کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۹۳۴
تاریخ خبر:

یک استدلال غلط درباره افزایش قیمت مسکن

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در هفته‌ای که گذشت با چند سایت‌ خبری گفت‌وگوهای مجزا انجام داده و در زمینه افزایش قیمت مسکن در کشور دو مقصر معرفی کرده؛ یکی بانک مرکزی که میانگین قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را اعلام می‌کند و دوم سایت‌های اینترنتی که قیمت درج می‌کنند. به این دیدگاه اما در هر دو مورد اشکالات جدی وارد است. متن اظهارات قلی ‌خسروی را حالا در ادامه برایتان نقل می‌کنیم اما این بخش خیلی جالب توجه بوده که گفته گزارش بانک مرکزی را قبول نداریم.

به طور مثال اخیرا بانک مرکزی جدولی منتشر کرد که در آن متوسط قیمت آپارتمان طی دو ماه ابتدایی امسال، در تهران ۱۷میلیون تومان ذکر شده بود. قلی خسروی می‌گوید این قیمت‌ها واقعی نیست و به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. در صورتی که اگر اصل گزارش بانک مرکزی را بررسی کنیم می‌بینیم قیمت‌ها نمی‌تواند غیر واقعی و عددسازی باشد چون دقیقا این قیمت‌ها و تعداد معامله‌های انجام شده و ثبت شده از مناطق مختلف شهر جمع‌آوری شده و بعد میانگین آن‌ها محاسبه شده که نتیجه‌اش به عدد ۱۶میلیون و ۹۷۲ هزار تومان رسیده.

حالا اینکه با اعلام شفاف این ارقام موافق نباشیم بحث دیگری است اما قیمت‌ معامله‌های انجام شده همین ارقام بوده. نکته بعدی اینکه قلی‌خسروی گفته:‌ «هیچ جای دنیا را نداریم که قیمت ملک را در سایت‌های اینترنتی درج کنند. اینها اسم این کار را شفاف‌سازی گذاشته‌اند، بنده می‌گویم این کار جنجال‌بازی و قماربازی است.» باز این اظهارات هم دقیق نیست چون اتفاقا در اکثر کشورها قیمت‌ها روی سایت‌‌ها و آگهی‌های اینترنتی ثبت می‌شود.

از طرفی مدت‌هاست در ایران اعلام قیمت مسکن روی پلتفرم‌های مختلف با دستور دادستانی ممنوع شده و اگر این عامل افزایش قیمت مسکن بود که تا حالا باید مسئله قیمت مسکن حل می‌شد. به نظر می‌رسد این مخالفت با انتشار قیمت در اینترنت ناشی از نگرانی‌های صنفی باشد و اینکه به تدریج با تغییر شیوه خرید و فروش مسکن، مشاوران املاک نقش خود را از دست رفته می‌بینند. مشابه مخالفت‌هایی که چند سال پیش آژانس‌های کرایه اتومبیل و تاکسی‌ها با فراگیر شدن سرویس‌های اینترنتی داشتند.در ادامه بخش‌هایی از اظهارات مصطفی قلی‌خسروی را می‌خوانید:

* چنانچه دیگر قیمت ملک را در سایت‌های اینترنتی اعلام نکنند،‌ وضعیت بازار در بلندمدت به آرامش خواهد رسید. یک قماربازی در اینجا صورت گرفته است‌ یعنی فردی در خانه نشسته و می‌گوید ما که ضرر نمی‌کنیم به یکی از سایت‌ها مراجعه کرده و قیمت ملک خود را مثلا ۱۸میلیون تومان اعلام می‌کند. همسایه بالایی که قیمت را ۱۶میلیون اعلام کرده بود این آگهی را می‌بیند و قیمت ملک خود را ۲۰میلیون تومان اعلام می‌کند.

همان فردی که ملک خود را ۱۸میلیون تومان فایل کرده بود قیمت را به ۲۲ میلیون تومان افزایش می‌دهد. همین گونه قیمت مسکن بالا می‌رود و مردم توان ورود به بازار را نداشته و این بخش کلاف سردرگم می‌شود. این در حالی است که قیمت ملک ۲۲میلیون تومانی در بازار ۱۶میلیون تومان هم نیست. هیچ جای دنیا را نداریم که قیمت ملک را در سایت‌های اینترنتی درج کنند. اینها اسم این کار را شفاف‌سازی گذاشته‌اند، بنده می‌گویم این کار جنجال‌بازی و قماربازی است. (منبع: خبرگزاری تسنیم)

* متوسط قیمت ۱۶میلیون و ۹۷۰هزار تومانی بانک مرکزی و ۱۷میلیون و ۶هزار و ۶۰۰ تومانی وزارت راه را برای هر مترمربع واحد مسکونی در تهران قبول نداریم. (منبع: خبرگزاری تسنیم)

* اینکه وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مسکن را ۱۷میلیون تومان اعلام می‌کند، این روشی اشتباه است چراکه مردم قیمت مسکن خود را براساس این قیمت ارزیابی می‌کنند. این درحالی است که در مناطق جنوبی تهران متوسط قیمت مسکن ۱۴ میلیون تومان است. وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی اعلام کرده بودند که قیمت مسکن ۳۸درصد افزایش یافته است در حالی که ما قیمت مسکن را از مشاوران املاک در سطح شهر تهران پرس‌وجو کردیم اما آنها این ادعا را رد می‌کنند. ما سیاست‌گذار و نه کنترل کننده قیمت مسکن نیستیم. (منبع: تجارت نیوز)

* قیمت‌ها را در این اپلیکیشن‌ها و سایت‌های قیمت‌گذاری بالا می‌برند در حالی که شرایط اقتصادی و گردش مالی به گونه‌ای نیست که مردم بتوانند از پس این قیمت‌ها برآیند. (منبع: اقتصاد ۲۴ )

کدخبر: ۳۳۱۹۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر