کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۱۸۶
تاریخ خبر:

استخراج بیت‌کوین‌ برای پروژه تحقیقاتی بورس!

روزنامه هفت صبح | روز پیش با یک خبر رسمی درباره کشف ماینر در شرکت بورس تهران شروع شد. بعد از این ماجرا مدیرعامل و معاون بورس آن را رد کردند و گفتند اگرچه آنجا ماینر وجود داشته اما اینها شخصی نبوده‌اند. سرنخ این ماجرا آخر به اینجا رسید که معلوم شد ماینرها برای یک کار تحقیقاتی و پژوهشی که سال ۱۳۹۹ متوقف شده بود، آنجا نصب شده بودند. خبر ماینرهای شرکت بورس را روز دوشنبه خبرنگاری در توئیتر خود نوشت.

ماجرا ابتدا از سمت حراست این شرکت نقل شده بود که آنها چند دستگاه ماینر در شرکت بورس پیدا کرده‌اند. اولین نفر، خود مدیرعامل شرکت بورس بود که با ایسنا خبر را از بیخ رد کرد. سپس معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت که حراست این دستگاه‌ها را پیدا کرده ولی شخصا آنها را رؤیت نکرده‌ است. او هم شایعات را شنیده بود و می‌گفت چند روزی است که این موضوع بین دهان‌ها می‌چرخد. مصطفی بهشتی سرشت همچنین گفت که این دستگاه‌ها شخصی نبوده ولی با این حال مسئول این کار سازمان بورس تهران است و باید در این رابطه جوابگو باشد.

توانیر تکذیب کرد
بعد از آن خدادادی، مجری تامین برق مراکز استخراج رمزارز شرکت توانیر که توانایی ردیابی ماینرها را از روی میزان مصرف برق شهری دارد، درباره آن اظهارنظر کرد و گفت: «مطالب منتشرشده مبنی بر کشف چند دستگاه ماینر در زیرزمین ساختمان شرکت بورس تهران از سمت ما تایید نشده و کذب است.»

آنها بعدا در گفت‌و‌گو با رسانه‌های دیگر هم همین را تکرار کردند. با اینکه معاون اجرایی بورس تایید کرده بود که حراست این دستگاه‌ها را پیدا کرده ولی باز هم حراست در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها خبر را تکذیب کردند تا اینکه خود شرکت بورس بیانیه‎ای درباره آن صادر کرد. حداقل ظاهرا که تمام حاشیه‌های ماینر در سازمان بورس با بیانیه آنها تمام شد. در بیانیه آمده بود که این ماینرها دارایی دیجیتالی شرکت بورس بودند که برای یک پروژه تحقیقاتی آنجا نصب شدند.

اینطور که در اطلاعیه آمده این ماینرها از سال ۱۳۹۹اینجا آورده شده و مجوز کمیته‌های فرعی و تاییدیه هیات مدیره بورس را هم داشته است ولی فعالیت تحقیقاتی آنها بعد از گزارش پژوهش متوقف شده است. در بیانیه توضیحی داده نشده بود که درصورت توقف فعالیت پژوهشی در سال گذشته، این ماینرها در حال حاضر در زیرزمین شرکت چه‌کار می‌کردند.

شرکت بورس تهران در بیانیه خود اعلام کرد: «از ابتدای سال ۱۳۹۹، با توجه به نگرانی‌ها از کوچ نقدینگی به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی در بازار سرمایه، این موضوع به‌عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی، پس از بررسی در کمیته‌های فرعی هیات مدیره و اخذ تایید هیات مدیره بورس تهران (به‌عنوان نمایندگان سهامداران) که جلسات آن با حضور ناظر سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد و کسب موافقت اصولی وزارت صمت، مطرح و اجراى طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عینی نرخ ROI آنها توسط شرکت بورس اوراق بهادار صورت پذیرفت و گزارش معاملات آتی این فعالیت بر روند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی گردید. این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی متوقف شد.»

ماینرها شخصی نبود؟
در شایعه‌های اولیه نام مدیرعامل شرکت بورس به‌عنوان مالک این ماینرها مطرح شده بود. حتی برخی از خبرنگاران اقتصادی در توئیتر خود اطلاع داده‌اند که در این سازمان خبرهایی مبنی بر تغییر علی صحرایی از مدیرعاملی شرکت بورس تهران به‌خاطر نصب این دستگاه‌های ماینر در زیرزمین که توسط حراست کشف شده، وجود دارد.

اما این موضوع بعدا از سوی معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار تکذیب شد. در حال حاضر علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران است. وقتی که حسن قالیباف‌اصل از سال ۱۳۸۷ پس از ۱۰ سال حضور به‌عنوان مدیرعاملی از مقام خود در شرکت بورس کناره گرفت، علی صحرایی که معاون بازار قالیباف بود، به‌عنوان جایگزین او انتخاب و در این مدت با رای هیات مدیره در جایگاه خود ابقا شده است.

کدخبر: ۴۱۷۱۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر