کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۶۶۴
تاریخ خبر:

اصفهانی‌ها و مشهدی‌ها؛ تند و تیزتر از تهرانی‌ها

روزنامه هفت صبح| در این روزهایی که مسیریاب‌های داخلی توانسته‌اند اعتماد بیشتری نسبت به رقیب قدرتمند خارجی خود کسب کنند، آمارهای جالبی از نحوه رانندگی و رازهای خیابان‌های تهران منتشر می‌کنند. این بار مسیریاب «بلد» در گزارش خود، ماجرای رانندگی در تهران و شهرهای بزرگ را از زاویه دیگری دیده که بخش‌هایی از آن جذاب است. در این گزارش بر سرعت رانندگی راننده‌ها دست گذاشته و پر سرعت‌ترین راننده‌ها بر حسب استان و همچنین متوسط سرعت در بزرگراه‌های تهران را منتشر کرده که آن‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: میانگین سرعت خودروها در بزرگراه‌های کشور کمی بیشتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت است.براین اساس در بزرگراه‌های اصفهان و مشهد رانندگان با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنند. در واقع رانندگان در بزرگراه‌های اصفهان با ۶۳.۲ و مشهد با ۶۳.۱ سرعت بر حسب کیلومتر پرسرعت‌ترین رانندگی را دارند.پس از این شهرها هم رانندگی در بزرگراه‌های تهران با ۴۸ و تبریز با ۴۷ کیلومتر سرعت در ساعت در جایگاه بعدی قرار می‌گیرند.

* دو: بر اساس مقایسه آمار کاربران، راننده‌ها در بزرگراه شهید همدانی تهران در مقایسه با بزرگراه‌های دیگر این شهر با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنند. فعالیت کاربران بیان‌کننده این است که اتوبان شهید همدانی در شهر تهران خلوت‌ترین اتوبان برای رانندگی با میانگین سرعت ۷۰.۷ کیلومتر بر ساعت بوده است. بزرگراه ۱۵ کیلومتری شهید همدانی که سال ۱۳۹۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفته در ادامه بزرگراه حکیم غرب ساخته شده است و تردد کمتری در آن می‌شود.

* سه: بنابراین در بزرگراه شهید همدانی رانندگان با داشتن سرعتی برابر ۷۰.۷، پرسرعت‌ترین رانندگی را برای این بزرگراه تهران ثبت کرده‌اند. پس از این بزرگراه، شهید خرازی با ۶۹٫۶ شهید بابایی با ۶۴٫۴، شهید یاسینی با ۶۱٫۱ و شهید فهمیده با ۶۰٫۷ چهار بزرگراه دیگر در تهران است که رانندگان در آن با سرعت بیشتری رانندگی کرده‌اند.

* چهار: از سوی دیگر بزرگراه‌های آیت الله کاشانی، شهید سلیمانی (رسالت)، محمد علی جناح، آیت‌الله صدر، شهید نواب و آیت الله سعیدی به ترتیب در سال ۹۸ شاهد کندترین رانندگی‌ها بوده‌اند. برهمین اساس بلد اعلام کرده که شهروندان تهرانی در محورهایی که شرق و غرب شهر را به هم متصل می‌کنند سریع‌تر از محورهای شمالی-جنوبی رانندگی می‌کنند. میانگین سرعت رانندگی کاربران به سمت غرب تهران با ۵۱.۵ بیشتر از رانندگی به سمت سه جهت دیگر تهران است.

* پنج : این مسیریاب با مقایسه ۲۵ آزادراهی که کاربران بلد در آنها تردد داشته‌اند میانگین سرعت خودروها در آزادراه‌های جاده‌ای کشور را نیز مشخص کرده است. طبق این بررسی‌ها جالب است بدانید که رانندگان در آزادراه‌های کاشان-اصفهان پرسرعت‌ترین رانندگی را داشته‌اند. میانگین سرعت در این آزادراه آنطور که بلد نشان داده ۹۹.۵ است.

آزادراه زنجان- قزوین و نایین-اردکان و سپس تهران-قم و دامغان-شاهرود هم در جایگاه دوم تا پنجم پرسرعت‌ترین رانندگی در آزاد‌راه‌ها قرار دارند. به نظر می‌رسد در آزادراه‌های شمالی کشور به خاطر ترافیک بالا رانندگان با سرعت کمتری رانندگی می‌کنند تا جایی که کمترین سرعت رانندگی با ۴۴.۲۲ کیلومتر سرعت در ساعت به نام آزادراه کرج- چالوس ثبت شده است.

* شش: در یک پیش‌بینی قابل حدس میانگین شدت ترافیک دربزرگراه‌های تهران با ۱.۶۴ در رتبه اول قرار دارد. این رقم نشان می‌دهد که رانندگان تهرانی به صورت کلی و در مقایسه با روزهای خلوت تا چه میزان به آرامی حرکت می‌کنند. برای نمونه اگر ماشینی با سرعت مجاز در حال حرکت در یک بزرگراه باشد، سرعت رانندگان تهرانی در مقایسه با یک روز بسیار خلوت ۶۴درصد کندتر است. در همین زمینه پس از تهران رانندگان تبریز با ۱.۳۳ درصد و مشهد با اختلاف کم یعنی ۱.۳۲درصد و اصفهان با ۱.۲۶درصد بیشتر در ترافیک می‌مانند. میانگین شدت ترافیک در کل کشور هم در مقایسه با یک روز بسیار خلوت برابر با ۱.۲۴ است.

* هفت: روزهای جمعه همزمان با خلوت‌شدن خیابان‌ها کاربران بلد با سرعت بیشتری (۶۲.۹ کیلومتر بر ساعت) در بزرگراه‌ها رانندگی کرده‌اند و روزهای سه‌شنبه میانگین سرعت رانندگی افراد به پایین‌ترین حد خود، یعنی ۵۹ کیلومتر بر ساعت رسیده است. به گفته مقام‌های شهری پایتخت روزهای یکشنبه و چهارشنبه پیک ترافیکی شهر تهران است که در این دو روز میانگین سرعت رانندگی در کل کشور هم با کاهش چشمگیری همراه می‌شود.

کدخبر: ۳۳۲۶۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر