کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۶۵۶
تاریخ خبر:

اسرار مالی شرکت‌ها؛ از بانک صادرات‌ تا ‌دخانیات و ‌ویتانا

روزنامه هفت صبح ، علی مزینانی | نتیجه سرک کشیدن به اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی همیشه جذاب است. اعداد و ارقامی منتشر شده که دسترسی به آنها در شرایط عادی سخت است و در گزارش‌های مالی بین جداول متعدد گم می‌شوند.

*** بانک صادرات
گزارش مالی حسابرسی شده شش ماهه اول سال ۹۹ این بانک نکات جالبی دارد. تعداد ارقام و اعداد گزارش چنان بالاست که به نظر می‌رسد حسابرس بانک هم دچار اشتباه شده است. در یادداشت ۳-۴۵ درآمد بانک صادرات از ارسال پیامک به مشتریان را ۷۵۷۷۱۱ میلیارد ریال اعلام کرده که اگر درست حساب کرده باشم، ۷۱‌هزار میلیارد تومان می‌شود که منطقی نیست. احتمالا به جای میلیارد باید می‌نوشت میلیون ریال. یعنی ۷۱ میلیارد تومان سود خالص فقط از ارسال پیامک سود برای مشتریان.

این بانک تا پایان شهریور ۹۹، حدود ۱۸‌هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان تسهیلات داده که ارقام تقریبی‌اش این است: سهم حقوقی‌ها ۱۲‌هزار میلیارد تومان‌، مشتریان حقیقی حدود ۴‌هزار میلیارد تومان و کارکنان بانک هم ۱۷۰۰‌میلیارد تومان.نمی‌دانستم بانک‌ها به همدیگر هم تسهیلات می‌دهند. این بانک تا پایان شهریور ۹۹، حدود ۱۲‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک آینده، ۳۳۰۰میلیارد تومان به قوامین و ۳‌هزار میلیارد تومان هم به موسسه ملل داده است.

ترکیب سهامداران بانک صادرات نسبت به سال ۹۸ هم یک تغییر خاص داشته است؛ برادران فلاحتیان که سال ۹۸ حدود ۵ درصد سهام بانک را داشتند، بخشی از این سهام را در قبال دیون ارزی خود به بانک صادرات از دست داده‌اند. نکته اینکه: نام یکی از برادران فلاحتیان در دادگاه فساد بانک ملت آمده بود و سخنگوی قوه قضائیه هم چندی پیش از بازگشت ۱۲‌هزار میلیارد تومان مطالبات بانکی خبر داده بود که گویا بخشی از بازگشت پول‌ها در گزارش مالی بانک صادرات انعکاس داشته است.

نکته آخر‌: صفحات ۱۴۷ و ۱۴۸ گزارش مالی مربوط به فهرست تسهیلات مدیران بانک صادرات است اما کیفیت تصویر اسکن شده پایین است و احتمال اشتباه در اعداد تسهیلات زیاد است. دو روز گذشته از سازمان حسابرسی‌، روابط عمومی و دفتر حسابداری مالی بانک صادرات پیگیری کرده‌ام و به نتیجه‌ای نرسیده‌ام. حتما مصلحتی است که همین صفحات باید با کیفیت پایین منتشر شود. نتیجه پیگیری بماند برای هفته بعد.

*** شرکت دخانیات
تا جایی که می‌دانم شرکت دخانیات ایران انحصار تولید و واردات سیگار را در اختیار دارد. در مورد بازار بزرگ سیگار اعداد و ارقام زیادی گفته می‌شود. اما مستندترین اطلاعات مربوط به گزارش مالی سال ۹۵ این شرکت در کدال بورس است‌. این شرکت مشمول اصل ۴۴ است و باید هر سال گزارش مالی حسابرسی شده خود را در کدال بورس منتشر کند. اما از سال ۹۵ به بعد چنین اتفاقی نیفتاده است.

درآمد فروش این شرکت از دخانیات در سال ۹۵، حدود ۶۱۱ میلیارد تومان بوده که پس از کسر هزینه‌ها، سود فروش دخانیات به مردم فقط ۳۱میلیارد تومان بوده و بدتر اینکه سال قبلش، ۸میلیارد تومان هم ضرر داشته است. دولت ۵۵ درصد هم شرکت دخانیات را به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار کرده و ۴۰ درصد هم در جریان سهام عدالت به مردم واگذار شده است.

شرکت دخانیات در سال‌۹۵‌، ۱۰میلیارد و ۸۱۳میلیون نخ سیگار تولید و به بازار عرضه کرده است! این منهای سیگار قاچاق است. سیگار بهمن کوتاه با سه میلیارد و ۶۷۷ میلیون نخ رکورد تولید را دارد‌. ۵۸۵ تن تنباکو هم توسط شرکت تولید و عرضه شده است.شرکت دخانیات در پایان سال‌۹۵‌؛ ۱۲۵‌میلیارد تومان از شرکت بی.ای.تی پارس بابت کارمزد قرارداد تولید سیگار مونتاناو پالمال و همچنین بابت ۳ دلار حق انحصار واردات و تولید طلبکار بوده است.

(جزئیات حق انحصار واردات ۳دلاری سیگار نیامده است. جالب است بدانید شرکت بی.ای.تی یک شرکت انگلیسی تولیدکننده سیگار است که سال ۹۵ کارخانه تولیدی خود را هم در بخش پلنگ آباد اشتهارد افتتاح کرده و اعضا هیات مدیره آن هم هنوز اتباع خارجی هستند.)

*** شرکت ویتانا
تولیدکننده محصولات غذایی است که با برند بیسکویت مادر همه آن را می‌شناسیم. فقط یک نکته در مورد گزارش مالی شش ماهه منتهی به خرداد ۹۹ این شرکت بگوییم : ۵۵ درصد سود خالص شرکت حاصل خرید و فروش سهام در بورس بوده است! یعنی یک شرکت تولیدی با سرمایه خود در بورس حضور فعال‌تری داشته نسبت به بازار محصولاتش. تمام.

کدخبر: ۳۷۰۶۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر