کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۰۸۱
تاریخ خبر:

اصابت ترکش نوسانات دلار ‌به قیمت گوشی‌ موبایل

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ گوشی موبایل در هفته اول بهمن مسیری کاملا برخلاف روزهای پایانی دی‌ماه را پشت سر گذاشت.در روزهای آخر از اولین ماه زمستان مدام جمله موبایل ارزان شد را می‌شنیدم اما در هفته اول بهمن قیمت بسیاری از مدل‌های پرفروش به‌خصوص در بین گوشی‌های سامسونگ و شیائومی دوباره گران شدند.

رشد ۷۰۰هزار تومانی تا یک میلیون و ۳۵۰هزار تومانی گوشی‌های پرفروش سامسونگ و شیائومی به‌خوبی نشان می‌دهد بازار موبایل در هفته گذشته از قیمت دلار تاثیر گرفته است.طبیعی هم به‌نظر می‌رسد چون وقتی قیمت ارز بیشتر از هزار و ۴۰۰تومان در یک هفته گران شده،از بازار موبایل انتظار دیگری نمی‌توانستیم داشته باشیم.

*** موبایل سامسونگ و گرانی دلار
سامسونگ مهم‌ترین برند بازار موبایل است که به گرانی قیمت دلار واکنش سریعی نشان داد. در بین گوشی‌های سری A، مدل پرفروش و محبوب گلکسی A51 با افزایش قیمت دو میلیون و ۴۰۰هزار تومانی، مشتریان خود را حسابی غافلگیر کرد.گلکسی A51 روز شنبه چهارم بهمن با قیمت چهار میلیون و ۳۴۹هزار تومان در بازار حضور داشت.

اما در ادامه برای گران شدن بی‌تابی کرد و در نهایت روز پنجشنبه به قیمت شش میلیون و ۷۴۹هزار تومان رسید.گلکسی A71 هم رشد قیمت قابل توجهی را در هفته دوم بهمن تجربه کرد. گلکسی A71 که دارای دوربین ۶۴مگاپیکسلی است، شنبه چهارم بهمن هفت میلیون و ۹۱۰هزار تومان قیمت خورد اما مشتریان این مدل مجبور بودند در روز پنجشنبه ۹بهمن، حدود هشت میلیون و ۵۹۰هزار تومان برای خرید آن پول خرج کنند.

گلکسی A11 هم در هفته گذشته از سه میلیون و ۲۴۹هزار تومان به سه میلیون و ۵۸۸هزار تومان رسید و حدود ۳۴۰هزار تومان گران شد.اما مدل‌ A30s در خلاف جهت اکثریت گوشی‌های این برند حرکت کرد.روند تغییر قیمت این گوشی کاهشی بود و از پنج میلیون تومان به چهار میلیون و ۴۹۹هزار تومان رسید تا لااقل خریداران این گوشی خوشحال باشند. حالا نگاهی به تغییرات قیمت گوشی‌های گران و به‌اصطلاح پرچمدار سامسونگ می‌اندازیم.

گلکسی S20 Plus در هفته گذشته یک میلیون و ۳۴۱هزار تومان گران شده است. این مدل از قیمت ۱۹میلیون و ۶۴۹هزار تومان به ۲۰میلیون و ۹۹۰هزار تومان رسید در حالی که مثلا در هفته پایانی دی‌ماه شاهد افت یک میلیون و ۳۵۰هزار تومانی قیمت آن بودیم. Note 20 Ultra هم که از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند،در هفته گذشته یک میلیون و ۹۰هزار تومان گران شده است.

این گوشی که در آخرین روز هفته با قیمت ۲۹میلیون و ۵۹۰هزار تومان معامله می‌شد در روز اول هفته گذشته ۲۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان ارزش داشت.از جمله اتفاقات ملال‌آور هفته گذشته باید به رشد ۸۳۱هزار تومانی قیمت گلکسی S20 FE اشاره کنیم.خرید این مدل در ابتدای هفته گذشته با پرداخت ۱۲میپلیون و ۵۱۹هزار تومان امکان‌پذیر بود اما در انتهای هفته باید برای خریدش ۱۳میلیون و ۳۵۰هزار تومان پول پرداخت می‌کردید.

*** موبایل شیائومی و گرانی دلار
شیائومی Redmi Note 8 Pro رشد قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده است اما Redmi 9A اندکی ارزان شده در حالی که قیمت Mi Note 10 Lite بدون تغییر مانده است.در هفته اول بهمن Redmi Note 8 Pro با رشد ۷۰۰هزار تومانی، از چهار میلیون و ۷۹۵هزار تومانی به پنج میلیون و ۴۹۹هزار تومان رسید.این عدد، بیشترین افزایش قیمت گوشی در بین مدل‌های مختلف و پرفروش شیائومی تلقی می‌شود.

Redmi Note 9 Pro هم در آخرین روز هفته پنج میلیون و ۸۷۷هزار تومان قیمت‌گذاری شد تا نسبت‌به قیمت پنج میلیون و ۳۹۵هزار تومان در روز اول هفته، ۴۸۲هزار تومان گران شده باشد.
شیائومی Pocco M3 را می‌توان تنها گوشی دانست که در بین مدل‌های پرفروش این برند کاهش قیمت را تجربه می‌کند چون کاهش قیمت شش و ۱۵هزار تومانی مدل‌هایی مثل Redmi 9C و Redmi 9A بیشتر به شوخی شبیه است.

تغییر قیمت مدل Pocco M3 که به داشتن باتری شش هزار میلی‌آمپری و قدرتمند شهرت دارد این هفته به ۱۰۰هزار تومان می‌رسد. Pocco M3 روز شنبه تقریبا چهار میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شد.
Pocco F2 Pro، Mi Note 10 Lite و یکی دو مدل دیگر شیائومی هم در هفته گذشته دو دستی به جایگاه خود چسبیدند و بدون تغییر قیمت به‌کارشان ادامه دادند.

*** موبایل هوآوی و گرانی دلار
گوشی‌های هوآوی در هفته‌های پایانی دی‌ماه، وقتی موبایل‌های پرفروش سامسونگ و شیائومی در سراشیبی کاهش قیمت‌ قرار داشتند به‌واسطه تقاضای بالا مقاومت کردند و حاضر نمی‌شدند به کاهش قیمت تن بدهند. حالا در هفته گذشته که بسیاری از مدل‌های سامسونگ و شیائومی دوباره رنگ‌وبوی گرانی گرفتند، گوشی‌های هوآوی تصمیم گرفتند با مشتریان خود راه بیایند هر چند مقدار کاهش قیمت آنها خیلی به‌چشم نمی‌آید.

مثلا بیشترین کاهش قیمت در بین گوشی‌های این برند، مربوط به Mate 30 Pro می‌شود که ۱۷۷هزار تومان ارزان شد. با توجه به قیمت ۱۸میلیون و ۴۳۳هزار تومانی Mate 30 Pro، این میزان تغییر قیمت اصلا وسوسه‌کننده نیست. Honor 9x و Y5 هر کدام ۴۰هزار تومان، P30 Lite حدود ۸۰هزار تومان و Nova 7i کمتر از ۷۰هزار تومان افت قیمت تجربه کرده‌اند.

هوآوی Y6p از جمله گوشی‌های برند چینی است که گران شد‌ه‌اند؛ روز شنبه هفته گذشته، این گوشی سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت داشت اما پس از رشد ۲۰۰هزار تومانی، در انتهای هفته حول و حوش شش میلیون و ۶۹۹هزار تومان معامله شد. Y6s هم در هفته گذشته ۱۵۰هزار تومان گران شده و از سه میلیون و ۲۰۰هزار تومان روز شنبه به سه میلیون و ۳۵۰هزار تومان روز پنجشنبه رسیده است. این دو مدل، تنها گوشی‌های پرفروش هوآوی محسوب می‌شوند که در هفته اول بهمن گران شده‌اند.

کدخبر: ۳۷۱۰۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر