کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۹۲۵
تاریخ خبر:

استقلال ساپینتو قوی‌تر است یا تیم فرهاد مجیدی؟

روزهایی که تمام تمرکز مدیران استقلال روی مذاکره با گزینه های مختلف برای قبول هدایت این تیم بود، در اردوگاه رقیب اصطلاحا بمب های نقل و انتقالاتی یکی پس از دیگری منفجر می شد. آنها ابتدا علیرضا بیرانوند و در ادامه مرتضی پورعلی گنجی، سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی فر، گئورگی گولسیانی و سرانجام شاه ماهی نقل و انتقالات تابستان امسال یعنی سعید صادقی را به خدمت گرفتند.

در سمت مقابل، آبی پوشان پیش از توافق با سرمربی پرتغالی تنها سجاد شهباززاده ۳۲ ساله را به خدمت گرفته بودند و با انتخاب ریکاردو ساپینتو وارد بازار نقل و انتقالاتی شدند. نکته‌ای که در این میان عجیب بود، به صحبت‌های مدیران باشگاه برمیگردد که اعلام کردند استقلال به عنوان قهرمان لیگ برتر نیاز چندانی به جذب بازیکن جدید ندارد و تنها باید شاکله اصلی خود را حفظ کند. این گفته ها به مذاق هواداران خوش نیامد چرا که هر روز اخباری مبنی بر جدایی بازیکنان فصل گذشته تیم از جمله وریا غفوری، مهدی پور، دانشگر، حسینی، غلامی، چشمی، حسین زاده، یامگا و… به گوش می رسید. در این میان دانشگر به صورت قطعی از تیم جدا و راهی سپاهان شد، وضعیت وریا غفوری، رافائل سیلوا، عارف غلامی و امیرحسین حسین زاده نامشخص است ولی قرارداد سیدحسین حسینی، آرمان رمضانی، مهدی مهدی پور و روزبه چشمی تمدید شد.

آبی ها پس از جذب شهباززاده، به سراغ امید حامدی‌فر هافبک فصل قبل صنعت نفت رفتند. بازیکن ۲۱ ساله ای که در میانه میدان بازی می کند اما توانایی بازی در خط دفاعی را نیز دارد. درحالیکه تصور می شد با جدایی رودی ژستد و همچنین ضعف استقلال در گلسازی طی فصل قبل این تیم به سراغ خریدهای تهاجمی برود، ولی چنین نشد.

سومین خرید استقلال در تابستان امسال که یک سهمیه لیگ برتری این تیم را نیز به خود اختصاص داد، محمدحسین زواری نام دارد. بازیکنی که فصل قبل فقط و فقط ۲۸۳ دقیقه به میدان رفت و تنها ۲ بار توانست بیشتر از ۴۵ دقیقه برای آبادانی ها بازی کند. بازیکن جوان و ۲۱ ساله ای که عضو تیم ملی امید است و می تواند در آینده پیشرفت کند اما در مقطع کنونی که استقلالی ها زیر فشار خریدهای کهکشانی پرسپولیس بودند، عجیب به نظر می رسد.

رضا میرزایی چهارمین خرید آبی ها در بازار نقل و انتقالات تابستانی است. وینگر ۲۶ ساله و اصفهانی که از سپاهان به استقلال آمد، فصل قبل ۱۷ بار برای تیمش بازی کرد که فقط ۳ بار از ابتدا در ترکیب تیمش به میدان رفت. در این سه دیدار، او مقابل تراکتور و بین دو نیمه تعویض شد اما در دو بازی با ذوب آهن و آلومینیوم اراک ۹۰ دقیقه در ترکیب حضور داشت که ماحصل این ۱۷ بازی، یک گل برابر نفت مسجدسلیمان بود. میرزایی در مجموع ۴۵۰ دقیقه برای سپاهان بازی کرد که ۵ بازی کامل و ۹۰ دقیقه ای محسوب می شود که نمی تواند آمار خوبی به شمار بیاید.

سیدمحمد حسینی، مدافع هوادار، پنجمین خرید استقلال قرار است امشب به صورت رسمی به هواداران معرفی شود. البته حسینی نسبت به سایر خریدها آمار بهتری دارد. او فصل قبل ۲۱ بار از ابتدا برای هوادار به میدان رفت و به طور کلی فصل گذشته ۲۴ بازی انجام داد. حسینی ۲۷ ساله دو گل زد از جمله در دیدار برابر پرسپولیس و یک پاس گل هم داد. از از لحاظ آماری جزو مدافعین برتر لیگ بود و می تواند جای خالی دانشگر را پر کند.

در صورت جذب قطعی کاوه رضایی ۳۰ ساله، میانگین سنی خریدهای جدید استقلال به ۲۶ سال می رسد. آبی ها حامدی فر و زواری ۲۱ ساله، رضا میرزایی ۲۶ ساله، سیدمحمد حسینی ۲۷ ساله و سجاد شهباززاده ۳۲ ساله را به خدمت گرفته‌اند.

با وجود اینکه استقلال پنج سهمیه لیگ برتری خود را خرج کرده، اما هواداران این تیم هنوز بابت فعالیت نقل و انتقالاتی تیم محبوبشان رضایت ندارند. گفته می شود که مدیران باشگاه به دنبال توافق نهایی با کاوه رضایی هستند تا این بازیکن را نیز آبی پوش کنند. با این حال هواداران استقلال انتظار دارند که تیمشان حداقل یک بازیکن باکیفیت خارجی نیز جذب کند

پس از تمدید قرارداد سیدحسین حسینی و حضور علیرضا رضایی، استقلال هیچ نگرانی بابت دروازه تیمش ندارد. بازگشت مرادمند قطعی شده و به زودی قرارداد او تمدید می شود. سیدمحمد حسینی بازیکنی است که جذب شده تا جانشین دانشگر شود. در صورت حفظ عارف غلامی و سیلوا، استقلال نیازی به مدافع جدید ندارد. سیاوش یزدانی نیز سخت در تلاش است تا مشکلاتش برای بازگشت را حل کند و بتواند فصل بعد نیز در کنار آبی ها بماند. اگر تمام این اتفاقات رخ دهد و حتی یک نفر از میان غلامی و سیلوا نیز جدا شوند، باز هم استقلال نیاز به خرید مدافع جدیدی ندارد.

وضعیت وریا غفوری برای فصل بعد نامشخص است. کاپیتان آبی ها در انتظار تماس مدیران است تا بتواند قراردادش را تمدید کند و باید منتظر ماند و دید وضعیت این بازیکن و سمت راست استقلال به کجا خواهد رسید. در صورت جدایی، مدیران باید به فکر جذب جانشین صالح حردانی باشند.

روزبه چشمی، مهدی مهدی پور، زبیر نیک نفس، امید حامدی فر، سعید مهری و رضا آذری بازیکنانی هستند که توانایی بازی در میانه میدان را دارند. دو نفر آخر این لیست ممکن است از استقلال جدا شوند ولی با این وجود دست سرمربی پرتغالی برای انتخاب بازیکنان مدنظرش در میانه میدان باز است. باید دید که سرمربی پرتغالی قصد دارد تیمش را با چه سیستمی روانه میدان کند. اگر در ترکیب مورد نظر او نیازی به هافبک تهاجمی نباشد، استقلال نیازی به جذب بازیکن جدیدی ندارد اما اگر او به دنبال هافبک تهاجمی یا بازیساز باشد، آبی ها باید به دنبال یک گزینه مناسب باشند.

هنوز وضعیت امیرحسین حسین زاده نامشخص است. اگر این بازیکن از جمع آبی ها جدا شود، استقلال نیاز مبرمی به جذب یک وینگر توانمند خواهد داشت. کوین یامگا نیز ساز جدایی کوک کرده ولی او نمی تواند راهی تیم دیگری شود. عزیزبک آمانوف، سبحان خاقانی و امیرعلی صادقی دیگر گزینه‌های در دسترس ساپینتو هستند. با این حال تمام تمرکز استقلال در این قسمت از زمین روی جذب محمد محبی است. آنها قصد دارند با پرداخت مبلغ رضایت نامه این بازیکن به سانتاکلارا، محبی را جذب کنند. استقلال با سجاد شهباززاده قرارداد امضا کرده و با کاوه رضایی نیز توافقاتی صورت گرفته است. آرمان رمضانی نیز قراردادش را تمدید کرد و ولی وضعیت ارسلان نامشخص است. در صورت جدایی مطهری، استقلال نیاز به جذب یک مهاجم دیگر دارد و گفته می شود یک بازیکن خارجی مدنظر آبی ها قرار گرفته است.

کدخبر: ۴۶۴۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر