کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۲۷۰
تاریخ خبر:

استیضاح؛ روایتی از یک جنایت آمریکایی

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی ‌| در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه توئیتر مرسوم است که یک سوال ساده به ترندی تبدیل می‌شود و تعداد بسیاری از کاربران به آن پاسخ می‌دهند. چند ماه پیش نیز یکی از همین سوال‌ها در توئیتر ترند شد و از کاربران پرسیده شد که «پرخطرترین و کم‌ بازده‌ترین کاری که در عمر خود انجام داده‌اید چیست؟» پاسخ یکی از کاربران به این‌ سوال که در آن تنها به ارسال یک اموجی بسنده کرده بود بسیار مورد توجه قرار گرفت؛«مونیکا لوینسکی».

باید اعتراف کرد لوینسکی با انتشار همان یک اموجی ساده حرف‌های مفصلی زد و در خاتمه حرف‌هایش اذعان کرد امروز که ۲۵ سال از رسانه‌ای شدن رسوایی جنسی او و بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا می‌گذرد، می‌تواند بگوید که ارزشش را نداشت. حالا لوینسکی تصمیم گرفت حرف‌های ناگفته و جزئیات پرداخت نشده در مورد کم و کیف ماجرا و رابطه پنهانی خود با بیل کلینتون را در قالب یک سریال محبوب به مردم آمریکا بگوید و بدین ترتیب فصل سوم سریال پربیننده و جنجالی«داستان جنایت آمریکایی» با نام «استیضاح»که راوی ناگفته‌هایی از این پرونده است ساخته و قسمت اول آن شب گذشته پخش شد‌.

سریال داستان جنایت آمریکایی که پرونده‌های جنجالی قضایی در آمریکای معاصر را بازخوانی می‌کند در فصل اول خود به مرور پرونده جنجالی قتل نیکول براون و همسرش توسط او.جی. سیمپسون، قهرمان فوتبال آمریکایی و در فصل دوم به مرور پرونده قتل جوانی ورساچی، طراح مشهور لباس توسط اندرو کونانان پرداخت‌ و در ایستگاه سوم به سراغ لوینسکی‌گیت و پرونده رسوایی جنسی بیل کلینتون و احتمال استیضاحش به دلیل همین پرونده در زمان خود رفته است.

جالب است بدانید نام لوینسکی در میان تهیه‌کنندگان این فصل از سریال به چشم می‌خورد و این اتفاق شائبه‌‌هایی مبنی بر روایت یک جانبه او از روابط پنهانی‌اش با کلینتون را ایجاد کرد اما نویسندگان سریال در پاسخ به این‌ شائبه‌ها عنوان کردند که البته از خاطرات و جزئیات ناگفته لوینسکی در فیلمنامه خود بهره برده‌اند اما این شرط را پیش روی او گذاشتند که در استفاده روایت شخصی او در فیلمنامه هیچ اجباری در میان نباشد و تا حد امکان بتوانند خاطرات او را راستی‌آزمایی کنند.

از این رو گروه سازنده سریال به مخاطبان خود اطمینان دادند علاوه بر اینکه در فصل سوم یعنی استیضاح، با مسائلی درباره این پرونده مواجه خواهند شد که تاکنون چیزی از آن نمی‌دانستند، داستانی را خواهند دید که بر مدار امانتداری روایت خواهد شد. لوینسکی به بهانه پخش قسمت اول فصل سوم این سریال، مهمان برنامه تودی در شبکه خبری ان‌بی‌سی بود و گفت «همانطور که من از بیل کلینتون انتظار دارم که برای یک بار هم که شده، بیاید و از من عذرخواهی کند، من هم از مردم به خاطر ضربه‌ای که در آن دوران به روح و قلب آن‌ها وارد آوردم عذرخواهی می‌کنم.»

لوینسکی در ادامه برنامه گفت«از اینکه مردم تماشاگر ناگفته‌هایی از سخت‌‌ترین و بدترین لحظات زندگی من باشند احساس ترس می‌کنم و می‌رنجم اما یکبار برای همیشه باید تمام اتفاقات آنطوری که رخ داده بود روایت می‌شد به همین دلیل به طور توامان با غرور و خجالت از مردم می‌خواهم که بیننده فصل جدید سریال باشند.» گفتنی است لوینسکی در تابستان ۱۹۹۵ توانست با کمک یکی از بستگانش به عنوان کارآموز بدون حقوق در بخش کارکنان کاخ سفید مشغول به کار شود. در این دوران لوینسکی به بیل کلینتون نزدیک و نزدیک‌تر شد و طبق شواهد ۹ بار با او در اتاق بیضی کاخ سفید روابط جنسی برقرار کرد.

روابط تنگاتنگ مونیکا و کلینتون حساسیت‌ها در کاخ سفید را برانگیخت و به همین دلیل او در سال ۱۹۹۷ توسط رئیس کارکنان کاخ سفید به پنتاگون منتقل شد. در زمان خدمت لوینسکی در پنتاگون او با همکار خود، لیندا تریپ رابطه دوستی برقرار کرد و پس از گذشت مدتی در مکالمات خود با لیندا به روابط جنسی مخفی خود و رئیس‌جمهور اعتراف کرد. لیندا اعترافات مونیکا را به طور مخفیانه ضبط می‌کرد و نوار ضبط شده این اعترافات را در اختیار دادگاه قرار داد و به این ترتیب نام لوینسکی یک شبه بر سر زبان‌ها افتاد و بیل کلینتون هم به دلیل این رسوایی تا پای استیضاح رفت اما در نهایت توانست از این مخمصه جان سالم به در ببرد.

مونیکا در خلال این اتفاقات شهرت جهانی و بی‌بدیل پیدا کرد تا این حد که برخی از اندیشکده‌های علوم انسانی که بر روی مطالعات شهرت در جهان پژوهش می‌کردند پیشنهاد دادند برای سنجش و اندازه‌گیری شهرت افراد مختلف در جهان، واحدی به نام لوینسکی ابداع کنند. لوینسکی نیز از این شهرت بهره برد و برای کتاب مصاحبه خود ۵۰۰ هزار دلار و از محل حضورش در برنامه‌های تلویزیونی یک‌میلیون دلار به جیب زد.

در ادامه نیز توانست با اتکا بر همین شهرت با یک خط طراحی و تولید لباس قرارداد امضا کند و مجری برنامه‌های تلویزیونی شود. اما با دور شدن از کانون ماجرا و تغییر دولت در آمریکا، رفته رفته از شهرت او کم شد و جامعه بیش از پیش به شماتت و نفرت از او پرداخت. همچنین برملا شد که او در نوجوانی از طلاق پدر و مادرش به علت خیانت جنسی مادرش با معلم اپرای خود ضربه روحی سنگینی خورده و این ضربه روحی مونیکا را به ایجاد روابط پنهانی با مردان متاهل در زندگی خود ترغیب کرده است.

در ادامه کتابی هم از خاطرات معلم دبیرستان مونیکا منتشر شد که آقای معلم متاهل و صاحب خانواده در آن اعتراف کرده بود به مدت ۵ سال و تا قبل از ورود مونیکا به کاخ سفید با او رابطه پنهانی داشته است. هرچند این اتفاقات از بار گناه کلینتون نمی‌کاهد چرا که او نیز قبل از ورود به کاخ سفید و در زمان فرمانداری آرکانزاس توسط کارمندان زن خود مورد اتهام آزار جنسی قرار گرفته بود. مرور تمام این اتفاقات، شروع یک سریال جذاب ۱۰ قسمتی را نوید می‌دهد که خیلی زود در صدر ترندهای سینما و تلویزیون قرار گرفته است.

کدخبر: ۴۱۳۲۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر