کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۱۸۱
تاریخ خبر:

اسم استاد آواز ‌‌روی گران‌ترین‌ خیابان تهران ‌

روزنامه هفت صبح | سرانجام روز گذشته خیابان فلامک به «محمدرضا شجریان» تغییر نام پیدا کرد. بعد از مخالفت‌ها و حاشیه‌های زیادی که از سال پیش در شورای شهر در جریان بود بالاخره با این نامگذاری موافقت شد. شهریورماه امسال نامه‌ محرمانه‌ای منتشر شده بود که در آن محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از پیروز حناچی، شهردار تهران خواسته بود مصوبه شورا در خصوص تغییر نام خیابانی به نام محمدرضا شجریان را به اجرا در نیاورد.

حالا با گذشت کمتر از یک ماه از زمانی که هاشمی در واکنش به آن نامه گفته بود «صبر کنید، نگرانی وجود ندارد» دست آخر روز گذشته نام شجریان برای یکی از خیابان‌های شهرک غرب تهران تصویب و ابلاغ شد.ماجرا از اینجا شروع شد که دهم اردیبهشت سال گذشته شورای شهر به شهرداری ابلاغ کرد که این خیابان به نام استاد بزرگ آواز ایران تغییر نام دهد اما بعدا در یک نامه محرمانه مشخص شد رئیس شورا از پیروز حناچی خواسته که تااطلاع ثانوی آن را اجرا نکند.

احتمالا داستان هم به اعتراض تعدادی از محافظه‌کاران برمی‌گشت که در عوض شدن تصمیم رئیس شورای شهر بی‌تاثیر نبوده است. البته قبل از اینکه این نامه منتشر شود، گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که می‌گفت فرمانداری مخالف این تغییر نام بوده است؛ همانطور که قبلا هم گفته می‌شد این نهاد با تغییر نام خیابان‌های تهران به اسم چهره‌های فرهنگی مانند فروغ فرخزاد، هوشنگ ابتهاج و سیمین دانشور بر تعدادی از خیابان‌ها مخالفت کرده بود.

فرمانداری همچنین تا امروز با خیابان‌هایی به اسم اعظم طالقانی، مهدی بازرگان و سهیل گوهری مخالفت کرده است و در نامه‌ای هم به شورای شهر گفته بود که اولویت با نام شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران است. امروز در حالی که فقط یک روز به چهلم مرگ استاد شجریان باقی مانده است دیگر کسی دربرابر این مصوبه مقاومت نکرد.

حجت نظری، یکی از اعضای شورای شهر تهران روز گذشته با ابراز تاسف از اجرا نشدن مصوبه قبلی درخصوص نامگذاری این خیابان در زمان حیات استاد شجریان گفت: «این تغییر نام باید حدود دو سال پیش و همان زمانی که شورا تغییر نام خیابانی به نام ایشان و چندین چهره علمی و فرهنگی کشور را مصوب کرد، رخ می‌داد که متاسفانه انجام نشد و بسیار متاسفیم که امروز این خیابان در شرایطی نامگذاری می‌شود که استاد شجریان بزرگ دیگر در میان ما نیستند.»

حالا با اینکه نام شجریان در ابتدا و انتهای خیابان فلامک نشسته اما هنوز شورای فرهنگ عمومی تصمیمش را برای انتخاب روز اول مهر به عنوان روز شجریان و روز ملی موسیقی نگرفته است. این هم یکی دیگر از پیشنهادهایی بود که روز تشییع و تدفین او در مشهد مطرح شده بود اما حتی بعد از مرگش هم هنوز ابلاغ نشده است.

*** خیابان فلامک کجاست؟
آن خیابانی که از امروز قرار است اسم شجریان به اسم آن زده شود در شهرک غرب قرار دارد و از خیابان بلوار سیمای ایران شروع می‌شود و به شهید دادمان می‌رسد. دقیقا همزمان با این تغییر نام در نقشه‌های آنلاین مثل گوگل مپ، بلد و دیگر مسیریاب‌ها هم خیابان فلامک روی نقشه دیده نمی‌شود و به جای آن نام استاد آواز ایران روی آن نقش بسته است.

یک طرف این خیابان بیمارستان لاله قرار دارد و ساختمان‌های دو قلوی وزارت بهداشت هم پشت به خیابان فلامک ساخته شده است. خانه‌های ویلایی خیابان فلامک مانند بیشتر محله‌های شهرک غرب یک مهندسی مدرن دارند که ساخته دست مهندس‌های آمریکایی دوره پهلوی بوده است. بیشتر این خانه‌ها بعد از انقلاب به تعاونی‌های مسکن واگذار شده است.

دلایل زیادی وجود دارد که فلامک را یکی از بهترین خیابان‌های محله ایوانک شهرک غرب کرده است. همه فرعی‌های فلامک که در فاز چهارم این محله قرار گرفته، بن‌بست بوده و معمولا انتهای هر بن‌بست یک نیم‌دایره طراحی شده تا خودروها جایی برای دور زدن داشته باشند. یک طرف این خیابان خانه‌ها ویلایی و طرف دیگر آپارتمانی هستند.

این را حسین میرزایی، یک مشاور املاک در محله شهرک غرب توضیح می‌دهد. به گفته او خانه‌های نوساز این خیابان متری ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان معامله می‌شوند اما قیمت خانه‌های فلامک شمالی از همه گران‌تر است. فلامک شمالی به آن قسمت از خیابان می‌گویند که بعد از بلوار فرحزادی ادامه دارد. این مشاور املاک معتقد است عوض شدن نام فلامک به شجریان تاثیری در افزایش قیمت‌ها نمی‌گذارد.

به گفته این مشاور املاک در شهرک غرب شش فاز وجود دارد ولی از کل این شش فاز شهرداری فقط به ۱۱ کوچه فلامک اجازه ساخت و ساز می‌دهد. به غیر از آن در هیچ نقطه‌ای از محله‌های قدیمی شهرک غرب این اجازه داده نمی‎شود که خانه‌ای را بکوبند و دوباره بسازند. به همین خاطر به خصوص بین بساز‌بفروش‌ها طرفداران بیشتری دارد. همچنین وقتی افراد می‌خواهند خانه‌ای در شهرک غرب بخرند اول سراغ فلامک می‌آیند.

البته زمین‌ها و محله‌های جدیدی مثل شفق هم به شهرک غرب اضافه شده اما طرفداران شهرک غرب ترجیح می‌دهند جایی ساکن شوند که از قدیم اسم شهرک روی آن بوده است؛ یعنی ساکن خیابان فلامک و همین محله‌ای که از فردا پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان دیگر روی همه تابلوهای محله شهرک غرب به محمدرضا شجریان تغییر نام پیدا خواهد کرد.

کدخبر: ۳۵۹۱۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر