کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۱۱۰
تاریخ خبر:

اسکوچیچ با این همه مهاجم آماده چه می‌کند؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | چند روز پس از اینکه سردار آزمون در لیگ روسیه آقای گل شد، مهدی طارمی هم در لیگ پرتغال ۱۸ گله شد و به همراه دو مهاجم دیگر در صدر جدول گلزنان قرار گرفت. این اتفاق برای تیم ملی و سرمربی قطعا اتفاق خوبی است اما ماجرا اینجاست که به جز سردار و طارمی، همین حالا حداقل به اندازه انگشتان دو دست، مهاجمان دیگری هستند که آماده هستند و شایستگی دعوت شدن به تیم ملی را دارند.

*** علی علیپور: پس از آقای گلی در دو فصل پیاپی لیگ برتر، علیپور امسال هم می‌تواند آقای گل شود و بعد از پوکر تیمش در قهرمانی متوالی، به اولین مهاجمی تبدیل شود که در آقای گلی متوالی، هت‌تریک کرده است. علیپور البته در این فصل کمتر از دو فصل قبل گل زده است. او از ابتدای فصل مشکلاتی با باشگاه داشت و قصد داشت لژیونر شود اما مخالفت باشگاه باعث شد تا از نظر روحی و ذهنی به شدت افت کند.

او در مقطعی از فصل حتی شعارهایی منفی از سوی هواداران پرسپولیس شنید و پنالتی چیپ از دست رفته او مقابل ماشین‌سازی او را مقابل هواداران تیمش قرار داد اما در نیم‌فصل دوم شرایط تغییر کرد و علیپور توانست تا حدی جبران مافات کند. او در حال حاضر ۹ گله است و سه گل با شهریار مغانلو در صدر جدول گلزنان فاصله دارد. با توجه به اتفاقاتی که برای سردار و طارمی افتاد، اصلا عجیب نیست که علیپور هم بتواند این فاصله را جبران کند و به صدر جدول گلزنان برسد‌ اما حتی اگر این اتفاق هم نیفتد او در حال حاضر شایستگی دعوت شدن به تیم ملی را دارد.

*** مهدی ترابی: او البته مهاجم نوک نیست اما در فاز هجومی حتی خطرناک‌تر از خیلی از مهاجمان نوک ظاهر می‌شود. کافی است به آماری که او در لیگ نوزدهم ثبت کرد توجه کنید تا ببینید حضور چنین بازیکنی در ترکیب هر تیمی چه نعمتی است. ترابی تا اینجای کار ۱۰ گل زده و پنج پاس گل داده و اگر بهترین بازیکن لیگ نوزدهم نباشد، قطعا یکی از سه بازیکن برتر این لیگ هست. تاثیر او و گل‌های سه امتیازی اش در لیگ نوزدهم انکارشدنی نیست. او هم مثل علیپور این فرصت را دارد که در چهار هفته باقی مانده آمار خودش را بهبود ببخشد.

او برخلاف علیپور مهاجم نوک نیست ولی بیشتر از او گل زده و همین ارزش کار او را دوچندان می‌کند. تصور کنید ترابی با همین میزان آمادگی در خدمت تیم ملی باشد و همین نمایش ها را در ترکیب تیم ملی هم ارائه دهد، در این صورت می‌توان امیدوار بود که شاگردان اسکوچیچ از پس ماموریت سخت خود برآیند و با شکست دادن عراق و بحرین و هنگ‌کنگ و کامبوج، به عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله بعد جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی شوند.

*** مهدی قایدی: شماره ۱۰ این فصل استقلال، در نیم‌فصل اول نمایش‌های فوق‌العاده‌ای داشت. او بهترین مهره تیمی بود که استراماچونی را روی نیمکت خود می‌دید. او بعد از جدایی استراماچونی افت کرد و نتوانست همان قایدی قبل باشد با این حال همین حالا با زدن ۹ گل و دادن شش پاس گل به همبازیانش، از نظر آماری بهترین مهره هجومی استقلال به شمار می‌رود. نکته مهم دیگر درباره قایدی تغییر سبک زندگی اوست. او که در یکی دو سال اخیر پرحاشیه‌ترین بازیکن ایران بوده، پس از ازدواج، کوچک‌ترین حاشیه‌ای نداشته و تمام تمرکزش را معطوف به داخل زمین کرده است.

قایدی اگر بتواند در این چند هفته باقی مانده از لیگ برتر، گوشه‌هایی از توانایی خودش را به نمایش بگذارد، راهی برای اسکوچیچ جز دعوت کردن او به تیم ملی باقی نخواهد گذاشت. هر چند توانایی‌های او بر هیچ کس پوشیده نیست و همه می‌دانند اگر او در اوج آمادگی باشد می‌تواند چه بلاهایی بر سر مدافعان و دروازه‌بان حریف بیاورد. همین حالا هم زمزمه‌هایی مبنی بر دعوت شدن او به تیم ملی در اردوی بعدی به گوش می‌رسد.

*** امیرارسلان مطهری: او غیرمنتظره‌ترین چهره این لیست است. مطهری در نیم‌فصل اول در ذوب‌آهن هم خوب گل می‌زد و می‌درخشید اما زیاد به چشم نمی‌آمد. با پیوستن به استقلال در نقل و انتقالات نیم‌فصل، مسیر فوتبالی او تغییر کرد. بهترین فرصت برای او اما با مصدومیت شیخ دیاباته پیش آمد. با غیبت شیخ بود که مطهری توانست در دربی برگشت در ترکیب اصلی استقلال قرار بگیرد و با زدن دو گل، بهترین بازیکن زمین لقب بگیرد. مطهری تا امروز توانسته کمابیش روند خوبش را حفظ کند.

او هم جزو ۹ گله‌های لیگ نوزدهم است و هنوز برای آقای گلی در لیگ برتر شانس دارد. او این روزها یکی از آماده‌ترین مهاجمان فوتبال ایران است و برخلاف مهدی قایدی، افتی در نمایش‌ها و گلزنی‌های او دیده نشده است. گلی که با استارتی ۷۰ متری از پشت محوطه جریمه خودی به صنعت‌نفت آبادان زد نشان داد که مطهری این روزها چقدر آماده و باانگیزه است. با این میزان از آمادگی، او هم به احتمال زیاد به اردوی بعدی تیم ملی دعوت خواهد شد و به دردسرهای شیرین دراگان اسکوچیچ اضافه خواهدکرد.

*** شهریار مغانلو: آقای گل فعلی لیگ، سورپرایز این فصل بود. او در تیم قعرنشین پیکان درخششی عجیب و باورنکردنی داشت. همین که او با وجود بازی در تیم پایین جدولی پیکان، با ۱۲ گل و با اختلاف دو گل با نزدیک‌ترین تعقیب‌کنندگانش، آقای گل است نشان دهنده ارزش کار او و البته آمادگی اوست. نکته مهم درباره شهریار مغانلو این است که او این ۱۲ گل را به شکل‌های مختلف به ثمر رسانده است.

چند گل با ضربه سر، چند گل با پا در جریان بازی، چند گل از روی ضربات ایستگاهی و چند گل از روی نقطه پنالتی، تنوع گل‌های این مهاجم چپ پا و بلندقامت را نشان می‌دهد. در واقع او مهاجمی کامل به شمار می‌رود که با توجه به مهارت‌هایش می‌تواند در هر لحظه‌ای از بازی به شکلی، گره بازی را باز کند و گل بزند. در سال‌های اخیر کمتر مهاجمی در فوتبال ایران ظهور کرده که مثل مغانلو کامل و همه فن حریف باشد و تیم ملی هم شاید و باید بتواند از چنین بازیکنی بهترین استفاده را بکند. با توجه به آمادگی و توانایی‌هایش، او هم شایسته حضور در اردوی بعدی تیم ملی است.

*** اینها را هم فراموش نکنید
به جز این پنج نفر، مهاجمان دیگری هم هستند که یا سابقه حضور در اردوی تیم ملی را دارند یا در حال حاضر استحقاقش را! کریم انصاری‌فرد اگر چه در قطر فصلی معمولی را پشت سر گذاشت اما تجربه و شم گلزنی او باعث می‌شود تا همواره پای ثابت اردوهای تیم ملی باشد. علیرضا جهانبخش با وجود پشت سر گذاشتن یک فصل بد در برایتون، همچنان یک مهره هجومی مهم و تاثیرگذار در فوتبال ایران است و باید از تجربه حضور او در فوتبال انگلیس استفاده کرد.

عیسی آل‌کثیر مهاجم صنعت نفت هم اگر حاشیه را کنار بگذارد، می‌تواند به اردوی تیم ملی دعوت شود و خودش را به اسکوچیچ اثبات کند. هر چند او در صنعت‌نفت زیر نظر این مربی کار کرده و اسکوچیچ به خوبی از توانایی‌های او آگاه است. محمد محبی بازیکن جوان سپاهان را هم نباید فراموش کرد. او در یک سال اخیر به خوبی خودش را به تیم ملی تحمیل کرده است.

کدخبر: ۳۴۲۱۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر