کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۶۸۱۶
تاریخ خبر:

از نازنین بنیادی چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح| چهارشنبه سازمان ملل نشستی غیررسمی درباره ناآرامی‌ها در ایران برگزار کرده بود که یک بازیگر ایرانی‌تبار در آن سخنرانی می‌کرد. خبرگزاری دولت به همین خاطر معرفی طولانی درباره این بازیگر به‌نام «نازنین بنیادی» داشت؛ کسی که امروز نه سینماگران بلکه توجه‌ بازیگران سیاسی به نيز به خودش جلب کرده. قبل از اینکه او را معرفی کنیم، بخشی از روایت خبرگزاری ایرنا را از بنیادی اینجا آورده‌ایم و در ادامه جزئیات بیشتری از زندگی و زمانه او از نگاه روزنامه هفت‌صبح آمده که در ادامه می‌‎توانید بخوانید:

در پروفایلی که برای بنیادی در خبرگزاری ایرنا منتشر شده اینطور آمده که او عضو پیشین فرقه بحث‌برانگیز ساینتولوژی بوده که مامور شده بود تا نقش معشوقه تام کروز چهره تبلیغاتی و پرنفوذ این جریان سری را بازی کند. (این ساینتولوژی یک فرقه اخلاقی است که تام کروز و نازنین بنیادی عضو آن بودند. بنیادی سال‌ها پیش گفته بود که بعد از جدایی تام کروز از نیکول کیدمن این فرقه او و کروز را با هم آشنا کرد و این دو نفر سال 2004 رابطه کوتاهی با هم داشتند.) در توضیحات خبرگزاری ایرنا اینطور آمده:

بنیادی طبق اطلاعاتی که از او در تارنمای ویکی‌پدیا منتشر شده متولد دوم خرداد ۱۳۵۹ در تهران است. خانواده او در بیستمین روز پس از تولدش، به لندن مهاجرت می‌کنند. نامبرده تا ۱۹ سالگی در لندن زندگی و سپس به لس‌آنجلس ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد.
وی دانش‌آموخته زیست‌شناسی است اما در سال ۲۰۰۶ حرفه خود را به بازیگری تغییر داد.

مادرش عضو کلیسای فرقه ساینتولوژی بود. او نیز در میانه دهه ۲۰۰۰ (میلادی) خود را وقف کار داوطلبانه برای کلیسای ساینتولوژی کرد زیرا فکر می‌کرد کلیسا کارهای انسان‌دوستانه انجام می‌دهد. در سال ۲۰۰۵ به‌خاطر رکورد فروش کتاب برای کلیسا، از او تقدیر شد. در اواخر سال ۲۰۰۴ نازنین بنیادی و تام کروز بازیگر سرشناس هالیوودی زندگی با یکدیگر را آغاز کردند.

این به اصطلاح وصلت دوام نیاورد چراکه طبق اعترافات بنیادی به اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، هنگامی که دیوید میسکویج رهبر فرقه ساینتولوژی به مهمانی آن‌ها رفت وی بیمار بود و به حضور ميسکویج توجهی نشان نداد. این کار موجب خشم ميسیکویج شد و روز پس از آن کروز با مشت بر میز کوبیده و بنیادی را متهم به توهین به رهبر کلیسا کرد. دو هفته بعد در ژانویه ۲۰۰۵ به نامبرده اطلاع دادند که رابطه‌اش با تام کروز تمام شده‌ است.

اعضای ساینتولوژی به خانه بنیادی رفته و همه تصاویر مشترک و نامه‌های او با کروز را با خود بردند. هنگامی که بنیادی از بدرفتاری میسکویج و کروز با دوست ساینتولوژیست خود درد دل کرد او این مسئله را فوراً گزارش داد. برای مجازات، بنیادی را به شستن دستشویی‌ها با مسواک مجبور کردند. پس از آن، کلیسای ساینتولوژی او را مجبور به امضای پیمان‌نامه عدم افشا کرد. هرچند کلیسا و وکیل تام کروز این موضوع را رد می‌کنند اما پل هگیس از دیگر عناصر فعال فرقه ساینتولوژی این موضوع را تأیید کرده است.

میسکویج ادعا می‌کند که هیچگاه در زندگی کروز دخالت نکرده و هرگز برای او دنبال معشوقه نبوده‌ است. اما شبکه آمریکایی اچ‌بی‌او در مستندی که سال ۲۰۱۵ منتشر و بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد به بررسی ابعاد و جزئیات این ماجرا پرداخته است.مایک ریندر یک ساینتولوژیست پیشین در این مستند توضیح می‌دهد که چگونه رهبران فرقه برای جلب رضایت تام کروز تلاش می‌کنند.

ریندر می‌گوید که از نظر میسکویج، کروز نماد کامل یک سلبریتی ساینتولوژیست؛ به همین خاطر زمانی که کروز رابطه خود را با نیکول کیدمن به‌هم زد و به‌دنبال معشوقه جدید بود، کلیسا وارد عمل شد. لارنس رایت نویسنده آمریکایی ادامه ماجرا را در این مستند تعریف می‌کند و می‌گوید: «آن زمان تام کروز اسپانیا بود. آن‌ها سرگرم بازگشایی کلیسای ساینتولوژی جدیدی در مادرید بودند و کروز می‌گفت به‌دنبال معشوقه جدید است»

وی ادامه می‌دهد: «طولی نکشید که به یک ساینتولوژیست جوان به‌نام نازنین بنیادی گفته شد که یک ماموریت ویژه دارد.» در این بخش کارگردان مستند الکس گیبنی می‌گوید: «یک سال بعد نازنین به یک بازیگر معروف تبدیل می‌شود و در بخش کوچکی از فیلم پل هگیس ایفای نقش می‌کند. او به‌طور همزمان یک ساینتولوژیست وفادار و متعهد بود که به ادعاهای کلیسا در زمینه مسائل بشردوستانه ایمان داشت.» وی ادامه داد:

«نازنین ممکن است علناً در مورد تجربیات خود صحبت نکند، زیرا کلیسا او را تحت فشار قرار داده است اما من جزئیات را از اعترافات او به اف‌بی‌آی کشف کرده‌ام. دیوید میسکویج پرونده او را به یکی از مقامات کلیدی کلیسا، گرگ ویلر، محول کرد. او نیز نامبرده را در یک برنامه فشرده یک ماهه و برخی بررسی‌های امنیتی قرار داد.»

در ادامه لارنس رایت، می‌گوید: «بنیادی به مرکز سلبریتی‌‌ها منتقل و از خانواده‌اش جدا شد تا به مشکلات او رسیدگی شود. یکی از مشکلات او دوست پسرش بود. به همین خاطر به او یادداشتی را دادند که نامبرده ادعا کرده بود که قبلا رابطه داشته است و به این ترتیب دو طرف جدا شدند.» در ادامه این مستند به ماموریت بنیادی در زندگی کروز و سپس مهمانی ميسکویج و جدایی دو طرف اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، ساینتولوژیست‌های سابق که از این فرقه کنار کشیده‌اند، آن را گونه‌ای از «شست‌وشوی مغزی» لقب می‌دهند که برای هدفش میلیون‌ها و شاید میلیاردها دلار در اختیار دارد. ابزار مهم رسیدن به هدف ادعایی که ایجاد «یک دموکراسی حقیقی» روی کره زمین خوانده می‌شود، سازمان اطلاعاتی و امنیتی ساینتولوژی به‌نام OSA مخفف «دفتر روابط ویژه» به زبان انگلیسی است.

منابع آگاه می‌گویند این سازمان که بازوی مهم و اصلی ساینتولوژی تلقی می‌شود، هفتگی بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار دریافت می‌کند و وظیفه‌ اصلی‌اش تحت نظر گرفتن دائمی مخالفان، افرادی که از فرقه خارج ‌شده‌اند، روزنامه‌نگاران و منتقدانی است که برای از بین بردن ساینتولوژی تلاش می‌کنند. تعاریف ساینتولوژیست‌های پیشین و کسانی که این فرقه را از نزدیک زیر نظر داشته‌اند، از نحوه کار OSA بی‌شباهت به ماجراهای هیجان‌انگیز فیلم‌های هالیوودی نیست، با این تفاوت که در هالیوود آنچه بر پرده روایت می‌شود، داستان است اما فعالیت‌های سازمان اطلاعاتی و امنیتی ساینتولوژی در دنیای واقعی رخ می‌دهد.

