کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۹۰۱
تاریخ خبر:

استقبال طرفداران گیربکس دستی از تویوتای جدید

روزنامه هفت صبح | خودروهای مجهز به گیربکس دستی روز به‌روز کمتر می‌شوند و جای خود را به ماشین‌هایی با گیربکس اتوماتیک می‌دهند. خبر خوب برای طرفداران گیربکس‌های دستی این بوده که تویوتا سوپرا ۲۰۲۳ را با گیربکس دستی رونمایی کرده که قرار است در کنار مدل‌های اتوماتیک عرضه شود.

حتی قبل از اینکه وارد کابین شوید، با مشاهده لوگوی ۶MT متوجه دستی بودن گیربکس این تویوتا سوپرا می‌شوید. این گیربکس شش‌سرعته دستی به‌صورت ویژه برای موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ تویوتا سوپرا طراحی شده. البته همانند موتور سوپرا که دقیقا از ب‌ام‌و قرض گرفته شده، این گیربکس نیز عینا مشابه با نمونه نصب شده روی محصولات ب‌ام‌و است.

مشخصات فنی تویوتا سوپرا ۲۰۲۳
نصب گیربکس دستی روی تویوتا سوپرا باعث شده که ۴۰ کیلوگرم وزن این مدل نسبت به مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک سبک‌تر باشد. همچنین تویوتا سوپرا ۲۰۲۳ به رینگ‌های ۱۹‌اینچی سبک‌تری نسبت به قبل مجهز شده که ضمن دارابودن وزن کمتر نسبت به رینگ‌های قبلی، باعث می‌شوند که جرم در حال گردش هر چرخ نیز کمتر شود که موجب شتاب‌گیری بهتر سوپرا می‌شوند.

علاوه بر اینها، تویوتا سعی کرده با حذف تودوزی چرمی صندلی‌ها، تنظیم الکترونیکی صندلی‌های جلو و تکیه‌گاه جانبی وزن این خودرو را کاهش دهد. سیستم صوتی نصب شده روی تویوتا سوپرا ۲۰۲۳ با دنده دستی نیز نسبت به مدل اتوماتیک متفاوت است. نتیجه همه این تلاش‌های تویوتا کاهش ۳۹ کیلوگرمی وزن این خودرو شده است.

تویوتا اظهار کرده که گیربکس دنده‌ای هوشمند سوپرا ۲۰۲۳ یا iMT دارای یک نرم‌افزار اختصاصی با هدف بهبود عملکرد و شتابگیری است. اما این سیستم به چه صورت فعالیت می‌کند؟ گشتاور پیشرانه هنگام گرفتن پدال کلاچ و رها کردن آن به هنگام تعویض دنده بهینه می‌شود. همین داستان در خصوص کاهش دنده‌ها نیز صورت می‌گیرد. ولی با فعال کردن مد رانندگی اسپرت می‌توان این حالت iMT یا تعویض دنده هوشمند گیربکس را خاموش کرد.

مشخصات ظاهری تویوتا سوپرا
در حالی‌که تویوتا سوپرا با گیربکس اتوماتیک درایا ضریب رانندگی نهایی ۳٫۱۵ است، ولی در مدل مجهز به گیربکس دستی با هدف بهبود شتابگیری اولیه و شتابگیری در هر دنده، ضریب نهایی رانندگی به ۳٫۴۶ تغییر پیدا کرده است. جالب است بدانید که شیفتر دنده نصب شده برای تویوتا سوپرا ۲۰۲۳ دنده دستی تنها ۲۰۰ گرم وزن دارد و به‌نوعی طراحی شده که تعویض دنده‌ها برای راننده در راحت‌ترین حالت ممکن باشد.

در تویوتا سوپرا با گیربکس دنده‌ای مقداری محل نصب کلید انتخاب مدهای رانندگی در کنسول میانی تغییر کرده و ۱٫۷ اینچ فاصله میان این کلید با شیفتر دنده وجود دارد. دقت داشته باشید که تویوتا سوپرا دنده دستی با گیربکس شش سرعته تنها در مدل مجهز به پیشرانه شش سیلندر قابل سفارش بوده و نسخه مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر همچنان تنها با گیربکس اتوماتیک به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

تویوتا سوپرا دنده‌ای به یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی دو توربوشارژ ساخت ب‌ام‌و مجهز شده که در اروپا قادر به تولید ۳۴۰ اسب بخار و در بازار آمریکا قادر به تولید ۳۸۵ اسب بخار قدرت است. بیشینه گشتاور این پیشرانه نیز ۵۰۰ نیوتن‌متر اعلام شده است.

کدخبر: ۴۵۳۹۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر