیم. او چه عملکردی داشت و چرا نمره منفی می‌گیرد؟عجیب ترین بخش گزارش او جایی رقم خورد که پنج دقیقه درباره روابطه حسنه ایران و ایتالیا و صدور میعانات گازی به این کشور صحبت کرد!

*** عملکرد در گل اول
‌چه گفت: میتونه گل باشه… حالا… و گل و گل. گل اول برای یوونتوس . مثل برق و باد اومدن و ضد حمله زدن. برق سه فاز میزبان ناپولی رو می‌گیره … / دیالوگ عجیب: استفاده از اصطلاح برق سه فاز عجیب‌ترین دیالوگ گزارشگر در این صحنه بود. قانع که علاقه زیادی به استفاده از کلمه برق دارد،‌موقعی که کارگردان تصویر دانیلو را قاب گرفته بود به برق چشمان او اشاره کرد در حالی که برقی نداشت!
نکته مثبت: اشاره غیرمستقیم به کیفیت بازی دانیلو که در دقیقه ۱۵ وارد زمین بازی شد.

*** عملکرد در گل دوم
‌چه گفت:حالا موقعیت برای گل دوم؛‌چرخش عالی؛‌خدای من!‌ گونسالو ایگواین توپ رو به سقف دروازه می‌کوبونه. ۲ هیچ یوونتوس.
‌دیالوگ عجیب:‌ یوونتوس در خطر نیست؛‌ خود خطره!‌ گرد و خاک بانوی پیر در آشیانه امنش یعنی آلیانز. تلاش برای به کار بردن تعابیر عجیب فقط جملات را پیچیده می‌کند و برای آن‌ها که اسم آلیانز را نشنیده‌اند به منظور گزارشگر پی نمی‌برند. نمی‌شد جمله‌های ساده‌تر به زبان آورد؟ / نکته مثبت: اینکه قانع از کلیشه«توی دروازه» استفاده نکرد، یک امتیاز است.

*** عملکرد در گل سوم
‌چه گفت: رو به بیرون حالاااااااااا (۳ ثانیه) و گلللللللل(۵ثانیه) نابغه فوتبال دروازه رو باز می‌کنه. رونالدو. سومین گل یوونتوس؛ اولین گل این فصل رونالدو محسوب می‌شه. / دیالوگ عجیب:‌ جو سنگین آلیانز در تورین حالا با گلزنی رونالدو تو این جهنم آتشش دوباره فوران می‌کنه … . از تعبیر آتش جهنم!‌ که بگذریم،‌ ایراد اصلی قانع تقلید صرف از گزارشگران آمریکای جنوبی است. او هنوز نتوانسته شیوه اغراق‌آمیز گزارشگران آن منطقه را مال خود کند و به همین خاطر نتیجه تلاشش تصنعی است. / ‌نکته مثبت: نداشت.

*** عملکرد در گل چهارم
چه گفت: حالا فرصت؛ گل گل گل؛ کاستاس مانولاس. یونانی پیش تاخته ناپولی کلین شیت رو برای یوونتوسی‌ها فعلا از بین برده….این ضربه سر.. بمب … / دیالوگ عجیب:‌ استفاده از اصطلاح انگلیسی کلین‌شیت را می‌توان توجیه کرد. اشتباه قانع جایی بود که از کلمه فعلا به‌کار برد. او برای یک اتفاق حتمی از قید شرط استفاده کرد.

نکته مثبت: هنوز بین طرفداران فوتبال بر سر«بمب» قانع بحث است. آیا به‌کار بردن یک کلمه که بیرون از فوتبال معنی جنگ می‌دهد برای به ثمر رسیدن گل جذاب است؟ بعضی‌ها می‌گویند بله و پاسخ بعضی‌ها خیر است.

*** عملکرد در گل پنجم
‌چه گفت: حالا موقعیت برای دومیش، خدای من‌، گل دوم، لوزانو.‌ / دیالوگ عجیب:‌ ناپولی فعلا داره نفسش رو بیخ گوش یوونتوس می‌بینه… منظور قانع این بود که فاصله کم شده است اما در استفاده از تعبیر دچار اشتباه شد. / نکته مثبت: به‌کار بردن این جمله: پلک زدن در این بازی ممنوعه.

*** عملکرد در گل ششم
‌چه گفت: فرصت و حالا گلللل ( ۵ثانیه )سه- سه مساوی. فوتبال ناب سری آ. جویانی د ی لورنزو.
‌دیالوگ عجیب:‌ بگید به هر کی دنبال خبر میگرده سری آ با قدرت داره برمی‌گرده… کارلتو ! مربی کی بودی تو واقعا‌؛ چقدر فنی‌اش قویه این آنچلوتی…. توضیحی لازم است؟! این ادبیات مال تلویزیون است؟! / نکته مثبت: حالا جنوبی‌ها برابر شمال‌نشین‌ها در ایتالیا دوباره قد علم می‌کنن.

*** عملکرد در گل هفتم
‌چه گفت: وای خونه خراب شون کرد رفت؛ گل به خودی کولیبالی . یوونتوس ۴- ناپولی ۳
‌دیالوگ عجیب:‌ با چشام چی می‌بینم؟ با زبونم چی بگم؟ چی دارم که بگم؟.. این بار هم قانع یک جمله غیرمتعارف دیگر به زبان آورد که خب هر آنچه از واکنش دیدیم منفی بود./ نکته مثبت: یوونتوسی‌ها می‌خواستن این گل رو بزنن نمی‌تونستن.

کدخبر: ۲۷۸۱۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر