کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۶۰۸
تاریخ خبر:

از کابینه جدید فرانسه چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح | نخست وزیر دولت جدید امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، کابینه خود را معرفی کرد. خانم الیزابت بورن ۶۱ ساله، که به عنوان یک زن برای اولین بار در بیش از ۳۰ سال اخیر و دومین بار در تاریخ فرانسه نخست وزیر این کشور شده است؛ وزارتخانه‌ها را به صورت مساوی میان زنان و مردان تقسیم کرده است.

در مهم‌‌ترین تحول برای ما ایرانیان، وزیر خارجه دولت جدید تغییر کرده است. کاترین کولونا به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور معرفی شد. او دومین زن در تاریخ این کشور است که این سمت را برعهده می‌گیرد و جایگزین جان او لو دریان ۷۴ ساله می‌شود که از سال ۲۰۱۷ وزیر خارجه فرانسه بود.

خانم کولونا ۶۶ ساله است و قبلا سمت‌های متعددی در حوزه سیاست خارجی و امور بین‌الملل داشته است. مهم‌ترینش وزیر امور اروپایی و سخنگوی دولت در دوره ریاست جمهوری ژاک شیراک (بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴). آخرین سمت او هم از سال ۲۰۱۹ به این طرف بوده که او در اوج بحران بین دو طرف بر سر برگزیت و حقوق صید و مهاجرت در لندن، سفیر فرانسه بوده است.

نماینده فرانسه در یونسکو ( ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰)، سفیر فرانسه در ایتالیا و سن مرینو (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) و نماینده فرانسه در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹) از دیگرسوابق اوست. کاترین کولونا از علاقه‌مندان به هنر سینما است و بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ نایب رئیس جشنواره فیلم کن بود.

نام ریما عبدالملک شهروند ۴۳ ساله لبنانی - فرانسوی هم به عنوان وزیر فرهنگ فرانسه به چشم می‌خورد. او قبل از این، (از سال ۲۰۱۹) به عنوان مشاور رئیس جمهوری فرانسه منصوب شده بود. ریما متولد ۱۹۷۹ لبنان است و در سن ۱۰ سالگی به همراه خانواده‌اش به دلیل جنگ داخلی در لبنان به شهر لیون فرانسه مهاجرت کرد.

وی فارغ التحصیل مرکز عالی علوم سیاسی در سال ۱۹۹۹ میلادی است و در دانشگاه پانتیون سوربون در پاریس هم در رشته توسعه و همکاری بین‌المللی تحصیل کرده است.ریاست بخش موسیقی معاصر در مرکز فرهنگی پاریس، مشاور فرهنگی شهردار پاریس و مدیریت جشنواره فرهنگی Clowns Without Borders از جمله سوابق اوست.

در سال ۲۰۱۷ هم به عنوان رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در آمریکا منصوب شد. وی علاوه بر زبان‌های عربی و فرانسه، به زبان انگلیسی هم مسلط است.همچنین وزیر دفاع فرانسه هم تغییر کرد و وزیر سابق مناطق پشت دریا (ماورا البحار) یعنی سپاستین لیکورنو جانشین فلورانس پارلی شد.

این وزارتخانه مسئولیت اداره مناطقی را در دست دارد که دور از کشور فرانسه یعنی در دیگر قاره‌ها و اقیانوس‌ها، تحت حاکمیت این کشور اداره می‌شوند. برای وزارت علوم هم یک دانشگاهی مشهور به نام پاپ ندیای انتخاب شد تا جانشین یک راستگرا (جان میشل پلانکیه) شود. وزیر جدید کارشناس تاریخ استعماری و روابط نژادی است. رهبر جناح راست افراطی فرانسه (ماری لوپن) با انتقاد از این انتصاب، آن را گام نهایی برای تجزیه کشورمان و ارزش‌ها و آینده آن توصیف کرد.

رئیس جمهور فرانسه چهره‌هایی از احزاب
مخالف را نیز در کابینه خود دارد. او دامیان اباد از حزب جمهوری خواهان را به عنوان وزیر همبستگی، حکمرانی محلی و معلولین منصوب کرد. اباد ۴۲ ساله پسر یک کارگر معدن در جنوب فرانسه است. او اولین نماینده پارلمان است که معلولیت جسمی دارد و در سال ۲۰۱۲ به عنوان نماینده انتخاب شد. وزیران اقتصاد و کشور در سمت های خود ابقا شدند.

کدخبر: ۴۵۷۶۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر