کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۴۰۳
تاریخ خبر:

از نزدیک شدن به ماشین‌های لوکس نترسید

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌ رجبی | شما را نمی‌دانم اما من وقتی پشت فرمان نشسته‌ام و در خیابان به یک ماشین گرانقیمت نزدیک می‌شوم بیشتر از اینکه از نگاه کردن به این مخلوق زیبا لذت ببرم به این فکر می‌کنم که اگر بر حسب بدشانسی برخورد کوچکی با این ماشین داشته باشم، چطور می‌توانم از پس خسارتش بر بیایم.

دیروز ویدئویی منتشر شد از جانشین رئیس پلیس راهور تهران که توضیحاتش تا اندازه‌ای خیال کسانی که مانند من فکر می‌کنند را راحت کرد؛ البته با جست‌و‌جو در قوانین می‌بینیم که آنچه سردار حسینی گفته چندان خبر جدیدی نیست اما به مناسبت همین حرف‌ها دوباره توجه‌ها به نحوه محاسبه و پرداخت خسارت خودروهای گرانقیمت جلب شده است.

برای همین بد نیست یک بار دیگر نحوه محاسبه خسارتی که راننده خودروهای معمولی به ماشین‌های گران وارد می‌کنند، با هم مرور کنیم.
برای این کار اول باید بدانیم که برای محاسبه خسارت، در نگاه قانون خودروها دو نوع هستند، متعارف و غیرمتعارف که یعنی همان خودروهای گران. خودرویی که در زمان وقوع حادثه رانندگی ارزشی برابر یا کمتر از ۵۰درصد دیه مرد مسلمان در ماه حرام داشته باشد، نامتعارف محسوب می‌شود. طبق این تعریف، ارزش خودروی متعارف در سال ۱۴۰۰، کمتر یا برابر ۳۲۰ میلیون تومان است.

البته ملاک تعیین ارزش خودرو، نظر ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری است. حالا اگر شما با خودرویی که نامتعارف است تصادف کنید لازم نیست با خودتان حساب کنید که سقف تعهد بیمه شخص ثالث شما چقدر است و بقیه مبلغ را از کجا باید تامین کنید، چون در صورتی که این اتفاق بیفتد مقصر حادثه موظف به پرداخت کل خسارت نیست؛ بلکه مبنای نحوه محاسبه خسارت در مورد خودرو نامتعارف، قیمت قطعات گران‌ترین خودروی متعارف است. در حال حاضر طبق تعریف قانون، گران‌ترین خودروی متعارف، ال نود دنده‌ای است که قیمتش حدود ۳۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده.

طبق این فرمول اگر به عنوان مثال دارنده خودروی پراید با خودروی نامتعارف یا خودروی گران‌قیمت مثل لکسوس با ارزش بیش از یک میلیارد تومان تصادف کند و کارشناس میزان خسارت را ۱۰ میلیون تومان برآورد کند و سقف تعهد بیمه شخص ثالث پراید برای تصادف غیر جرحی، هفت میلیون تومان باشد، بیمه پراید فقط همین هفت میلیون تومان را پرداخت می‌کند و راننده این ماشین هم ملزم نیست بقیه ۳میلیون را بپردازد.

البته در صورتی که خسارت به قطعات وارد شده باشد و پای مسائلی مانند افت قیمت خودرو در میان نباشد، بیمه شخص ثالث مقصر سقف قیمت همان قطعه در خودروهای متعارف را پرداخت می‌کند. به عنوان مثال اگر در تصادف پراید با لکسوس، آینه بغل این خودروی نامتعارف بشکند و راننده پراید مقصر شناخته شود، میزان خسارتی که او با بیمه شخص ثالث خود به راننده لکسوس پرداخت خواهد کرد، معادل ارزش آینه بغل ال نود است.

اگر قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف، اختلاف قیمت داشتند، گران‌ترین آنها ملاک خواهد بود. اگر خودروی نامتعارف دارای قطعاتی باشد که نمونه یا مشابه آن در بین خودروهای متعارف دیده نشود، قیمت قطعه همتا و نظیر آن در خودروی متعارف ملاک محاسبه خسارت خواهد بود.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا بقیه خسارت به گردن مالک لکسوس می‌افتد؟ تا چند سال پیش همینطور بود یعنی صاحب خودرویی مانند لکسوس اگر ماشین گرانقیمتش را به خیابان می‌آورد باید پی سهیم شدن در خسارت تصادف احتمالی را به تنش می‌مالید اما با اعتراض‌ها و شکایت‌‌های فردی به نام پرویز فرج‌تبار، کارشناس رسمی دادگستری به دیوان عدالت اداری، اصلاحاتی در قانون صورت گرفت و پای بیمه بدنه به میان آمد.

تا قبل از این اصلاحات، بیمه بدنه در صورتی که مقصر حادثه فرد دیگری که فرار هم نکرده بود در خسارت خودرو سهیم نمی‌شد اما بعد از اصلاح قانون،‌ بیمه‌های بدنه خودروهای نامتعارف ملزم شدند که این اختلاف را بپردازند، البته بیمه‌ها هم این احتمال را هزینه بیمه بدنه کردن خودروهای گرانقیمت در نظر می‌گیرند.

کدخبر: ۴۳۲۴۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر