کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۵۹۵
تاریخ خبر:

از قرارداد ۴۰۰‌میلیارد دلاری با چین چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح | یک: بهمن سال ۱۳۹۴ بود که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین با هیات عالی‌رتبه‌ای به ایران آمد. این سفر بعد از اجرایی‌شدن برجام، صورت گرفت و در آن یک سند راهبردی ۲۵ساله بین دو کشور و ۱۷سند همکاری امضا شد که براساس آن قرار بود سطح مبادلات تجاری دو کشور تا ۲۵سال آینده به سقف ۶۰۰میلیارد دلار برسد.

* دو: اصولگرایان معتقدند که دولت روحانی که در آن زمان به‌شدت به شرکای اروپایی و حتی آمریکا چشم داشت، چندان آن سند همکاری را جدی نگرفت و حتی در آن سفر هم چندان آداب دیپلماتیک را برای رئیس‌جمهور چین اجرایی نکرد و درنتیجه کار به جایی رسید که اجرای این سند چهارسال معطل ماند.

* سه: تابستان سال گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در یک سفر غیرمعمول به چین رفت. این سفر از آنجا غیرمعمول بود که بخش بزرگی از وزرای استراتژیک دولت از وزیر خارجه گرفته تا نفت و رئیس کل بانک مرکزی او را همراهی کردند.

از همان موقع، خبر آمد که قرار است ایران و چین یک قرارداد ۲۵ساله بین دو کشور امضا شود و طی آن ۴۰۰میلیارد دلار بین دو کشور مبادله اقتصادی صورت بگیرد. این اتفاق در حالی بود که ترامپ، کمپینی برای فشار حداکثری علیه ایران به‌راه انداخته بود و تلاش می‌کرد تقریبا همه راه‌ها را به سمت ایران ببندد.

* چهار: قرارداد در ایران پرسروصدا دنبال شد. برند چین و کالای چینی در ایران کمی ضعیف است و معادل کالای کم‌کیفیت شده است؛ از آن طرف این کشور به‌هر‌حال به‌عنوان کشوری با حکومت بسته معرفی شده و خاطراتی مثل میدان تیان‌آن‌من یا برخورد با مسلمانان در این کشور در خاطره جمعی ما به یاد مانده است و درنهایت، دیپلماسی شرق و جنوب در ایران، چندان طرفداری در افکار عمومی و فضای مجازی ندارد و اغلب به‌دنبال رابطه با کشورهای شمال و غربی هستند.

* پنج: با این‌حال از عجایب است که مخالفت با این قرارداد دیروز از زبان محمود احمدی‌نژاد شنیده شد. رئیس‌جمهوری که خود پرچمدار مذاکره شرقی و تعامل با کشورهای جنوب بوده است و رئیس دولتی که در تابستان ۸۸ که چین برخوردهای خشنی با مسلمانان داشت، در مقابل آن سکوت کرده بود.

مخالفت او اما یک پالس جدی برای دولت و به‌طور کلی حاکمیت بود چراکه احمدی‌نژاد معمولا رگ خواب مردم را خوب بلد است و از سخنان او می‌توان نتیجه گرفت که کار برای اجرایی‌کردن این قرارداد به‌شدت سخت خواهد بود؛ هرچند که کشور هم به‌شدت به آن نیاز داشته باشد.

کدخبر: ۳۳۶۵۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر