کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۰۴۳۸
تاریخ خبر:

استقبال گرم چین از ایلان ماسک

روزنامه هفت صبح| ماسک روز سه‌شنبه پس از سه سال به چین سفر کرد. ورود او با استقبال گرم و تعریف و تمجید جامعه چین همراه بود. او در سفر خود با چند وزیر و مقامات دیگر چینی دیدار کرده است. چین به عنوان بزرگترین بازار خارجی تسلا و میزبان یکی از بزرگترین کارخانه‌های این شرکت از اهمیت بالایی برای ماسک برخوردار است.

ماسک پس از ورود به پکن با وزرای خارجه، بازرگانی و صنعت چین دیدار کرده است. چین به عنوان بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی از اهمیت بالایی برای ماسک برخوردار است و پکن هم حساسیت بالایی روی نحوه عملکرد خودروها و به ویژه سیستم‌های هوشمند و مسیریابی آنها دارد.

در سفر ماسک به چین چه می‌گذرد‌
با اینکه چیز چندانی درمرود جزئیات گفت‌وگو‌ها منتشر نشده اما وزارت صنعت چین اعلام کرده است ماسک و جین ژوانلوگ، وزیر صنعت و اطلاعات، درمورد دیدگاه‌های خود در زمینه توسعه خودروهای الکتریکی و متصل صحبت کرده‌اند.گفتنی است ماسک اطلاعات چندانی درمورد برنامه خود در این سفر ارائه نمی‌کند.

او روز چهارشنبه (۳۱ مه) در پاسخ به خبرنگاران روبه‌روي هتل محل اقامتش از اظهارنظر درمورد برنامه سفر خودداری کرد. اطلاعات چندانی از این سفر در دست نیست اما وزارت خارجه چین سه‌شنبه (۳۰ مه) در بیانیه‌ای گفت ماسک مایل است کسب و کار خودروسازی خود را در این کشور توسعه دهد و افزود طی ملاقات با ماسک، او اقتصاد‌ چین و آمریکا را به عنوان «دوقلو‌های به هم چسبیده» توصیف کرده است.

سفر ماسک یک بیانیه سیاسی است
برخی سفر ماسک به چین را همانند سفر دیگر مدیرعامل‌های آمریکایی یک بیانیه سیاسی تلقی می‌کنند. آنتونی سسین، استراتژیست ارشد صندوق سرمایه‌گذاری کرانشیرز، در مصاحبه‌ای با CNBC گفت این ملاقات از نگاه او یک «بیانیه سیاسی» به چین است و این بیانیه می‌خواهد به سیاست‌مداران هردو طرف بگوید «تجارت نیازمند ثبات سیاسی است.» البته از نگاه سسین موضوعات سیاسی تنها دلیل سفر ماسک نیستند. بازار بزرگ چین برخلاف دیگر مناطق جهان تحت سلطه کامل تسلا نیست.

تسلا در بیشتر مناطق جهان به عنوان یکه‌تاز بازار خودروهای الکتریکی شناخته می‌شود اما در چین رقبای داخلی با پیشنهادات رقابتی بیشتری بازار را در اختیار گرفته‌اند. به همین دلیل بود که ماسک و مدیران در سال جاری قیمت‌ خودروهای خود را در این کشور کاهش دادند. با اینکه قیمت‌ها در ماه مه به دلیل تورم دوباره افزایش یافت اما هنوز در سطحی پایین‌تر از آغاز سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

با این حال دولت چین یارانه خرید خودروهای الکتریکی را حذف کرده و شرکت‌های سازنده برای رقابت در بازار دیگر از یک برتری پیش‌فرض برخوردار نیستند. شرکت‌های چینی هم با ارائه محصولات به‌روز (برخلاف تسلا که فعلا محصول تازه‌ای را روانه بازار نکرده است) و با قیمت‌ رقابتی بیشتر سهم بازار را از آن خود کرده‌اند.

تسلا چند سال گذشته را با مشکلاتی در چین مواجه است. این شرکت به دلیل محدودیت‌های سخت‌گیرانه پکن برای کنترل کرونا با مشکلات جدی مواجه شد و ماسک در توئیتر گفت قرنطینه شانگهای برای تسلا «بسیار بسیار دشوار است.» با این حال تسلا ماه گذشته از برنامه خود برای احداث یک کارخانه جدید به نام «مگاپک» برای تولید باتری خبر داد که حضور این شرکت در چین و وابستگی آن به این کشور را افزایش می‌دهد. (پیوست)

کدخبر: ۵۲۰۴۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر