کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۰۱۷۶
تاریخ خبر:

استقلال نگران است، پرسپولیس ریلکس!

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | آخرین مسابقه فصل فوتبال ایران امشب برگزار می‌شود. یک دربی حساس و تعیین‌کننده. برای موفقیت در چنین رقابت حساسی فاکتورهای زیادی اهمیت دارد. یک مقایسه نسبتا مفصل از «هفت‌صبح» نشان می‌دهد که پرسپولیس در بیشتر موارد وضعیت بهتری دارد و روی کاغذ شانس پیروزی این تیم بیشتر از استقلال به نظر می‌رسد.

ترکیب دو تیم؛ تا 90 درصد قطعی!
اگر مصدومیت‌ها نبود، ترکیب استقلال هم مثل ترکیب پرسپولیس برای دربی امروز کاملا قابل پیش‌بینی بود. ترکیب پایه، موفق و همیشه برنده پرسپولیس در هفته‌های اخیر به این شکل بوده: علیرضا بیرانوند درون دروازه، گئورگی گولسیانی، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر و علی نعمتی در خط دفاع، میلاد سرلک، مهدی ترابی، سروش رفیعی و سعید صادقی در خط هافبک و در نهایت وحید امیری و عیسی آل‌کثیر در خط حمله!

استقلال هم در بیشتر هفته‌های پایانی فصل ترکیب ثابتی داشت. سیدحسین حسینی دروازه‌بان این تیم بود، رافائل سیلوا، عارف غلامی، کوین یامگا و جعفر سلمانی مدافعان این تیم بوده‌اند، روزبه چشمی، آرش رضاوند و سعید مهری در خط هافبک بازی کرده‌‎اند و مهدی قایدی، محمد محبی و ارسلان مطهری هم در نوک خط حمله این تیم به میدان رفته‌اند. اما فارغ از مصدومیت و محرومیت‌های ناگزیر، ریکاردو ساپینتو در مقاطعی تغییراتی در ترکیب اصلی تیمش داد، مثل بازی کردن پیمان بابایی در دربی از ابتدا و به میدان رفتن ابوالفضل جلالی و سینا سعیدی‌فر در مقابل تراکتور!

با این حال ترکیب پایه و معمولا موفق استقلال در هفته‌های پایانی همین بود. اما در دربی امروز، می‌توان مطمئن بود که دو بازیکن استقلال غایب خواهند بود. کوین یامگا با وجود بازگشت دیرهنگام به ایران، آماده نشده و در تمرینات تیمی شرکت نکرده و عارف غلامی هم در تمرین روز دوشنبه مصدوم شده و به احتمال زیاد به بازی نخواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود محمدحسین مرادمند و صالح حردانی به جای این دو نفر در ترکیب اصلی استقلال قرار بگیرند.

دروازه‌بان‌ها؛ دست بالاتر بیرو
دروازه‌بان‌ها در این بازی خاص که احتمال کشیده شدنش به پنالتی هم وجود دارد، نقش مهمی دارند. در این پست، خیال پرسپولیسی‌ها بسیار راحت‌تر از هواداران استقلال است. علیرضا بیرانوند یک فصل رویایی را پشت سر گذاشته، در هفته‌های پایانی آماده‌تر از همیشه بوده، بیشترین کلین‌شیت فصل را ثبت کرده و پنالتی‌های زیادی را هم در این فصل مهار کرده، مثل پنالتی امین پورعلی در بازی رفت مقابل گل‌گهر و پنالتی مسعود شجاعی در بازی جام حذفی مقابل هوادار.

او در جام حذفی هم مقابل ون‌پارس در دقایق پایانی به زمین رفت و با مهار دو پنالتی باعث صعود پرسپولیس از مرحله یک‌شانزدهم شد. بیرانوند در دربی برگشت هم عالی کار کرد و با استفاده از تجربه بالایش به خوبی حملات استقلال را خنثی کرد. اما سیدحسین حسینی در استقلال فصل متوسطی را پشت سر گذاشت. گل‌های نسبتا زیادی خورد، چند اشتباه مرگبار و تاثیرگذار داشت و هیچ وقت هواداران را نسبت به آمادگی کامل فیزیکی و روحی خود مطمئن نکرد.

او چند سال پیش فوق‌العاده بود اما هواداران استقلال از او دو خاطره تلخ در دو فینال جام حذفی دارند: خوردن 3 گل بد در یک نیمه مقابل تراکتور و ناکامی در ضربات پنالتی مقابل فولاد خوزستان. هر دو بازی با شکست استقلال در فینال جام حذفی همراه شد. در واقع هم در جریان بازی و هم در ضربات احتمالی پنالتی، شانس موفقیت بیرانوند بالاتر از حسینی است. هر‌چند استقلال دو بار در سال‌های اخیر پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست داده و از جام حذفی حذف کرده است.

مهاجمان نوک؛ دربی‌باز سابق، دربی‌باز فعلی!
طبعا امید اول گلزنی هر دو تیم ‌باید مهاجمان نوک آنها باشد اما سبک بازی پرسپولیس و استقلال در این فصل به شکلی بوده که مهاجمان نوک آنها حتی به اندازه انگشتان یک دست هم گل نزده‌اند. البته این روزها وضعیت عیسی آل‌کثیر و ارسلان مطهری وضعیت متفاوتی دارند. مهاجم پرسپولیس که در مقطعی حتی تا آستانه کنار گذاشته شدن از تیم پیش رفته بود، در هفته‌های اخیر عالی و تاثیرگذار کار کرده است.

او در همین دربی دور برگشت لیگ بیست و دوم تک گل 3 امتیازی پرسپولیس را به زیبایی به ثمر رساند. او سابقا یک بار دیگر هم دروازه استقلال را در دربی‌ها باز کرده بود. عیسی در بازی جام حذفی مقابل گل‌گهر هم یکی از دو گل تیمش را زد و حالا در بهترین شرایط ممکن قرار دارد. او در حال حاضر یکی از دربی‌بازترین بازیکنان پرسپولیس به شمار می‌رود.

اما شرایط برای ارسلان مطهری خوب پیش نرفته است. او با 4 گل در دربی، یکی از بهترین گلزنان تاریخ در این مسابقه است. مهاجم آبی‌پوشان پایتخت در 3 بازی اولی که با پیراهن استقلال مقابل پرسپولیس قرار گرفت، توانست سه گل به این تیم بزند. در دربی رفت لیگ بیست و دوم هم زننده یکی از دو گل تیمش بود. اما حالا چند هفته‌ای می‌شود که پایش به گلزنی باز نشده است. او در 11 بازی آخر استقلال در لیگ‌برتر و جام حذفی فقط یک گل به نساجی زده و می‌توان از او به عنوان یک دربی باز سابق نام برد!

نیمکت‌ها؛ پرسپولیس سرتر است!
با قابل پیش‌بینی بودن ترکیب اصلی دو تیم، نفرات ذخیره هم کاملا مشخص هستند. در پرسپولیس فرشاد فرجی، کمال کامیابی‌نیا، امید عالیشاه، مهدی عبدی،‌ سینا اسدبیگی و محمد عمری شانس زیادی برای بازی کردن به عنوان بازین تعویضی دارند. بیشتر این نفرات هم بازیکنان باتجربه و موفقی هستند که می‌توانند به عنوان برگ برنده یحیی به زمین بروند.

اگر پرسپولیس پیش بیفتد،‌ شانس کامیابی‌نیا و اسدبیگی برای بازی کردن بالا خواهد رفت. عمری، عبدی و عالیشاه هم می‌توانند با تشخیص یحیی به زمین بروند و سبک بازی تیم‌شان را به دلخواه سرمربی تیم تغییر بدهند. از همه آنها هم انتظار تاثیرگذاری بالایی می‌رود و حتی بعید نیست که در نهایت تعویض طلایی تیم‌شان هم لقب بگیرند. اما شرایط استقلال روی نیمکت اصلا خوب نیست. رضا میرزایی که در چند بازی با ورودش به زمین نتیجه را به سود استقلال عوض کرد، رباط صلیبی پاره کرده، مهدی مهدی‌پور هم که در بازی نیمه‌نهایی جام حذفی مقابل استقلال خوب کار کرد، به دلیل محرومیت فینال را از دست داده است.

به این ترتیب نیمکت‌نشین‌های استقلال که شانس زیادی برای بازی در نیمه دوم دارند، عبارتند از: پیمان بابایی، زبیر نیک‌نفس، امید حامدی‌فر، سجاد شهباززاده و آرمان رمضانی! دو نفر آخر در این فصل حتی یک گل هم نزدند و از 3 نفر اول هم فقط پیمان بابایی است که پتانسیل این را دارد که تعویض طلایی ساپینتو لقب بگیرد. با مرور نیمکت‌نشینان دو تیم، در مقایسه با یحیی گل‌محمدی، دست ساپینتو روی نیمکت بسیار خالی‌تر به نظر می‌رسد.

فشار روحی؛ وضعیت وخیم استقلال!
نتیجه‌ دربی در هر شرایطی برای هواداران دو تیم مهم است. حتی در تشریفاتی‌ترین دربی‌ها هم هیچ کدام از مربیان و بازیکنان دو تیم نمی‌خواهند ببازند و از سوی هواداران سرزنش بشوند. این دربی اما اصلا تشریفاتی نیست و پای یک جام درمیان است و اهمیتش برای هواداران دو تیم بیشتر از دو دربی لیگ برتری است. با این حال به نظر می‌رسد باختن در بازی امروز، تبعات سنگین‌تری برای استقلال خواهد داشت.

پرسپولیس یک قهرمانی باارزش در لیگ طاقت‌فرسای بیست و دوم ‌ به دست آورده و رضایت هوادارانش را دارد. با وجود اهمیت کسب دوگانه و سه‌گانه، حتی اگر استقلال قهرمان جام حذفی شود، پرسپولیسی‌ها مقابل هواداران‌شان سرافکنده نخواهند بود. اما استقلال!‌ این تیم لیگ‌برتر را از دست داده و فقط یک سوپرجام به دست آورده که آن هم با یک بازی مقابل تیم نساجی به دست آمده است. اگر امروز هم پرسپولیس برنده بازی شود، خبری از سوپرجام نخواهد بود و از وعده کسب 4 جام توسط‌ ساپینتو فقط یکی از آنها عملی خواهد شد.

این بازی برای شخص ساپینتو هم به شدت مهم است. همه می‌دانند که سرنوشت او برای فصل بعد، در گروی موفقیت در جام حذفی است. به همین دلیل، هم سرمربی و هم بازیکنان استقلال،‌ برای موفقیت در بازی امروز، تحت فشار روحی و روانی بیشتری هستند و این می‌تواند کار را برای آنها سخت کند. آرامش خیال برای پیروزی در دربی مهم است و این چیزی است که استقلال امروز فاقد آن است.

کدخبر: ۵۲۰۱۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر