کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۹۸۱
تاریخ خبر:

اعتبار قولنامه بنگاهی چقدر است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته هم به سه سوالی که مخاطبان روزنامه برای ما ارسال کردند، پاسخ خواهیم داد:
یک: بنده آپارتمانی را خریداری کردم و مبایعه نامه بنگاهی با کد رهگیری دارم ولی چند سال از این قولنامه گذشته و هنوز سند به نام بنده نشده است و درحال حاضر فروشنده فوت نموده است. بنگاهی مربوطه نیز بنگاه خود را جمع کرده و رفته است و شهودی که زیر قولنامه را امضا کرده‌اند را بنده نمی‌شناسم. آیا قولنامه من معتبر است؟ آیا دادگاه ممکن است شهود را احضار کند و برای رای دادن لازم باشد که حتما آن‌ها در دادگاه حاضر باشند؟

پاسخ: اسنادی مثل قولنامه، سندهای عادی هستند و حتی بدون کد رهگیری نیز معتبر هستند. حتی این اسناد برای اعتبار به شاهد نیز نیازی ندارد. با این حال بودن کد رهگیری و شاهد، به شما در اثبات اصالت این سند، در صورتی که در مورد جعلی یا واقعی بودن آن تشکیک شود؛ کمک خواهد کرد. بنابراین لازم است به دادگاه تشریف ببرید و دادخواستی با عنوان الزام به تنظیم سند رسمی پر کنید. احضار شهود نیز ممکن است توسط دادخواست لازم دانسته شود ولی با داشتن کد رهگیری توسط شما، این موضوع بسیار بعید است.

دو: پدرم زنده است و اموالش را به‌عنوان ارث تقسیم کرد و به من هیچگونه ارثی تعلق نگرفت و علاوه بر آن علیه من اتهام تهدید و اخاذی زد. آیا از طریق قانون می‌توانم از ایشان ارث طلب کنم.

پاسخ: ارث یعنی آنچه بعد از فوت فرد، به حکم قانون به ورثه او می‌رسد. آن کاری که پدر شما انجام داده وصیت است. هر فردی قبل از مرگ صرفا می‌تواند یک سوم از اموال خود را وصیت کند و وصیت نسبت به همه اموال نافذ نیست و قابل بطلان در دادگاه است. البته اگر پدرتان مثلا یک ملک را با نیت وصیت ولی در قابل عقد صلح یا هبه به فرزندان خود بخشیده باشند؛ شما احتمالا کاری در دادگاه پیش نخواهید برد.

سه: پدرم فوت کرده و هزینه‌های بیمارستان و کفن و دفن و..‌. را یک نفر از برادرانم پرداخت کرده. آیا می‌تواند بعد از تقسیم ارثیه از بقیه سهم خود را بدهند یا باید قبل از تقسیم ارثیه به دادگاه بگوید تا از مبلغ ارثیه بقیه کسر شود؟

پاسخ: هزینه‌های کفن و دفن و دیون متوفی که در اینجا هزینه بیمارستان هم در واقع دین یا بدهی است که پدرتان به برادرتان دارد؛ بایست پیش از تقسیم ترکه پرداخت شود. در واقع هر هزینه که انجام شده باشد، محاسبه و از اصل ماترک کسر می‌شود و سپس بقیه ماترک بین اشخاص تقسیم می‌شود.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۱۳۹۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر