کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۵۹۲
تاریخ خبر:

اسنپ، پزشک اینترنتی را بلعید!

روزنامه هفت صبح | «خدمات پزشک و مشاور به اسنپ اضافه شد»؛ این خبری است که اسنپ آن را به طور رسمی منتشر کرده … اسنپ که در چند ماه گذشته به صورت چراغ خاموش دست به تعدیل نیرو در شرکت‌های زیرمجموعه خود و به خصوص در اسنپ تریپ و اسنپ فود زده است، چه شده که تصمیم گرفته سیستم خدمات پزشکی آنلاین ارائه دهد؟ آیا استقبال مردم از اپلیکیشن‌های مشابه باعث شده تا اسنپ یک بیزینس مدل طولانی طراحی کرده و این سرویس را راه‌اندازی کند؟ کارشناسان امور بازاریابی و دیجیتال درباره فرصت شناسی اسنپ نگاه مثبت دارند.

اما در مورد قوام و دوام این راه جدید تردید دارند. نمونه های سابق نشان می دهد که اسنپ به رغم چابکی و فرصت شناسی ،‌بیزینس مدل موثر و با دوام کمتر توانسته طراحی کند و با بحران های کوچک به مشکل برخورده اند . مواردی که دست به دست هم داده تا به خدمات «پزشک و مشاوره» اسنپ با دیده تردید نگاه شود.. قبل از همه اما ببینیم این خدمات چه چیزهایی را شامل می‌شود و به چه دردی می‌خورد؟

*** ماجرای پزشک اینترنتی
طبق گزارش کافه بازار، در دوران کرونا، ، اپلیکیشن‌های دسته «دارو و درمان» با افزایش ۳۱۳ درصدی دانلود و به‌روزرسانی مواجه شدند. اپلیکیشن‌های «هاسپیتل»، «پزشکت»، «ماسک»، «گهواره» و «سفیران سلامتی» از جمله این برنامه‌ها بودند. «هاسپیتل» یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین آن‌ها بود. در ابتدا دسته پزشک مورد نظر را پیدا می‌کنید، از میان آن‌ها پزشک مورد نظر را انتخاب کرده و ویزیت را پرداخت می‌کنید. (ویزیت‌ها معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان).

سپس از طریق اپلیکیشن با پزشک مورد نظر صحبت کرده (در حدود ۱۵ دقیقه) و سپس نسخه و تجویز مورد نظر برای شما فرستاده می‌شود. در دوران اوج کرونا که توصیه شده بود مردم به جز کارهای ضروری به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها نروند، بسیاری از کاربران ترجیح دادند از این دسته از اپلیکیشن‌ها استفاده کنند. حالا اسنپ تصمیم گرفته با قدیمی‌ترین آن‌ها همکاری کند. مانند همکاری با زود فود که در آخر منجر به خرید همه سهام آن شد و اسم برند نیز به اسنپ فود تغییر کرد.

*** اسنپ چه گفت؟
شرکت اسنپ در توضیح خود گفته: «با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و توصیه به حضور حداقلی در مراکز بهداشتی، اسنپ با همکاری هاسپیتل سرویس «پزشک و مشاور» را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است. به این ترتیب امکان دریافت مشاوره‌پزشکی و روان‌شناسی به صورت آنلاین برای کاربران اسنپ فراهم شده است.

تمامی کاربران سوپراپلیکیشن اسنپ، از این پس می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری در مراکز درمانی، با استفاده از سرویس «پزشک و مشاور» در تمامی زمینه‌های پزشکی و روان‌شناسی به صورت آنلاین مشاوره دریافت کنند. تمامی مشاورانی که با این سرویس همکاری می‌کنند طی یک فرآیند دقیق تایید شده‌اند و با پایبندی به حفظ حریم شخصی، تمامی جزئیات مشاوره و شماره تماس کاربران به صورت محرمانه خواهد بود.»

*** چرا برخی کارشناسان بدبین هستند؟
همانطور که گفتیم، دو دلیل باعث شده تا برخی کارشناسان به این ماجرا بدبین شوند. این دو ماجرا را مرور می‌کنیم.

*** ماجرای ریحون و چیلیوری: اسفند سال گذشته بود که علیرضا صادقیان، مدیرعامل سرویس آنلاین غذای چیلیوری، در حساب توئیتری خود از توقف فعالیت چیلیوری، حداقل به‌صورت موقتی خبر داد. این سرویس که کار آن با سرمیز شروع شده بود، در همین ماه‌های اخیر با استارتاپ ریحون، دیگر سرویس آنلاین غذا در کشورمان به‌منظور رقابت با اسنپ فود و کم کردن فاصله با آن ادغام شده بود.

او در بخشی از متن خود نوشته بود:‌ «تیم چیلیوری، ریحون و سرمیز، تلاش شبانه‌روزی خود را در ماه‌های اخیر نیز ادامه داده‌اند ولی شیوع بحران کرونا باعث افت ۷۰ درصدی میزان سفارش آنلاین غذا شده و آن‌ها را مجبور کرده تا مذاکره برای جذب سرمایه‌ جدید را به پایان این شرایط موکول کنند. در دو سال گذشته و حتی اکنون، انرژی و هزینه‌ زیادی بابت خنثی‌سازی اقدامات انحصارگرایانه‌ رقیب آن‌ها به‌جای تمرکز بر کسب‌وکار خود صرف شده است.

این رقابت ناسالم جلوی همکاری رستوران‌ها با چیلیوری را می‌گرفت و حتی باوجود رأی شورای رقابت به نفع آن‌ها، به‌دلیل نبود رگولاتور و شرایط رقابتی سالم، این روش انحصارگرایانه همچنان ادامه داشته است.» به این ترتیب در حال حاضر نه نامی از زود فود که اسنپ آن را خریده باقی مانده و نه نامی از سایر رقبا. آیا این ماجرا برای اپلیکیشن « هاسپیتل» و سایر رقبا تکرار خواهد شد؟

***‌ ماجرای اسنپ تریپ: در ادامه تعدیل نیروهای فعالان صنعت گردشگری آنلاین، اسنپ تریپ طی یک بیانیه از خداحافظی با ۳۴ تن از نیروهای خود خبر داده است. این سومین تعدیل یک گروه فعال آنلاین در حوزه گردشگری بود و طبق شنیده‌ها و شایعات البته تعداد تعدیلی‌های اسنپ بیشتر از این مقدار بوده است. اسنپ در بیانیه خود گفته بود: «قطعا این تصمیم که به دلیل شرایط کنونی اتخاذ شده خسارت‌های ناشی از این شرایط را جبران نخواهد کرد و جدا شدن هر یک از اعضای تیم اسنپ‌‎تریپ برای ما دشوار است.» آیا با فروکش کردن کرونا و کاهش استفاده از اپلیکیشن‌های پزشکی آنلاین، اسنپ اقدام به تعدیل نیرو خواهد کرد؟

کدخبر: ۳۳۰۵۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر