کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۷۲۷
تاریخ خبر:

اشتباه فسفاتی رستم قاسمی در قرارداد سوریه

روزنامه هفت صبح | ‌رستم قاسمی، وزیر سابق نفت توضیحاتی را درباره اظهارات اخیر خود درباره سهم ایران در قرارداد معادن فسفات سوریه مطرح کرد.وی در توئیتی نوشت:«ضمن تشکر از دقت نظر بینندگان عزیز برنامه دست‌خط، عدد صحیح سهم ایران در قرارداد استراتژیک معادن فسفات سوریه بیش از یک میلیارد تن و سهم روسیه حدود صد و پنج میلیون تن می‌باشد که باعرض پوزش به اشتباه هزارمیلیون تن را هزار میلیاردتن عرض کردم. قبلاً درصداوسیما شرح دقیق قرارداد را اعلام نموده بودم.»

پیش از آن جعفر محمدی در یادداشتی عصرایران به ادعای وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد درباره قرارداد فسفات با سوریه واکنش نشان داد و نوشت: «هر هزینه‌ای در سوریه کردیم ما به ازای آن را می‌گیریم. قرارداد ما با سوریه بسیار خوب است؛ سوریه معدن‌های فسفات دارد و قرار است ۱۰۰۰میلیارد تن فسفات به ما بدهد.»

این سخنان رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت در دولت احمدی‌نژاد است که از باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما نقل می‌شود….من، سر رشته‌ای درباره معدن و از جمله، فسفات ندارم ولی عدد ۱۰۰۰میلیارد تن، به نظرم عجیب بود. بنابراین درباره میزان ذخایر فسفات جهان کمی تحقیق کردم. در سایت تخصصی ارانیکو آمده بود:

«بر اساس آمار سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده آمریکا میزان ذخایر شناخته شده فسفات جهان حدود ۶۵میلیارد تن برآورد گردیده که تنها بهره‌برداری از ۱۶میلیارد تن آن دارای صرفه اقتصادی می‌باشد.»…اما سهم سوریه از فسفات جهان، آنطور که بسام طعمه وزیر نفت این کشور گفته است تنها ۳میلیارد تن است. البته در برخی منابعی که من جست‌وجو کردم عدد ۱.۸میلیارد تن هم وجود داشت.

کدخبر: ۳۸۲۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر