کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۲۶۶
تاریخ خبر:

اسپوتنیک ‌و ‌ذوالجناح ‌و‌ لاهه؛ موفقیت‌های دیده نشدند

روزنامه هفت صبح | حسن روحانی و دولتش در پایان هفته گذشته، سه موفقیت چشمگیر را تجربه کردند ولی همان‌طور که پیش از این هم از دولت انتظار داشتیم، تبلیغاتی درست در مورد آن‌ها صورت نگرفته و افکار عمومی از آن‌ها و اهمیتشان بی‌خبر است. البته باید اشاره کرد که حجم بالای مشکلات معیشتی و نیز مسایل مربوط به قرنطینه در عدم توجه افکار عمومی به این سه موفقیت، تاثیر‌گذار است ولی به هر حال، این موضوع چیزی از بی‌کفایتی دولت در بیان موفقیت‌هایش کم نمی‌کند.

* یک: موفقیت اول را وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ارمغان آورده و باید آن را به نام امیرحاتمی نوشت. پرتاب ماهواره‌بری به نام ذوالجناح که هفته گذشته در مصاحبه با یک کارشناس فضایی در خصوص اهمیت آن صحبت کرده بودیم. من‌جمله اینکه این ماهواره‌بر، توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰کیلوگرم در مدار ۵۰۰کیلومتری را دارد و در جریان ساخت آن، کشور به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور دست پیدا کرده است.

* دو: موفقیت دوم، کار مجموعه خانم جنیدی، در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بود. ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، از آمریکا شکایتی کرده بود در دیوان بین‌المللی دادگستری. آمریکا اعتقاد داشت که دیوان در این زمینه اصلا صلاحیتی برای بررسی موضوع ندارد و بنابراین دیوان باید ابتدا ثابت می‌کرد که چنین صلاحیتی دارد و بعد از آن اصل دعوا را بررسی کند.

روز چهارشنبه خبر آمد که دیوان رای داده که چنین صلاحیتی دارد و بنابراین موفقیتی چشمگیر برای ایران در زمینه حقوقی به دست آمد؛ آن هم در مقابل آمریکا که در زمینه حقوق بین‌الملل صاحب ادعا است. اگر بخواهیم مشابه این رویداد را برایتان بگوییم باید گفت که در دعوای بین انگلستان و ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری در زمان دکتر مصدق نیز برعکس همین رای، یعنی قرار دیوان مبنی بر عدم صلاحیتش بود که باعث شد تا سال‌‌ها همه از پیروزی بزرگ ایران سخن بگویند.

* سه: و موفقیت سوم را باید حاصل همکاری وزیر بهداشت و خارجه دانست. نمکی مدت‌هاست به دنبال واکسن است و ظریف با سفر هفته قبلش، قرارداد خرید واکسن از روس‌ها را خرید و این محموله روز پنجشنبه وارد ایران شد و قرار است به زودی پروژه واکسیناسیون آغاز شود. دیروز البته این خبر هم منتشر شد که ایران توانسته واکسن آسترازنکا را هم خریداری کند و بنابراین دست ایران در زمینه تنوع سبد واکسیناسیون هم پر خواهد بود.

با این حال هیچ یک از این اتفاقات آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. آن هم در شرایطی که جامعه با طوفانی از اخبار منفی روبه‌رو است. باز هم می‌گوییم که به افکار عمومی حق می‌دهیم که به این مسایل توجهی نکند ولی گلایه اصلی از دولتی است که نمی‌تواند این موفقیت‌ها را تبلیغ کند و البته اصولگرایانی که آنقدر با عینک سیاه به دولت حسن روحانی نگاه می‌کنند که درباره هیچ یک از این اقدامات آن طور که باید و شاید، حرف نمی‌زنند و دست آخر آن را محصول حاکمیت می‌دانند و از انتساب آن به دولت خودداری می‌کنند.

کدخبر: ۳۷۲۲۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر