کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۹۷۳
تاریخ خبر:

استادان موسیقی ایرانی و ستاره‌های‌ منچستر یونایتد

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | در خانه پدری اساتید موسیقی سنتی جایگاه ویژه‌ای داشتند. پر از صفحات و کاست‌های ارزشمند از نخبه‌های موسیقی سنتی بود. آنجا بود که با ضرب استاد تهرانی‌،‌ سنتور ابوالحسن صبا‌،‌ تار شهناز و کمانچه بهاری و نی کسایی و سه تار عبادی آشنا شدم. بااشتیاق ضرب زدن حسین تهرانی را برای من کودک می‌گذاشت و این که چگونه با تنبک صدای قطار و یا یورتمه اسب را تداعی می‌کرد.‌

و البته دیگر استادان که عموما به خاطر سال‌ها توجه ویژه رادیو به موسیقی سنتی و بعد هم برنامه گل‌ها در یک فضای ایده‌آل رشد کرده بودند:‌ جهانگیر ملک، ‌جواد معروفی، ‌خالقی، ‌خالدی،‌ اسدالله ملک،‌ پایور،‌ خرم و… با هوشنگ ظریف هم در این روال آشنا شدم.

یکی از زبده‌ترین نوازنده‌های تار در ایران. همان موقع یک مشکل کوچک برایم پیش آمد. او را مدام با فرهنگ شریف دیگر نوازنده مهم تار در ایران اشتباه می‌گرفتم. هوشنگ ظریف و فرهنگ شریف هردو هم نوازنده تار‌! داستان این دو نفر در ذهن من مثل ماجرای عرب‌نیا و پورعرب برای دوستداران سینمای ایران بود.

بگذریم فرهنگ شریف در سال ۱۳۹۵ و در سن ۸۵ سالگی درگذشت و هوشنگ ظریف هم جمعه گذشته در سن ۸۱ سالگی. نسل اساتید موسیقی سنتی در سال‌های پیش از انقلاب دیگر ناپدید شده‌اند.
بگذریم.

اما ماجرای این مطلب به عکس عجیبی بود که دیروز در فضای مجازی منتشر شد و مرحوم هوشنگ ظریف را در کنار اکبر گلپایگانی و در کنار پل اسکولز‌، ریو فردیناند و گری نویل ستاره‌های تیم منچستریونایتد نشان می‌داد!

از این سوررئال‌تر نمی‌شد افراد داخل یک عکس را گلچین کرد‌! بهمن بابازاده ژورنالیست حوزه موسیقی این‌گونه معمای این عکس را در توئیتر شرح داده است:‌ ماجرای عکس تاریخی استاد هوشنگ‌ ظریف و گلپا با بازیکنان منچستر یونایتد: در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) گلپا کنسرتی در لندن داشت که این موضوع باعث شد چند تا از ستاره‌های بزرگ آن زمان تیم منچستر یونایتد برای شنیدن موسیقی و صدای گلپا به کنسرت او بروند.

مرحوم هوشنگ‌ظریف هم در این کنسرت نوازنده تار بود و گویا یکی از شاگردان گلپا که با اعضای تیم منچستر در ارتباط بوده، از سوابق هنری و آثار او برای آن‌ها می‌گوید و بازیکنان منچستریونایتد نیز بعد از شنیدن چند قطعه از ترانه‌های گلپا تصمیم می‌گیرند که به کنسرت این خواننده ایرانی بروند.
هوشنگ ظریف نفر اول از سمت چپ است.

کدخبر: ۳۱۳۹۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر