کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۲۶۳۶
تاریخ خبر:

استراتژی جدید رنو؛ مراکش به جای ایران

هفت صبح|خودروساز فرانسوی که در ماه جاری میلادی فروش خودرو را به ایران متوقف کرده، قصد دارد تولید محصولاتش را در مراکش تا ۵۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهد.

رنو در حالی از کاهش فروش خود در بازار ایران متحمل ضرر و زیان نسبتا هنگفتی شده است که در ماه جاری میلادی رسما فروش خودرو به ایران را متوقف کرده تا شایعات در خصوص ترک کامل بازار ایران از سوی این برند فرانسوی باز هم قوت گیرد. این شرکت که پس از توافق هسته ای ایران و گروه ۵+۱ قصد داشت به صورت مستقل کار تولید محصولاتش به انجام رساند پس از کارشکنی‌های بسیاری که در جریان سرمایه گذاری در ایران دید، فعلا تمایلی به ادامه همکاری و تولید خودرو در ایران ندارد.
در همین باره خبرگزاری تسنیم روز گذشته در گزارشی اعلام کرد : «این شرکت فرانسوی در گزارش ماهانه فروش محصولات خود در ماه سپتامبر هیچ فروشی در بازار ایران نداشته است. این در حالی است که رنو طی سپتامبر سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ هزار و ۹۳۲ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود ولی در سپتامبر ۲۰۱۸ این میزان را به صفر رسانده است.» در گزارش تسنیم همچنین آمده: « رنو در اوت ۲۰۱۸ یعنی نخستین ماه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز فروش خود در بازار ایران را به نصف کاهش داده و به ۷ هزار و ۶۲۶ دستگاه رسانده بود. بر این اساس مجموع فروش رنو به ایران در ۹ ماهه ۲۰۱۸ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱۳ درصدی داشته و به ۹۶ هزار دستگاه رسیده است. رنو در ۹ ماهه سال قبل ۱۱۰ هزار و ۵۴۹ دستگاه خودرو روانه بازار ایران کرده بود.»
افت شدید روابط صنعتی رنو با شرکای ایرانی در کنار ممنوعیت واردات خودرو از ابتدای سال ۹۷خورشیدی مجموعا باعث شده تا فروش این شرکت فرانسوی در ایران که سال گذشته بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار دستگاه بوده سریعا کاهش یافته و در ماه سپتامبر هم به طور کامل قطع شده و ضرر و زیان نسبتا چشمگیری را به این خودروساز فرانسوی تحمیل کرده است. رنو نیز با هدف کاهش ابعاد این موضوع، مراکش را جایگزین ایران نموده و در جدیدترین اخبار از قصد خود برای رساندن حجم تولیدش در این کشور به حدود ۵۰۰ هزار دستگاه در سال خبر داده است. رنو که هم‌اینک سالانه ۸۰ هزار دستگاه اتومبیل در این کشور تولید می‌کند، اعلام کرده در سال آتی تولید دو مدل خودرو ساندرو و لوگان در مراکش به ۱۶۰ هزار دستگاه خواهد رسید و سپس تا سال ۲۰۲۲ این میزان به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
گویا رنو در تلاش است تا به غیر از کارخانه فعلی خود در شهر رباط، یک واحد بزرگ و جدید در کازابلانکا پایتخت این کشور با نام سوماکا (SOMACA) تاسیس کند و مابقی ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو را در این تاسیسات تولید نماید. این برنامه که در دیدار سلطان محمد دوم پادشاه مراکش با کارلوس گوئن رییس گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی طراحی و نهایی شده، گویا در راستای طرح این کشور برای رسیدن به سقف تولید سالانه ۱ میلیون دستگاه خودرو و صادرات اتومبیل‌های مدرن است. مراکش می‌خواهد طی یک دوره ۸ ساله، به جرگه صادرکنندگان بزرگ خودرو در جهان بپیوندد و صادرات خود را به حدود ۳۰میلیارد دلار در صنعت خودرو برساند. به غیر از رنو، گروه پژوسیتروئن هم قرار است کارخانه جدیدی را در شهر قنیطره با هدف تولید سالانه ۲۰۰هزار دستگاه خودرو تاسیس کند. اتفاقی که اگر با مدیریت صحیح مدیران ایرانی همراه می‌شد، احتمالا هرگز در مراکش با این ابعاد پا نمی‌گرفت.

کدخبر: ۲۳۲۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • saber1369

    مدیریت صحیح یا سلیقه ی

  • ali20h

    باید شرکتهای خارجی تحدید میشدن که در صور ت تنها گذاشتن ایران در دوران تحریم بعد ا ز تحریم ها به ایران باز نخواهند گشت

  • kesmaeili

    مدیریت مدیریت، هرچه می کشیم از بی مدیریت ی مسئولین است.