کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۴۰
تاریخ خبر:

اصلاح علت‌ فوت جانباختگان حادثه کرمان

روزنامه هفت صبح | توضیحات سازمان ثبت احوال و پزشکی قانونی در مورد گواهی فوت صادر شده برای جانباختگان حادثه تشییع شهید قاسم سلیمانی در کرمان . سازمان ثبت احوال و پزشکی قانونی به ماجرای گواهی فوت جانباختگان مراسم خاکسپاری شهید قاسم سلیمانی در کرمان واکنش نشان دادند.

یک هفته پیش روزنامه شهروند در گزارشی نوشت که در گواهی فوت این افراد علت مرگ «واکنش‌های حیوانی و انسانی غیرعمد»‌ ذکر شده. این گواهی ۱۰ روز بعد از وقوع حادثه با سربرگ ثبت احوال صادر شده و گویا بعد از اعتراض خانواده‌ها و دستور رئیس دادگستری کرمان گواهی فوت دیگری صادر شده و مورد قبلی اصلاح و علت مرگ «خفگی یا ازدحام جمعیت» درج شده. این اتفاق باعث رنجش افکار عمومی شده بود و حالا دو دستگاه ذی‌ربط در این مورد توضیحاتی ارائه دادند.

*** اطلاعیه پزشکی قانونی
سازمان پزشکی قانونی در اطلاعیه‌ای با بیان این نکته که گواهی منتشر شده مربوط به این سازمان نیست اعلام کرد:‌ «روند انجام معاینات متوفیات و صدور گواهی‌ها در این سازمان بر اساس موازین علمی بوده و علل فوت هم بر اساس استانداردهای تعیین علت فوت تدوین و اعلام می‌شود. علت فوت مذکور در گواهی منتشره نیز جزو هیچ‌یک از عناوین استاندارد اعلامی این سازمان در گواهی فوت‌های صادره نیست.»

پیش‌تر مدیر کل پزشکی قانونی استان کرمان هم به خبرگزاری ایرنا گفته بود:‌ «ما از این موضوع اطلاعی نداریم. این برگه و گواهی مربوط به ما نیست. علت فوت‌ها مشخص است و این موضوعی که شما گفتید نیست. عده‌ای می‌خواستند آبروریزی کنند. ما اجساد را بررسی کردیم و علت‌ مرگشان را هم دقیق و علمی و کارشناسی نوشتیم. این موضوع اصلا درست نیست. احتمالا یا خطای خیلی بدی است یا شیطنت است. این علت هرچه باشد غیرواقعی و غیرعلمی است.»

*** توضیحات سخنگوی ثبت احوال
از طرفی سخنگوی سازمان ثبت احوال در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا توضیح داده‌:‌ «این عنوان درج شده طبق طبقه‌بندی سازمان بهداشت جهانی بوده که بلافاصله توسط سازمان ثبت احوال اصلاح شد و اکنون علت فوت عوامل غیرعمدی انسانی درج شده است. براساس ابلاغ سازمان بهداشت جهانی، تقریبا در یکصد سال اخیر علت فوت در گواهی‌ها ثبت می‌شود که این علت‌ها نیز براساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی برای کشورها تنظیم می‌شوند که برخی موارد این طبقه‌بندی متناسب با فرهنگ ما نبوده است.

به طور مثال در دنیا علت مرگ افرادی که در جنگ جان خود را از دست می‌دهند، «خشونت توسط دیگران» ثبت می‌شود اما در کشور ما اصلاح شده و علت مرگ شهادت درج می‌شود. از آنجا که تاکنون مشابه این موضوع را نداشتیم این مورد اصلاح نشده بود.» به گفته سیف الله ابوترابی «بهداشت جهانی ۱۸ مورد علت مرگ مشخص کرده که داری ۳۲۱ مورد زیر شاخه است و اتفاق کرمان با عنوان اصلی علت فوت، مرگ در اثر ازدحام جمعیت بوده که زیر شاخه آن مرگ ناشی از واکنش‌های غیرعمدی انسانی می‌شود که یک روز پس از حادثه نیز این مورد در سازمان ثبت احوال اصلاح شده است.»

او در پاسخ به سوال که آیا این اصلاحیه پس از دستور قوه قضائیه انجام شده، توضیح داده:‌‌ خیر چنین چیزی صحت ندارد. فقط ۱۰ مورد گواهی فوت با عنوان «واکنش‌های حیوانی و غیرعمدی انسانی» چاپ شده بود که به سازمان اعلام و سازمان ثبت احوال دستور اصلاح موارد صادر را داد و همه گواهی فوت‌ها جمع‌آوری شد و گواهی فوت جدید برای این عزیزان صادر شد ضمن آنکه از خانواده‌های این عزیزان نیز دلجویی به عمل آمده اما یک نفر در این بین شیطنت کرده و تصویری از این گواهی فوت در فضای مجازی منتشر کرده است. هم اکنون برای جانباختگان مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در کرمان علت فوت «مرگ ناشی از ازدحام جمعیت» و زیر شاخه آن «مرگ در اثر واکنش‌های غیرعمدی انسانی» درج شده است.»

کدخبر: ۳۰۹۲۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر