کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۶۸۸
تاریخ خبر:

استقلال آماده دربی است یا پرسپولیس؟

روزنامه هفت صبح |دیروز مشخص شد که دربی مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی روز ۲۴ تیر در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. هنوز یک ماه تا آن بازی زمان داریم اما بد نیست شریط احتمالی دو تیم در این یک ماه را بررسی کنیم تا ببینیم این قرعه و زمان برگزاری بازی، بیشتر به سود استقلال است یا پرسپولیس؟

*** برنامه بازی‌ها: کاملا به سود استقلال
مرور برنامه بازی‌های دو تیم تا قبل از دربی نشان می‌دهد که اوضاع کاملا به سود استقلال است. این تیم تا قبل از دربی پنج بازی باید برگزار کند. استقلال ابتدا در تاریخ ۳۱ خرداد میزبان شهرخودرو خواهد بود. سپس در تاریخ ۴ تیر در ورزشگاه آزادی به مصاف گل‌گهر سیرجان خواهد رفت. احتمالا در تاریخ ۹ تیر در اراک یا شهری دیگر مهمان آلومینیوم خواهد بود، در تاریخ ۱۵ تیر در تهران به مصاف تراکتور خواهد رفت و در نهایت در تاریخ ۱۹ تیر در ورزشگاه قوامین تهران، مقابل سایپا قرار خواهد گرفت. در واقع استقلال تا قبل از دربی فقط یک بار از استان تهران خارج خواهد شد.

اما پرسپولیس. این تیم روز ۳۰ خرداد بازی سوپرجام فوتبال ایران را در ورزشگاه آزادی مقابل تراکتور برگزار خواهد کرد. ۴ تیر در رفسنجان به مصاف مس خواهد رفت، در تاریخ ۹ تیر میزبان گل‌گهر سیرجان خواهد بود، در روز ۱۵ تیر در ورزشگاه غدیر اهواز مقابل فولاد خوزستان قرار خواهد گرفت و در نهایت ‌ ۱۹ تیر در ورزشگاه آزادی رویاروی آلومینیوم اراک قرار خواهد گرفت. برخلاف استقلال که قبل از دربی فقط یک بار از تهران خارج خواهد شد، پرسپولیس دو سفر طولانی رفسنجان و اهواز خواهد داشت که می‌تواند بازیکنان این تیم را خسته کند.

*** سختی بازی‌ها: کمی تا قسمتی به سود استقلال
البته نمی‌توان به همین راحتی بازی‌ها و حریفان دو تیم را سخت یا آسان ارزیابی و نتایج آنها را پیش‌بینی کرد اما به هر حال با نگاهی به شرایط جدول می‌توان‌ دریافت که از میان دو تیم پرسپولیس و استقلال کدامیک روزهای سخت‌تری را در پیش دارند. گل‌گهر سیرجان، آلومینیوم اراک و تراکتور حریفان مشترک سرخابی‌ها تا قبل از دربی هستند که البته بازی با تراکتور برای استقلال در چارچوب لیگ برتر برگزار می‌شود و برای پرسپولیس، فینال سوپرجام خواهد بود.

هر دو تیم میزبان گل‌گهر سیرجان خواهند بود و پرسپولیس، میزبان و استقلال، مهمان آلومینیوم خواهند بود. تا اینجای کار به نظر می‌رسد شرایط برای پرسپولیس بهتر است اما دو بازی دیگر، این وضعیت را تغییر می‌دهد. استقلال باید با سایپا و شهرخودرو که تیم‌های پایین جدولی هستند روبه‌رو شود اما پرسپولیس باید با فولاد که تیمی بالای جدولی است و همچنین مس رفسنجان که در میانه جدول قرار دارد روبه‌رو شود. بنابراین به نظر می‌رسد از نظر سختی بازی‌ها هم اوضاع تا حدودی به سود استقلال است.

*** آمادگی بازیکنان: به سود استقلال
بازی‌های دو تیم چند روز پس از بازی آخر تیم ملی مقابل عراق که دیشب برگزار شد، آغاز می‌شود. در این فاصله ملی‌پوشان دو تیم که چهار بازی ملی در فاصله ۱۲ روز در بحرین انجام داده‌اند و خسته شده‌اند، نیاز به ریکاوری و استراحت کافی دارند اما ماجرا اینجاست که استقلال فقط دو ملی‌پوش در اردوی تیم ملی دارد. مهدی قایدی که تا قبل از بازی دیشب کمتر از ۴۵ دقیقه برای تیم ملی به میدان رفته و عارف غلامی هم بعدا به اردوی تیم ملی اضافه شده و یک دقیقه هم بازی نکرده است.

ولی پرسپولیس ملی‌پوشان بیشتری دارد. از این تیم شش بازیکن در اردوی تیم ملی حضور دارند. وحید امیری، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی، مهدی ترابی، سیامک نعمتی و کمال کامیابی‌نیا در بحرین حضور داشتند که کامیابی‌نیا مصدوم شد و میلاد سرلک هم‌تیمی او به اردوی تیم ملی دعوت شد. به جز سیامک نعمتی، سایر پرسپولیسی‌ها جزو بازیکنان اصلی تیم ملی بودند و کاملا قابل پیش‌بینی است که در بازگشت کاروان تیم ملی به تهران، پرسپولیسی‌ها خسته‌تر از استقلالی‌ها باشند.

به اینها اضافه کنید مصدومیت شدید وحید امیری که هنوز مشخص نیست حتی به دربی برسد یا نه! البته اوضاع کامیابی‌نیا بهتر است اما او هم باید تا دربی به آمادگی کامل برسد. در مجموع باید پذیرفت که پرسپولیس در دربی تیمی خسته‌تر از استقلال خواهد بود. استقلال هم چند مصدوم و بازیکن ناآماده دارد که البته به غیبت آنها عادت کرده ‌ و نمی‌توان گفت که از نظر بازیکن در دربی مشکلی خواهد داشت.

*** تمرکز: به سود استقلال
در لیگ برتر هم اوضاع به سود استقلال است. اشتباه نکنید، پرسپولیس در جدول لیگ برتر وضعیت بهتری دارد و مدعی قهرمانی است و استقلال به دلیل فاصله زیادی که تا صدر دارد، تقریبا بی‌خیال لیگ برتر شده اما ماجرا اینجاست که پرسپولیس قبل از دربی باید در رقابت سنگینی با سپاهان در لیگ برتر شرکت کند و مراقب باشد که امتیاز از دست ندهد.

چرا که سپاهان همین حالا هم با تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس در صدر جدول قرار دارد و این شاگردان یحیی هستند که باید نتایج بهتری بگیرند. ولی استقلالی‌ها دغدغه خاصی در لیگ برتر ندارند و با توجه به یک بازی کمتر، حضورشان در رده سوم قطعی به نظر می‌رسد. در واقع تمام تمرکز استقلال روی جام حذفی است اما پرسپولیس علاوه بر دربی جام حذفی، باید همزمان در لیگ برتر هم با سپاهان بجنگد و همین باعث خواهد شد تا تمرکز این تیم روی هر دو
جام کمتر از میزان استاندارد باشد.

*** فشار دربی: به سود پرسپولیس
اما در نهایت در روز دربی، این پرسپولیس است که با آرامش بیشتری به میدان خواهد رفت. این تیم حتی اگر به استقلال ببازد و جام حذفی را از دست بدهد، هنوز در لیگ برتر شانس دارد. ضمن اینکه پرسپولیسی‌ها برای باخت در دربی به اندازه کافی بهانه و توجیه در اختیار دارند اما استقلال که لیگ برتر را از دست داده، فقط و فقط باید برنده دربی باشد تا همچنان برای قهرمانی در جام حذفی شانس داشته باشد.

در واقع استقلال بهانه‌ای برای باختن در دربی ندارد و اگر این اتفاق بیفتد، فصل برای این تیم با دستان خالی از جام و یک ناکامی بزرگ به پایان خواهد رسید. در واقع دربی برای استقلال بازی مرگ و زندگی خواهد بود اما برای پرسپولیس، آنقدرها هم حساس نیست. بنابراین در دربی روز پنجشنبه ۲۴ تیر، با اینکه پرسپولیس خسته‌تر و ناآماده‌تر خواهد بود اما استقلالی‌ها بار روانی بیشتری تحمل خواهند کرد که می‌تواند در نهایت به ضرر این تیم تمام شود.

کدخبر: ۳۹۶۶۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر