کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۹۱۴
تاریخ خبر:

استقلال، بهتر از چیزی که آمار می‌گوید!

روزنامه هفت صبح | این بدترین شروع آبی‌ها در تاریخ لیگ برتر است اما آیا این همه واقعیت است؟ باخت در دربی بدترین سناریویی بود که می‌توانست برای آندره‌آ استراماچونی رقم بخورد و اتفاقا به عجیب‌ترین شکل ممکن هم رقم خورد. تیم او یک پنالتی را در نیمه اول از دست داد و در دقایق پایانی بازی، با اشتباهات زنجیره‌ای مدافعان و دروازه‌بانش از ناشناخته‌ترین چهره زمین گل خورد و در نهایت مغلوب رقیب دیرینه‌اش شد.

حالا استقلال با دو مساوی و دو باخت و فقط دو امتیاز در رده پانزدهم جدول رده‌بندی ایستاده است. این شروع، بدترین شروع استقلال در تاریخ لیگ برتر است. اتفاقی که در لیگ شانزدهم هم برای این تیم رخ داده بود اما فارغ از آنچه ‌ آمار به ما می‌گوید، آیا واقعا استقلالی که این روزها می‌بینیم بدترین استقلال در ادوار مختلف لیگ برتر است؟ آیا با توجه به نمایشی که از استقلال در دربی دیدیم، فاصله این تیم با پرسپولیس در جدول رده‌بندی اینقدر زیاد است؟

استقلال دربی را به شکلی عجیب و غافلگیرکننده به حریف واگذار کرد. این باخت در حالی رقم خورد که استقلال بهترین نمایشش را در این فصل ارائه داده بود. آبی‌‎ها شروع بهتری از پرسپولیس داشتند. مشابه فرصتی که مرتضی تبریزی در دقایق اولیه بازی از دست داد هرگز برای پرسپولیس به دست نیامد. آبی‌ها یک پنالتی را هم از دست دادند‌ اما پرسپولیس بدون اینکه حتی یک شوت در چارچوب استقلال داشته باشد، گل زد و برنده دربی شد! شوت مهدی عبدی به تیر دروازه استقلال برخورد کرد و در حال بازگشت به زمین بود که به پشت سیدحسین حسینی خورد و به شکلی عجیب وارد دروازه شد.

در این بازی پیشرفت استقلال نسبت به بازی‌های قبل هم به وضوح قابل مشاهده بود. استقلال بازی را مطابق میل و خواسته خود اداره می‌کرد و اگر پنالتی این تیم گل می‌شد به احتمال زیاد سرنوشت دربی کاملا عوض می‌شد. این پیشرفت اما بیشتر در فاز هجومی استقلال به چشم می‌خورد و در فاز دفاع، شاگردان استراماچونی همچنان مشکلاتی بزرگ و اشتباهاتی آماتورگونه داشتند.

اوج این اشتباهات به همان صحنه گل پرسپولیس برمی‌گردد. جایی که دفع توپ دانشگر به مهدی ترابی می‌رسد و او بدون هیچگونه مزاحمتی از سوی مدافعان و هافبک‌های استقلال تا نزدیکی محوطه جریمه استقلال نفوذ می‌کند و با یک پاس تودر مهدی عبدی را در میان سه مدافع میانی استقلال یعنی دانشگر، غلامی و یزدانی صاحب موقعیت می‌کند. استقرار مدافعان استقلال در این صحنه کاملا ابتدایی، ناشیانه و باورنکردنی است. در نهایت حسینی هم با اشتباه در بستن زاویه، گل پرسپولیس را به نام خود ثبت می‌کند.

مشکل دفاعی استقلال هنوز حل نشده است. آبی‌ها هر چهار گل خورده خود را در ۱۵ دقیقه پایانی بازی‌های‌شان دریافت کرده‌اند. دو توپ هم که در وقت‌های تلف شده وارد دروازه حسینی شده است. به نظر می‌رسد تمرکز مدافعان استقلال در دقایق پایانی به هم می‌ریزد که این می‌تواند نشانه تحلیل رفتن قوای جسمانی این تیم باشد. اگر آبی‌ها بتوانند تمرکز خود را تا پایان بازی‌های‌شان حفظ کنند، می‌توانند از داشته‌های‌شان محافظت کنند. این نکته را هم نباید فراموش کرد که بیش از نیمی از بازیکنان استقلال اولین دربی خود را تجربه می‌کردند و همین کار استرا را سخت‌تر کرده بود.

قبل از برگزاری دربی، شایعه شده بود که با باخت استقلال، استراماچونی برکنار خواهد شد اما نمایش خوب استقلال این فرضیه را باطل کرد. تقریبا همه کارشناسان فوتبال به این نکته اشاره کرده‌اند که نقطه مثبت استقلال در دربی، آندره‌آ استراماچونی بود. سرمربی ایتالیایی با ترکیب و سیستم شگفت‌انگیزی که برای تیمش انتخاب کرد، حریف را غافلگیر کرد.

به همین دلیل بود که خط حمله پرسپولیس بدترین روزش را در این چهار هفته لیگ نوزدهم سپری کرد، بدون حتی یک شوت در چارچوب! با سیستم و تاکتیک هوشمندانه استرا، وینگرهای پرسپولیس یکی از بدترین روزهای‌شان را پشت سر گذاشتند. استراماچونی در غیاب دیاباته و اسماعیلی، از داشته‌هایش به نحو احسن استفاده کرد و معادلات بازی را به هم زد. به همین دلیل بود که در پایان بازی، هواداران استقلال کوچک‌ترین اعتراضی به استراماچونی نداشتند و همه شعارهای آنها در راستای انتقاد از مدیریت باشگاه بود.

با نمایشی که از شاگردان استراماچونی دیدیم، به نظر می‌رسد راه بازگشت به بالای جدول برای استقلال باز است؛ حتی اگر بدترین شروع این تیم در تاریخ لیگ برتر رقم خورده باشد. یادمان نرود که استقلال لیگ شانزدهم هم با علیرضا منصوریان شروعی مشابه داشت اما در نهایت نایب قهرمان لیگ برتر شد. تیم منصوریان البته خیلی دیر راه افتاد و نتایج این تیم از نیم‌فصل دوم شروع به بهتر شدن کرد‌ اما تیم استراماچونی فرصت بیشتری برای بهتر شدن و حضور در جمع مدعیان دارد.

فقط چهار هفته از لیگ برتر گذشته و ۲۶ بازی باقی مانده است. ضمن اینکه در لیگ شانزدهم، پرسپولیس برانکو از مدت‌ها قبل بار خورد را بسته بود و قهرمانی‌اش در هفته‌های پایانی قطعی شده بود اما در لیگ نوزدهم هیچ تیمی قدرت بلامنازع نیست و رقابت نزدیکی در صدر جدول وجود دارد که اجازه نمی‌دهد هیچ تیمی از رقیبان فاصله بگیرد.

کدخبر: ۲۸۱۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • moeiniejahromi

    قشنگ مشخصه استقلالی هستی !!??