نکته
نازنین بنیادی 42‌ساله و اهل تهران است اما بیست روز بعد از تولدش خانوادگی به لندن مهاجرت کردند. تا 19‌سالگی در لندن ماند و بعد به لس‌آنجلس رفت و در دانشگاه کالیفرنیا ارواین زیست‌شناسی خواند. در دوران تحصیلش پژوهش‌هایی درباره سرطان و پس زدن عضو در پیوند قلب انجام داد و به همین خاطر برنده جایزه چانگ پی-چون دانشجویان دوره کارشناسی شد.

با این حال علاقه‌اش به زیست‌شناسی تا سال 2006 بیشتر طول نکشید و در سال 2009 پا به حرفه بازیگری گذاشت و در آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی، مشغول به یادگیری هنرهای نمایشی معاصر شد. این شهروند دو‌تابعیتی بریتانیا و آمریکا، هم عضو سازمان عفو بین‌الملل ایالات متحده آمریکاست و هم سفیر عفو بین‌الملل بریتانیا. بنیادی همچنین از سال 2015 عضو هیات مدیره مرکز حقوق بشر در ایران است.

او نبیره شاعر و فیلسوف قرن نوزدهم، حاج میرزا‌حسن اصفهانی، معروف به صفی علی‌شاه است؛ یکی از مشهورترین مشایخ تصوف. نازنین بنیادی در تلویزیون و سینما فعالیت‌های متعددی داشته است. اولین نقش او با عنوان «لیلا میر» در یک سریال درام به‌نام بیمارستان عمومی بود. این سریال با 14 هزار قسمت، در گینس به‌عنوان طولانی‌ترین سریال آبکی آمریکا ثبت شد.

او برای نقش خود در این سریال نامزد دریافت جایزه ایمیج، که مربوط به رنگین‌پوستان فعال در حوزه سینما‌ست انتخاب شده بود. یکی از سریال‌هایی که بنیادی در آن مورد توجه قرار گرفت سریال «هوملند» در ژانر سیاسی-هیجانی است. او در فصل‌های 3 و 4 این سریال در نقش فارا شیرازی بازی کرده و در سال 2015 نامزد دریافت جایزه انجمن بازیگران فیلم(SAG) شده است.

او در سریال‌های دیگری هم مانند آشنایی با مادر، آناتومی گری، رسوایی و همتا ایفای نقش کوتاهی داشت. او در سریال ارباب حلقه‌ها که به‌تازگی در حال پخش است در نقش اصلی به‌نام «برونوین» حاضر شده است. به‌جز سریال او در چندین فیلم سینمایی هم حضور داشته است. بنیادی در «بن هور» در نقش اصلی فیلم به‌نام استر بازی کرد و با جک هیوستن، مورگان فریمن و توبی کبل همبازی شد.

از آخرین فیلم‌هایی که در آن نقش داشته می‌توان به هتل بمبئی و بامب‌شل اشاره کرد. بنیادی در فیلم هتل بمبئی در نقش دختر جوانی به‌نام زهراست. این فیلم ماجرای حمله تروریستی به هتل تاج محل در شهر بمبئی در سال 2008 را به تصویر می‌کشد. فیلم بامب‌شل هم براساس رویداد حقیقی آزار جنسی کارکنان زن فاکس‌نیوز توسط مدیر ارشد آن تولید شده است.

نازنین بنیادی نقش رودابه بختیار را بازی می‌کند که یک فرد حقیقی و مجری و خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار است. او در فیلم‌های دیگری از‌جمله مرد آهنی و سه روز آینده بازی کرده است. نازنین بنیادی در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی گفته بود از حضور در نقش‌هایی که موضوعی مرتبط با خاورمیانه و تروریسم دارند بیزار است.

کدخبر: ۴۸۶۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر