کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۳۳۰
تاریخ خبر:

اعاده حیثیث قلعه‌نویی، ناامیدی از یحیی

روزنامه هفت صبح| مرور برنده‌ها و بازنده‌های ایرانی هفته اول لیگ قهرمانان آسیا.هفته اول لیگ قهرمانان آسیا در مجموع برای نمایندگان ایران خوب پیش نرفت. در واقع فقط سپاهان بود که نتیجه فوق‌العاده‌ای گرفت و سایر نمایندگان ما با باخت یا مساوی زمین را ترک کردند. با این حال این نتایج، برنده‌ها و بازنده‌های پنهانی هم داشت که آنها را مرور می‌کنیم.

***بازنده‌ها
* یحیی گل‌محمدی:باخت ۲برصفر به تیم قدرتمند الدحیل می‌توانست اتفاق نیفتد اگر یحیی گل‌محمدی هوس تغییر در ترکیب و سیستم تیمش را از سرش بیرون می‌انداخت. وقتی ترکیب پرسپولیس برای این بازی اعلام شد کلی سوال در ذهن هواداران این تیم ایجاد شد. مثلا اینکه چرا سیدجلال حسینی نیمکت‌نشین شده؟ یا چرا محسن ربیع‌خواه به کمال کامیابی‌نیا ترجیح داده شده؟ چرا این همه هزینه برای جذب دو مهاجم خارجی شده که اتفاقا هر دوی آنها در دربی نمایش خوبی داشتند اما هر دو دوباره نیمکت‌نشین شدند؟

چرا سیستم بازی پرسپولیس بعد از سه بازی ناگهان در چنین بازی حساس و تعیین‌کننده‌ای تغییر کرد؟ بیراه نیست اگر بگوییم دریافت دو گل زودهنگام نتیجه همین تغییرات بی‌دلیل در ترکیب اصلی پرسپولیس بود. شاگردان یحیی تا به خودشان بیایند و با تغییرات در ترکیب و سیستم کنار بیایند دو گل خورده بودند. آنها در همان ۱۵ دقیقه ابتدایی بازی، هم از لحاظ روحی تحلیل رفته بودند و هم در شوک پذیرفتن دو گل زودهنگام نگران باخت با نتیجه‌ای سنگین‌تر بودند. بی‌شک عامل اصلی این شکست تفکرات یحیی گل‌محمدی بود و او با این باخت بد، خیلی زود امیدهای بخشی از هواداران پرسپولیس را به ناامیدی تبدیل کرد.

* علیرضا بیرانوند:چهار گل خورده در دو بازی! این کارنامه علیرضا بیرانوند مقابل استقلال و الدحیل است. او روی دو گل الدحیل و به ویژه گل دوم مقصر اصلی بود و البته می‌توانست روی گل دوم استقلال هم عکس‌العمل بهتری نشان بدهد و پاس مهدی قائدی را که روی خط برای مطهری ارسال شد قطع کند اما این کار را نکرد. نمایش او اما مقابل الدحیل به شدت انتقادآمیز بود. او علاوه بر اینکه می‌توانست بهتر از این کار کند، روی گل اول الدحیل، مثل سایر مدافعان تیم، به جای ادامه بازی شروع به اعتراض به داور کرد و از جریان بازی غافل شد.

بیرانوند در سایر دقایق بازی، با توجه به اینکه پرسپولیس بیشتر صاحب توپ بود، بیرانوند کار سختی نداشت و مجبور به واکنش نشد اما بازخورد نمایش او در فضای مجازی نشان داد که هواداران پرسپولیس به شدت از او ناراضی هستند و احتمالا از اینکه در بازی بعد رادوشوویچ را در دروازه تیم‌شان ببینند خوشحال خواهند شد. به نظر می‌رسد او هم مثل علی علیپور که در ابتدای فصل مجبور به ماندن در پرسپولیس شد، روی بازی‌های تیمش تمرکز کافی ندارد و نمی‌تواند با تمام وجود بازی کند و شاید بد نباشد یحیی برای بازی‌های بعدی تیمش فکر دیگری بکند.

* مرتضی تبریزی:واقعا او یک بازیکن تمام‌ شده است؟ نمایش غم‌انگیز او در برابر الشرطه عراق که این را نشان می‌داد. تبریزی یک فصل ناامیدکننده دیگر را در استقلال سپری می‌کند. او البته خوش‌شانس بود که مهدی قائدی در همان نیمه اول بازی با تیم عراقی مصدوم شد تا بتواند به جای ستاره فعلی استقلال به میدان برود و بیش از یک نیمه بازی کند. اتفاقا بازی چندان دشواری هم نبود و تبریزی می‌توانست از این بازی به عنوان بهترین فرصت برای نجات خودش استفاده کند.

اما او در تمام طول دقایقی که در زمین بود، روی اعصاب هواداران رژه رفت. تبریزی بارها در آفساید قرار گرفت و یکی دو بار هم که می‌توانست دروازه الشرطه را باز کند ضربات خوبی نزد و فرصت‌ها از دست رفت. با اتفاقاتی که در این بازی رخ داد احتمالا دیگر شانسی برای حضور در ترکیب استقلال نخواهد داشت، حتی اگر مصدومیت قائدی و دیاباته هم طول بکشد! در همین بازی با الشرطه، زکریا مرادی جوان، از تبریزی بهتر ظاهر شد. او بیشتر از مهاجم گران‌قیمت استقلال تلاش کرد و تاثیر زیادی در حملات دقایق آخر استقلال داشت. با اتفاقاتی که در بازی با الشرطه افتاد، اگر در بازی مقابل الاهلی عربستان، مطهری و مرادی را در ترکیب اصلی استقلال دیدید اصلا تعجب نکنید.

*** برنده‌ها
* امیر قلعه‌نویی :قلعه‌نویی چند هفته سخت و پرحاشیه را پشت سر گذاشته بود. جدا از نتایج سینوسی سپاهان که باعث شد فاصله این تیم با پرسپولیس در صدر جدول به پنج امتیاز برسد، ماجرای حضورش در تیم ملی هم به شدت جنجالی شد. او تا آستانه سرمربیگری تیم ملی هم پیش رفت اما جو عجیبی علیه او به راه افتاده بود و کاملا مشخص بود که سرمربیگری او در تیم ملی حاشیه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت. افکار عمومی، او را که پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر ایران است، از نظر فنی برای تیم ملی قبول نداشتند و سرانجام هم مدیران سپاهان اجازه جدایی را به او ندادند و قلعه‌نویی در سپاهان ماندنی شد‌.

اما انگار این اتفاق، حسابی به او برخورده بود. قلعه‌نویی در بازی سپاهان مقابل العین، ترکیب مناسبی برای تیمش انتخاب کرد و استراتژی هوشمندانه‌ای هم داشت و موفق شد تیم ثروتمند اماراتی را در خانه تحقیر کند و بهترین نتیجه هفته اول لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. البته نباید فراموش کرد که العین تیم یکی، دو سال پیش نبود و ستاره‌هایی مثل عمر عبدالرحمان، مارکوس برگ، کایو و… را در اختیار نداشت اما این پیروزی پرگل سپاهان، خیلی زود از قلعه‌نویی در مقابل افکار عمومی اعاده حیثیت کرد.

* سروش رفیعی:پس از دو فصل ضعیف و ناامیدکننده در سه تیم مختلف، به نظر می‌رسد سروش رفیعی توانسته خودش را نجات بدهد و به روزهای اوجش نزدیک شود. او در دو فصل گذشته، در فولاد خوزستان، پرسپولیس و شهرخودرو بازی کرد اما هرگز نتوانست خاطرات خوبش در پرسپولیس سال‌های اخیر را تکرار کند. به نظر می‌رسید رفیعی هم به سرنوشت همدوره‌ای‌هایی مثل بختیار رحمانی، محسن مسلمان و پیام صادقیان دچار شده و به زودی باید منتظر خداحافظی او از سطح اول فوتبال ایران باشیم اما انگار سپاهان و قلعه‌نویی او را نجات داده‌اند.

رفیعی در همین چند بازی که برای سپاهان انجام داده یکی از بهترین‌های تیمش بوده و به شکل عجیبی احیا شده است. او در بازی با العین امارات هم درخشید و زننده یکی از گل‌های تیمش بود. بازگشت سروش رفیعی، هم برای سپاهان و هم برای فوتبال ایران اتفاق خوبی است. سپاهان حالا می‌تواند با او دوباره به اوج برگردد و جدی‌ترین رقیب پرسپولیس برای قهرمانی در لیگ برتر باشد. سروش با سبک بازی خاص خودش، فرم بازی سپاهان را هم تغییر داده و بازی این تیم را از حالت تک‌بعدی، یعنی بازی مستقیم و ارسال‌های بلند خارج کرده و به حملات این تیم تنوع بخشیده است.

* امید عالیشاه:او احتمالا تنها برنده پرسپولیس در بازی مقابل الدحیل قطر بود. عالیشاه در طول نیم‌فصل اول برای کالدرون یک بازیکن نیمکت‌نشین بود که چندان فرصتی برای بازی پیدا نمی‌کرد. با آمدن یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس به نظر می‌رسید وضعیت او تغییر خواهد کرد اما یحیی هم انگار اعتقاد چندانی به عالیشاه نداشت و در چند بازی اول حتی یک دقیقه هم به او بازی نداد، تا جایی که شایعه شد او رختکن پرسپولیس را بعد از دربی به حالت قهر ترک کرده است.

تا اینکه بازی با الدحیل فرا رسید. شرایط بازی هم به گونه‌ای پیش رفت که یحیی مجبور شد برای دقایقی هم که شده او را به زمین بفرستد و عالیشاه در همین چند دقیقه تاثیر مثبت خود را در بازی پرسپولیس گذاشت و باعث شد حملات این تیم خطرناک‌تر شود. البته در نتیجه بازی تغییری حاصل نشد و پرسپولیس نتوانست از شکست مقابل الدحیل فرار کند اما اتفاقات این بازی احتمالا باعث خواهد شد یحیی در بازی‌های بعدی به عالیشاه بیشتر فرصت بدهد. او از بازی‌های بعد یکی از گزینه‌های اصلی تعویض‌های طلایی و تاثیرگذار پرسپولیس و یحیی خواهد بود و حتی ممکن است خیلی زود در ترکیب اصلی پرسپولیس هم جا بیفتد.

کدخبر: ۳۰۹۳۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر