کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۲۵۸
تاریخ خبر:

اسکوتر برقی؛ روش جدید حمل‌و‌نقل در اروپا

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | اسکوترها مدت زیادی نیست که ساخته شده‌اند. یک تخته مستطیلی باریک که در دوطرف آن چرخ کوچکی قرار گرفته، و سواره آن با در دست گرفتن قربیلکی که روی یک دسته سوار شده، جهت حرکت آن‌ را کنترل می‌کند.

تا چندی قبل برای حرکت با این وسیله مجبور بودید به زانوهای خودتان اتکا کنید و هر چندمتر یکبار، با پا زدن روی زمین نیروی لازم برای حرکت خودتان و اسکوتر را فراهم می‌کردید. اما تکنولوژی که حتی به مسواک هم رحم نکرده و آن‌ را هوشمند کرده، اسکوترها را هم از نعمات خود بی‌نصیب نگذاشته است.

بشر که همواره به‌دنبال یافتن یا خلق راه‌های جدید برای راحت‌تر کردن زندگی خود بوده و هست، صرف انرژی برای جلوراندن اسکوتر را هم برنتابید و با قراردادن یک موتور الکتریکی روی اسکوترها، تامین انرژی لازم برای حرکت این وسیله را هم به نیروی الکتریسیته سپرد.

بدین ترتیب اولین اسکوترهای برقی تولید شدند. با اینکه از ساخت اولین اسکوتر برقی زمان زیادی نگذشته، اما به‌دلیل عدم پیچیدگی این محصول و استقبال عجیبی که توسط جوانان از آن صورت گرفت، در مدت زمان کوتاهی شاهد ساخته‌شدن مدل‌های مختلف با امکانات و قابلیت‌های متنوع بودیم.

تفاوت اصلی در اسکوترها، به میزان شارژدهی آن‌ها بازمی‌گردد. یعنی هرچقدر باتری‌های اسکوتر ظرفیت بیشتری برای ذخیره انرژی و طی مسافت بیشتر داشته باشند، قیمت آن مدل از اسکوتر افزایش می‌یابد. در مدل‌های ساده‌تر و ارزان‌تر می‌توان با هر مرتبه شارژ وسیله، انتظار پیمایش ۱۰ تا ۱۵کیلومتر را برای یک فرد با وزن ۸۰کیلوگرمی ‌داشت، اما در مدل‌های گران‌تر این میزان به ۲۵ یا حتی ۴۰کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

اما مگر ممکن است وسیله جدیدی به بازار عرضه شود و مورد استقبال قرار بگیرد و کسب‌و‌کارهای نوپایی براساس آن وسیله به‌وجود نیایند؟ در مورد اسکوترهای برقی هم شاهد این موضوع بودیم. در قاره سبز که اکثر شهرها دارای پستی و بلندی‌های کمی‌ هستند و بیشتر خیابان‌ها سطحی صاف و بدون شیب دارند، چندین اپلیکیشن اجاره اسکوتر برقی توسعه داده شد و در اختیار کاربران قرار گرفت.

تنها در آلمان تا به امروز پنج‌شرکت تازه‌تاسیس با توسعه اپلیکیشن برای اجاره اسکوتر و پخش‌کردن هزاران اسکوتر در نقاط مختلف شهر، امکان اجاره دقیقه‌ای این وسیله نقلیه را به‌وجود آورده‌اند. در ابتدای ورود اسکوترهای برقی به بازار آلمان، پلیس و شهرداری با چالش‌های فراوانی مواجه بودند. از تامین امنیت عابرین پیاده در برابر جوانان اسکوترسوار تا تصمیم‌گیری در مورد محل پارک این وسیله‌ها.

درنهایت قوانین لازم برای استفاده عموم از این وسیله تصویب شد و مقرر شد که حداکثر سرعت همه این دستگاه‌ها روی عدد ۲۰کیلومتر بر ساعت محدود شود و تمامی ‌دستگاه‌ها باید در برابر خسارات احتمالی به سایر وسایل نقلیه یا عابرین، بیمه شوند. در حال حاضر برای استفاده از اسکوتر هریک از شرکت‌های فعال در اروپا، قیمت‌های مختلفی وجود دارد .

اما به‌طور میانگین برای باز کردن قفل اسکوتر و شروع استفاده مبلغ یک یورو و برای هر دقیقه استفاده از وسیله هم مبلغ ۲۵سنت محاسبه می‌شود تا در پایان ۱۰دقیقه استفاده از اسکوتر، حدودا ۳٫۵یورو از حساب مسافر کسر ‌شود.

اما چالشی که همه شرکت‌ها کماکان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، مسئله شارژ مجدد باتری محصولات است که آن‌ها را مجبور به جمع‌آوری دوره‌ای اسکوترهای بدون شارژ از سطح شهر، و پخش کردن آن‌ها بعد از شارژ باتری در نقاط مختلف شهر کرده. شاید نقطه نهایی این وسایل جایی باشد که با کمک انرژی خورشید شارژ شوند و به وسایلی همیشه در دسترس تبدیل گردند.

کدخبر: ۳۴۶۲۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر